Scaling Up methode van Verne Harnish: dé groeiformule voor het opschalen van je bedrijf!
Ondernemerschap
Thijs Unij
Ondernemerschap
0

Scaling Up methode van Verne Harnish: dé groeiformule voor het opschalen van je bedrijf!

0

Wil je gezond groeien met je bedrijf zonder stress, dagelijkse chaos of risico op een burn-out? Met de Scaling Up methode van Verne Harnish kan je ontspannen ondernemen vanuit overvloed, omdat je korte -en lange termijn keuzes maakt in dienst van jouw missie en visie. Je richt je aandacht op wat écht belangrijk is: het creëren van een sterk fundament. Dit doe je aan de hand van de vier pijlers van de Scaling Up methode, namelijk je mensen, strategie, uitvoering en cash. Dus wil je de Scaling Up principes implementeren met een Scaling Up mindset? Deze blog vertelt je in grote lijnen waar je rekening mee hebt te houden als je gaat starten met de Scaling Up methode voor het opschalen van je bedrijf!

Wat is de Scaling Up methode? 

De Scaling Up methode is een groeiformule voor het opschalen van ambitieuze bedrijven aan de hand van een strategisch businessplan op één A4. Zonder dat je focus, structuur en overzicht verliest. Zo creëer je gezonde bedrijfsgroei zonder het grotere plaatje uit het oog te verliezen, want je leert focussen op wat écht belangrijk is. Zowel voor jezelf als voor je team.

Met de Scaling Up methode kan je sneller inspelen op kansen in de markt. Dit is ideaal voor ambitieuze dromers, durvers en doeners. De ontdekkers, uitvinders en avonturiers die niet alleen willen toekijken, maar juist een inspirerende leider, visionair en pionier willen zijn om voorop te lopen op de massa.

Wie is Verne Harnish en wat is zijn visie over scale-ups? 

Verne Harnish is een ondernemer in hart en nieren. Als oprichter en CEO van Scaling Up, een internationaal coaching- en educatie bedrijf, inspireert en begeleidt hij duizenden ondernemers, directeuren, managers en leiders over exponentiële bedrijfsgroei. Zijn motto? Groei is geen toeval, maar een kwestie van slim plannen en handelen.

Wat zijn visie onderscheidt is dat hij niet alleen bedrijven helpt om te groeien, maar ook hoe je je bedrijfsgroei kan managen. Zonder dat de bedrijfscultuur, het team of de missie van je bedrijf verloren gaat in de hectiek. Volgens Verne Harnish ben je zonder bedrijfsstrategie aan het gokken. Dan doe je maar wat. Als je niet weet welke beslissingen je vandaag moet nemen om morgen op koers te blijven, ben je een speelbal van de waan van de dag.

Zijn boek “Scaling Up” is een internationale bestseller en daarom een must-have om te lezen als je je bedrijf wil opschalen. Complexe strategische en bedrijfskundige vraagstukken maakt Verne Harnish simpel. Dat is zijn specialiteit, gebaseerd op tientallen jaren praktijkervaring bij start-ups, scale-ups, corporates en multinationals. Het boek is als het ware een handleiding om de Scaling Up methode toe te passen voor het:

  • vergroten van winstgevendheid
  • bouwen van een succesvol bedrijf
  • creëren van duurzame impact

Naast zijn boek ‘Scaling Up’ is hij trouwens ook bestsellerauteur van het boek “Rockefeller Habits”. Daarin vertaalt hij gewoonten, principes en strategieën van John D. Rockefeller, één van de grootste ondernemers aller tijden, naar de moderne zakenwereld.

Ter inspiratie, dit zijn 10 inspirerende quotes van Verne Harnish om zijn visie op groei, leiderschap en ondernemerschap te leren begrijpen:

  • "Als je het niet kan meten, kan je het niet verbeteren."
  • "Jouw bedrijfscultuur is de basis van een succesvol bedrijf.”
  • "De grootste fout die leiders maken, is te weinig communiceren."
  • "Je bedrijf groeit op basis van systemen en processen die je implementeert."
  • "Groeien betekent niet alleen meer klanten, maar ook betere klantenservice."
  • "De toekomst van je bedrijf hangt af van de beslissingen die je vandaag neemt."
  • "Het belangrijkste in leiderschap is niet wat je weet, maar wat je doet met wat je weet."
  • "Routine geeft je vrijheid, want structuur zorgt voor ruimte om creatief en strategisch te denken."
  • "De sleutel tot groei is het identificeren van je grootste obstakel en hier onophoudelijk aan werken."
  • "Visie zonder actie is slechts een droom. Actie zonder visie is tijdverspilling. Visie met actie kan de wereld veranderen."

Waarom is de Scaling Up methode belangrijk om te volgen?

Zonder de Scaling Up methode heb je simpelweg minder grip op je bedrijfsgroei, omdat je niet goed kan inschatten wat je hebt te doen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Dan krijg je al snel te maken met de zogenaamde ‘groeiparadox van exponentiële bedrijfsgroei’. Jouw groei wordt dan je grootste vijand. Hoe meer je groeit, hoe groter de chaos. Het lijkt geweldig - meer klanten, meer omzet en meer medewerkers – maar tegelijkertijd blijf je continu brandjes blussen, altijd ‘aan’ staan en hard werken om alles in je bedrijf draaiende te houden.

Dan ga je jezelf voorbij lopen en zit je sneller vast in de ratrace met een volle agenda. Er lijkt dan nooit genoeg tijd te zijn om alles af te krijgen. Is dat wat je écht wil? Nee toch? Dan voel je je nogal beperkt in je vrijheid, want je wordt te veel geleefd door ‘moetjes’. Denk aan een oneindige to-do lijst die steeds langer wordt, terwijl je prioriteiten op de achtergrond verdwijnen. Met als gevolg dat je zelfs in de avonduren, weekenden of vakanties aan het werk bent.

Aan creatieve ideeën heb je geen gebrek, maar wel aan tijdgebrek om ‘aan’ je bedrijf te werken en je strategische plannen te implementeren. Dus wil je de hoge werkdruk en werkstress verminderen, zodat je meer tijd en ruimte creëert in je agenda voor je toekomstambities?

Met de Scaling Up methode kan je je bedrijf opschalen zonder dat je bedrijfsgroei afhankelijk is van jouw tijd en energie. De groeiformule bestaat uit praktische tools om processen te structureren en je team beter te laten functioneren, zodat jij jezelf kan vrijspelen in je bedrijf. Met andere woorden: je bedrijf groeit, maar jij behoudt je vrijheid. Dat is waar het uiteindelijk om draait, want jouw bedrijf is niet alleen een bron van zakelijk succes. Het is ook een middel voor een vrij leven, zodat jij meer geld, tijd en energie hebt voor wat er écht toe doet:

  • quality time met je partner, kinderen, familie en vrienden
  • een gezonde leefstijl inclusief tijd voor jezelf, hobby's en sport
  • ontspannen, avontuurlijke en onvergetelijke vakanties en reizen

De vier pijlers van de Scaling Up methode 

Dit is de overtuiging van Verne Harnish: “We kennen alle antwoorden al, we weten alleen de vragen niet”. Daarom helpt de Scaling Up methode ondernemers en managementteams bij het formuleren van de juiste vragen op het gebied van de vier pijlers:

  • Mensen
  • Strategie
  • Uitvoering
  • Cash

Dus wil je meer ‘AAN’ je bedrijf in plaats van ‘IN’ je bedrijf werken? Met de Scaling Up methode kan je je lange termijn visie vertalen naar concrete korte termijn acties. Je ontdekt niet alleen waar je groeikansen liggen, maar ook hoe je je groeipotentieel kan benutten. Zonder dat je je overweldigd voelt door dagelijkse drukte, waarbij je het gevoel hebt dat de tijd door je vingers glipt.

De Scaling Up methode gaat verder dan alleen het opschalen van je bedrijf. Het is een holistische aanpak die jou als ondernemer, je team en je bedrijf als geheel bekijkt. Alles is verbonden met elkaar, dus dit helpt je bijvoorbeeld bij:

  • Effectief leidinggeven aan je team
  • Je missie, visie en strategie formuleren
  • Prioriteiten stellen en grenzen aangeven
  • Grip op cijfers krijgen om KPI’s te behalen
  • Ontspannen ondernemen vanuit overvloed
  • Timemanagement en energiemanagement
  • Het creëren van een gezonde bedrijfscultuur
  • Jezelf vrijspelen van dagelijkse operationele taken
  • Cashflow management voor meer winstgevendheid
  • Bedrijfsprocessen in kaart brengen en optimaliseren

Vanuit een helikopterview leer je strategisch slim naar je bedrijf te kijken. Want waar sta je nu? Oftewel, wat is punt A en hoe kan je groeien naar punt B? Zo bouw je niet alleen een succesvol bedrijf, maar ook een vrij leven vanuit overvloed.

Hoe? Met gestructureerde kaders creëer je meer rust in je hoofd, vrijheid in je agenda en grip op je bedrijfsgroei. Daarentegen creëer je zonder gestructureerde kaders juist meer chaos, miscommunicatie en onduidelijkheid.

Dus stel jezelf de vraag: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn team optimaal presteert, de strategie scherp blijft, de uitvoering soepel verloopt en de cashflow stabiel is?"

Pijler #1 van de Scaling Up methode: Mensen 

De kernvraag van Verne Harnish rondom je mensen is: “Zijn alle belanghebbenden (werknemers, klanten en aandeelhouders) tevreden, zijn ze betrokken bij het bedrijf en zou je hen allemaal opnieuw in de arm nemen?”

Met andere woorden, in Jip-en-Janneke taal: “Heb ik de juiste mensen op de juiste plek om samen te groeien?”

Processen maken je bedrijf schaalbaar, maar mensen maken het verschil. Dus het opschalen van je bedrijf begint met het opbouwen en onderhouden van gezonde relaties. Dat je afstemt wie verantwoordelijk is voor wat, dus welke leiders zijn verantwoordelijk voor de belangrijkste rollen en processen waarvan je bedrijfsgroei afhankelijk is?

Check eens: “In hoeverre kan elk teamlid uitleggen op welke manier zij als individu bijdragen aan de missie, visie, strategie en merkbelofte van je bedrijf?"

De rollen, taken en verantwoordelijkheden van je teamleden veranderen continu als je bedrijf groeit, vooral in je MT-team. Dit geldt ook voor jou als ondernemer, want je krijgt meer, meer en nog eens meer verantwoordelijkheden op je bordje. Dus hoe wil je je team managen en wat wil je automatiseren, delegeren of elimineren?

Vraag je niet af hoe je je grootste knelpunten kan oplossen, maar vooral wie je kan helpen. Wie doet wat? Het belangrijkste doel van een MT is simpel gezegd om focus te bewaken onder het mom van: “Het belangrijkste is om te focussen op het belangrijkste.”

Dus, hoe houd je het overzicht en zorg je ervoor dat je team blijft functioneren als een goed geöliede machine? Het begint bij het voortdurend evalueren van de rollen, taken en verantwoordelijkheden binnen je bedrijf, want zo ontdek je waar en waarom kostbare tijd en energie verloren gaat door onduidelijkheid of inefficiëntie.

Onthoud goed: mensen gaan bij je werken vanuit enthousiasme voor de missie en visie van je bedrijf, maar ze nemen vaak ontslag vanwege een slechte relatie met de manager. Ze voelen zich dan niet gezien, gehoord of gewaardeerd.

De ervaring leert dat de beste managers bij team management, volgens Verne Harnish, juist focussen op aandachtspunten als:

  • Je neemt minder mensen aan, maar betaalt ze meer
  • Je geeft erkenning en waardering aan je team
  • Je stelt duidelijke verwachtingen met een stip op de horizon
  • Je demotiveert mensen niet, maar ontzorgt je teamleden juist
  • Je zorgt ervoor dat elk teamlid zijn of haar sterke punten benut

Teamgeluk, waarbij elk teamlid uitdaging, afwisseling, autonomie en vrijheid in zijn werkzaamheden voelt, bestaat in de kern uit:

  • psychologische veiligheid
  • gelijkwaardige verbinding
  • wederzijds vertrouwen

En met welke leiderschapsstijl wil je je team aansturen en aan de slag gaan met teamontwikkeling? Bij elke groeifase verandert de teamdynamiek, dus neem alleen nieuwe teamleden aan die 100% passen bij je bedrijfscultuur. Dus wie zijn jouw A, B, C en D spelers in je team?

Tot slot: leer de fases in teamontwikkeling begrijpen, want tijdens alle groeifasen van je bedrijf kom je in aanraking met nieuwe valkuilen, uitdagingen, verlangens en prioriteiten.

Pijler #2 van de Scaling Up methode: Strategie 

De kernvraag  van Verne Harnish rondom je strategie is: “Kan je de strategie van je bedrijf in eenvoudige woorden omschrijven en is deze strategie de aandrijfmotor van duurzame groei van de omzet en brutomarge?”

Met andere woorden, in Jip-en-Janneke taal: “Is het businessplan simpel te begrijpen voor elk teamlid en weten we hoe we ons gemeenschappelijk doel willen gaan behalen?”

Hoe groter je bedrijf is en hoe sneller je groeit, des te moeilijker het wordt om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op gaan staan. Samenwerken wordt alsmaar complexer, vooral als je de blauwdruk van je bedrijf niet glashelder formuleert en deelt met je teamleden.

Dan heeft elk teamlid een ander perspectief over wat jullie missie, visie, kernwaarden, strategie, doelen en prioriteiten zijn. Laat staan dat ze exact begrijpen of in staat zijn om uit te leggen wat jullie doen en waarom jullie doen wat jullie doen.

Om je visie vorm te geven moet je daarom zeven fundamentele vragen beantwoorden: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe en de vaak lastige vraag “Zijn er nog geboden of verboden waar we ons aan moeten houden?”

“Een goed businessplan dat je nu maakt, is beter dan een geweldig businessplan dat je te laat maakt.”

De Scaling Up methode bestaat uit simpele principes die je focus, structuur en overzicht opleveren. Samen met je team kan je je interne communicatie verbeteren met een strategisch businessplan op één A4 wat bestaat uit:

  • Kernwaarden: welke kernwaarden staan centraal in hoe we samenwerken, communiceren en beslissingen maken?

  • Missie en visie aan de hand van een BHAG: welke impact wil je de komende 10 à 25 jaar maken met je bedrijf en waarom?

  • Jaarplannen voor komende 3 à 5 jaar: welke koers wil je varen met je bedrijfsgroei, dus wat zijn je belangrijkste SMART-doelen en KPI’s?

  • Kernacties en prioriteiten voor komend jaar: welke doelstellingen wil je behalen in één jaar tijd en wat wordt je strategie in één zin?

  • Kwartaalplan: hoe wil je in 3 maanden tijd een concrete vervolgstap zetten richting het behalen van je jaardoelen, dus waar ligt je focus op?

  • Kwartaalthema en succes vieren: wat is het kwartaalthema in één woord en hoe wil je aan het eind van het kwartaal jullie succes belonen en vieren?

  • Verantwoordelijkheden: wat zijn per team of teamlid de belangrijkste KPI’s en kwartaal prioriteiten?

Pijler #3 van de Scaling Up methode: Uitvoering

De kernvraag van Verne Harnish rondom je uitvoering is: “Worden alle processen probleemloos uitgevoerd en zorgen ze voor de hoogste winstgevendheid in de bedrijfstak?”

Met andere woorden, in Jip-en-Janneke taal: “Hoe soepel lopen je bedrijfsprocessen en dragen ze direct bij aan meer vrijheid, winst, impact en vreugde?”

Uitvoering gaat over consistentie, ritme en doen wat je belooft. Elke dag opnieuw. En ja, dat kan behoorlijk uitdagend zijn. In de waan van de dag verliezen veel teams de focus op wat écht belangrijk is, dus hoe houd je de focus op de belangrijkste prioriteiten zonder afgeleid te worden door het blussen van kleine brandjes?

Met een paar simpele stappen kan je grip krijgen op de efficiëntie van je team, zoals:

  • Stel duidelijke prioriteiten: wat moet nú gebeuren en wat kan wachten?

  • Verzamel altijd klantfeedback: wat willen ze écht en hoe kan je dat elke keer weer beter leveren?

  • Hou een vast ritme aan in je meetings: zit je met je MT-team wekelijks om de tafel om strategische beslissingen te maken?

En nog belangrijker: hoeveel van je bedrijfsgroei hangt eigenlijk van jou af? Als jij wegvalt, valt dan alles stil? Zo ja, dan is er werk aan de winkel. Want wat gebeurt er als je 3 maanden niet zou werken?

Als jij niet op vakantie kan zonder dat de boel instort, dan moet je serieus gaan nadenken over de uitvoering. Gelukkig maak je met de 10 Rockefeller Habits jouw bedrijf minder afhankelijk van jou. Dit zorgt voor orde in dagelijkse chaos. Zo creëer je niet alleen bedrijfsgroei, maar ook meer vrijheid voor jezelf. In het kort zijn dit de 10 routines van Verne Harnish:

  • Prioriteiten zijn helder en overal zichtbaar: heb jij één kernprioriteit waar je hele team op focust? Als iedereen door elkaar werkt aan verschillende doelen, verlies je al snel de richting.

  • Communicatie is ritmisch: hebben jullie een vast vergaderritme? Regelmatige check-ins met je team zorgen voor afstemming en snelle probleemoplossing.

  • Iedereen is zich bewust van de cijfers: worden de belangrijkste KPI’s dagelijks bijgehouden en gedeeld? Data helpt om bij te sturen en successen te vieren.

  • Kwartaalprioriteiten zijn duidelijk: weten je mensen precies waar ze dit kwartaal op moeten focussen? Dit voorkomt dat energie wordt verspild aan randzaken.

  • Feedback van klanten en medewerkers wordt structureel verzameld: wat maakt je klant blij? En wat frustreert je team? Vraag ernaar en handel ernaar.

  • Kernprocessen zijn gedefinieerd en geoptimaliseerd: hoe strak zijn de belangrijkste processen vastgelegd? Door vaste routines aan te houden, voorkom je chaos.

  • Elke week wordt een KPI verbeterd: Welke kleine stap kan deze week het grootste verschil maken? Focus op constante verbetering.

  • Er is een cultuur van verantwoordelijkheid: zijn er duidelijke afspraken over wie waarvoor verantwoordelijk is? Zodat niemand met een vingertje hoeft te wijzen als er iets misgaat.

  • Er is werkplezier in je team: hoe vaak vier je kleine successen? Een positieve bedrijfscultuur verhoogt niet alleen de motivatie, maar ook de productiviteit.

  • Iedereen is betrokken bij het behalen van de doelen: in hoeverre betrek je je team bij de plannen en doelen van je bedrijf? Zo creëer je betrokkenheid en eigenaarschap.

Pijler #4 van de Scaling Up methode: Cash 

De kernvraag van Verne Harnish rondom je cash is: “Heb je een constante toevoer van cash, bij voorkeur door het bedrijf zelf gegenereerd, om de groei van je bedrijf te voeden?”

Met andere woorden, in Jip-en-Janneke taal: “Heb je genoeg cashflow om te groeien met je bedrijf, zelfs tijdens een snelle groei?” 

Eén van de belangrijkste lessen van de Scaling Up methode is: "Cash is koning". Dit betekent dat je als ondernemer altijd scherp moet blijven op je liquiditeit en de geldstromen binnen je bedrijf. Zo leer je hoe je een geldmachine van je bedrijf maakt zonder dat je continu afhankelijk bent van externe financiering.

Het maakt niet uit hoe snel je groeit, zonder voldoende cash kom je vroeg of laat in de problemen. Je kunt de beste mensen in dienst hebben, een briljante strategie volgen en je processen feilloos uitvoeren, maar als je cashflow niet op orde is, stokt alles. En dat kan zelfs leiden tot een faillissement, zelfs als je winst maakt!

Dus, hoe zorg je ervoor dat je altijd genoeg cash hebt om je groei te financieren én flexibel te blijven in tijden van verandering? Hier zijn een paar vragen en inzichten om je op weg te helpen:

  • Hoe snel krijg je betaald door klanten? Hoe korter de betalingscyclus, hoe meer cash je direct beschikbaar hebt.

  • Hoe lang duurt het voordat jij je leveranciers betaalt? Door je betalingen strategisch te spreiden en betere voorwaarden te onderhandelen, verbeter je je cashflow.

  • Hoe houd je vaste en variabele kosten onder controle? Weten waar je geld naartoe gaat, helpt je om snel bij te sturen als de cashflow onder druk komt te staan.

  • Welke winstmarges streef je na? Een hoge omzet is prachtig, maar zonder gezonde marges blijft er weinig over om te herinvesteren in groei.

  • Welke financiële buffer heb je? Heb je een financiële buffer om tegenslagen op te vangen, zoals een economische crisis, dalende verkopen of onverwachte kosten?

Verne Harnish benadrukt dat cashflow beheer een constante focus verdient. Met een goede cashflow strategie kan je namelijk proactief omgaan met kansen en risico’s, in plaats van reactief te handelen wanneer de problemen zich al voordoen. Dit gaat verder dan alleen de financiële afdeling, want elk onderdeel van je bedrijf heeft invloed op je cashflow. Dit zijn een paar belangrijke doordenkers:

  • Hoe efficiënt is je order-to-cash cyclus? Kun je deze versnellen, zodat je sneller betaald krijgt en minder geld vastzit in openstaande facturen?

  • Wat doe je om kosten te drukken zonder de kwaliteit te beïnvloeden? Slimme kostenbeheersing helpt om je cashpositie te versterken zonder je groei te vertragen.

  • Hoe schaalbaar is je bedrijfsmodel? Hoe groter je groeit, hoe meer cash je nodig hebt om te blijven investeren in mensen, marketing en infrastructuur.

Cash is niet alleen een financieel vraagstuk, maar een strategische prioriteit. De vraag is vooral: hoe gezond is jouw cashflow op dit moment?

Start met het implementeren van de Scaling Up methode, waar en hoe begin je? 

Als je stil staat bij de vier pijlers van de Scaling Up methode, welke pijler heeft dan het dringendst aandacht nodig? Je mensen, strategie, uitvoering of cash? Wat je grootste knelpunt ook is, dit is je vertrekpunt voor je bedrijfsgroei. Het obstakel is de weg.

“Hoe groter het knelpunt, des te minder tijd je waarschijnlijk in je knelpunt steekt.”

Vaak zie je dat jezelf als ondernemer het grootste knelpunt van je bedrijfsgroei bent. Logisch ook, want je bedrijfsgroei is een weerspiegeling van je persoonlijke groei. Dus waarom stroomt je bedrijf nog niet zoals je wilt? Wat zegt het grootste knelpunt over jou, want welke keuzes maak je nog vanuit angst en tekort?

Verne Harnish benadrukt niet voor niets dat je het grootste knelpunt moet zien als een kans om te groeien. Waar je weerstand voelt, ligt vaak het grootste groeipotentieel. Dus als je juist afvraagt wat je nog tegenhoudt en waarom je als ondernemer vastloopt, kan je de kern van het probleem aanpakken. Anders blijft je je kostbare geld, tijd en energie verspillen aan symptoombestrijding!

Scaling Up business coaching op maat

Teveel ondernemers werken te hard voor te weinig vrijheid, impact, winst en vreugde, jij ook? Waarmee en waarom doe je jezelf nog tekort? En welke groeikansen loop je nu nog mis als je de Scaling Up methode nog niet toepast?

Doorbreek de status quo en laat je bedrijf groeien zonder dat je constant hard ‘moet’ blijven werken. Dus wil je je bedrijf opschalen aan de hand van de Scaling Up methode? Zonder dat je concessies blijft doen op basis van geld, tijd en energie?

Laten we kennismaken en samen een strategisch businessplan maken voor het opschalen van je bedrijf voor meer:

  • Rust in je hoofd
  • Meetbare impact
  • Stabiele omzetgroei
  • Vrijheid in je agenda
  • Werkplezier en zingeving

Kies welke business coaching bij de groeifase van je bedrijf past:

  • Start Up Business Coaching
    Voor missiegedreven starters, ZZP’ers en start-ups die het fundament van hun bedrijf willen bouwen om te groeien richting een jaaromzet van € 100.000

  • Stand Up Business Coaching
    Voor ambitieuze ZZP’ers, MKB’ers en start-ups die hun zichtbaarheid en naamsbekendheid willen vergroten richting een jaaromzet van € 250.000

  • Speed Up Business Coaching
    Voor impactvolle ZZP’ers, MKB’ers, start-ups die strategisch slimmer, sneller en simpeler willen doorgroeien richting een jaaromzet van € 1.000.000

  • Scale Up Business Coaching
    Voor het MKB en scale ups met een minimale jaaromzet van € 1.000.000 die ontspannen willen opschalen voor een ongelimiteerde duurzame bedrijfsgroei

Ik wil graag een kennismakingsgesprek inplannen >>>


Reacties
Categorieën