SEO copywriting stappenplan, checklist, template, tools en tips

SEO copywriting staat in het teken van zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. Enerzijds wil je met SEO copywriting hoog in Google komen met je website, want je wil met SEO-teksten inspelen op de belangrijkste zoektermen in jouw markt. Anderzijds wil je je conversie verhogen, want meer websitebezoekers, leads, klanten en omzet zijn het doel. Toch is SEO copywriting wel een vak apart, want hoe ga je schrijven voor SEO én conversie? In dit artikel gaan we dieper in op een praktisch SEO copywriting stappenplan, checklist en template. Ook ontdek je SEO tools en tips die je helpen bij het schrijven van SEO teksten. En niet te vergeten: wat kan je leren in een SEO copywriting training of SEO cursus, zodat je ook een SEO-specialist wordt? Mijn intentie is om SEO zo makkelijk mogelijk voor je te maken! 

Wat is SEO copywriting? 

SEO copywriting is het schrijven van website teksten waarmee je bovenaan in Google scoort om nieuwe websitebezoekers, leads en klanten mee aan te trekken. 

De betekenis van SEO copywriting is dus tweeledig: 

  • Je wil hoger in Google komen met je website op je favoriete zoekterm
  • Je wil conversies verhogen om meer klanten te halen uit je websitebezoekers

Concreet betekent dit dat SEO copywriting van toepassing voor al je landingspagina’s en blogs die aanzetten tot actie, zoals het: 

  • invullen van een contactformulier
  • downloaden van een gratis weggever
  • bestellen van een (digitale) producten 
  • kopen van een online training of cursus
  • aanmelden voor een workshop of event
  • afnemen van B2B of B2C dienstverlening
  • inschrijven voor een webinar of masterclass


Voor- en nadelen van SEO-copywriting

Laten we stilstaan bij de grootste voor- en nadelen voordat we ingaan op een praktisch SEO copywriting stappenplan, checklist en template.

Voordelen: 

  • Je trekt maandelijks een voorspelbare stroom aan websitebezoekers aan
  • Op basis van SEO data weet je hoe je creatieve SEO teksten kan schrijven
  • Je bent 24/7 organisch vindbaar als iemand in Google zoekt op een zoekterm
  • Met SEO copywriting ben je minder afhankelijk van advertenties en social media
  • Als je op #1 staat in Google word je gezien als de expert en autoriteit in jouw markt

Nadelen:  

  • Het schrijven van SEO teksten die ook conversiegericht zijn, kost tijd
  • Zonder betaalde SEO tools is het lastiger om bovenaan in Google te scoren
  • Hoog in Google komen met je website is een lange termijn marketing strategie
  • Bij zoektermen met een hoog zoekvolume is de SEO moeilijkheidsgraad hoger
  • Zonder SEO strategie loop je structureel websitebezoekers, leads en klanten mis
“Hoe meer je met SEO copywriting inspeelt op short tail en longtail zoekwoorden, des te groter de kans dat je hoger in Google scoort.”

Praktisch SEO copywriting stappenplan

In een notendop is je SEO positie in Google vooral afhankelijk van:

  • On Page SEO factoren
  • Zoekvolume van je zoekterm
  • Domein autoriteit van je website
  • Interne linkstructuur en backlinks
  • Het totale aantal woorden van je blog
  • SEO moeilijkheidsgraad van je zoekterm
  • De zoekwoord dichtheid in een blog of landingspagina

Dus wil je met SEO copywriting hoog in Google komen? Volg dit SEO-stappenplan: 

Stap #1: Doe zoekwoorden onderzoek om te bepalen op welke zoektermen je hoog in Google wil komen met je website

Stap #2: Staar je niet blind op de short tail zoektermen, maar onderzoek juist ook wat de gerelateerde longtail zoektermen zijn

Stap #3: Ga prioriteiten stellen en kies jouw favoriete zoekterm uit waarvoor je SEO-teksten wil gaan schrijven. Het liefst start je met zoektermen met een relatief lage concurrentie en dus ook een lage SEO moeilijkheidsgraad.

Stap #4: Ga met een SEO-analyse ontdekken welke landingspagina’s of blogs nu al in de top 10 staan op die specifieke zoekterm 

Stap #5: Onderzoek aan de hand van een on-page SEO checklist, gratis SEO plugins en SEO tools waarom de huidige landingspagina of blog überhaupt bovenaan in Google staat

Stap #6: Achterhaal wat de zoekintentie is rondom je zoekterm, want waarom typt iemand de zoekterm in Google in? Dit zijn de belangrijkste zoekintenties op een rijtje: 

  • informatieve zoekintentie
  • oriënterende zoekintentie
  • commerciële zoekintentie
  • transactionele zoekintentie 
  • lokale zoekintentie

Stap #7: Ga analyseren wat je zelf anders kan doen qua On-Page SEO om hoger in Google te scoren. Dus hoe kan je slimmer SEO-teksten schrijven in een blog of op een landingspagina?

Stap #8: Structureer je landingspagina of blog met subkopjes, zodat je scanbaar schrijft en je ideale klant direct begrijpt wat je doet en voor wie

Stap #9: Zorg ervoor dat je je zoekterm beschrijft in de title-tag, meta description, URL, H1, H2 en H3 subkopjes. Vergeet ook niet je afbeeldingen op te slaan met ALT-teksten waar de zoekterm in staat

Stap #10: Verwijs interne en externe links naar je landingspagina’s of blogs om de SEO-structuur en domein autoriteit van je website te versterken

Stap #11: Promoot je landingspagina’s of blogs op social media, in e-mails of via betaalde advertenties, zodat je direct meer websitebezoekers krijgt. Zo laat je subtiel aan het Google algoritme zien dat je website waardevol is binnen jouw niche

Stap #12: Laat je website indexeren bij Google via Google Search Console, dus je kan de URL van je landingspagina of blog laten inspecteren om een indexering aan te vragen

Stap #13: Gebruik Google Analytics en Google Search Console om de SEO-prestaties van je landingspagina of blogs te monitoren, want hoeveel websitebezoekers per maand levert het je op?

Stap #14: Blijf via SEO tools analyseren hoe hoog je in Google scoort met je website, dus op welke SEO-posities sta je in de top 10? Update je content waar nodig om je SEO-posities te verhogen

Stap #15: Ga het conversiepercentage berekenen van je landingspagina, want je wil natuurlijk je websitebezoekers omzetten naar leads en klanten. Met conversie optimalisatie tools kan je ook via A/B tests ontdekken hoe je je conversie kan verhogen 

Hoger in Google met een SEO copywriting checklist 

Bij SEO-teksten ligt de focus op het schrijven voor SEO, dus hoe wil je bovenaan in Google scoren op jouw zoekterm? Om zoekmachine optimalisatie makkelijk voor je te maken, delen we hieronder een simpele SEO copywriting checklist die vooral ingaat op on-page SEO. 

Hoe vaker je met ‘JA’ kan antwoorden op onderstaande vragen, des te groter de kans dat je hoger in Google gaat komen met je website. 

Check eens voor jezelf, staat je zoekterm in de: 

  • slug van de URL? 
  • meta description?
  • pagina titel (title tag)?
  • inleiding van een blog?
  • H1, H2 en H3 subkopjes?
  • ALT-tekst van afbeeldingen?
  • belofte van je product of dienst?

7x ‘JA’ geantwoord? Zo ja, lekker bezig. Dat is een mooi begin voor je SEO copywriting! 


Let trouwens ook op de ‘zoekwoord dichtheid’ van je landingspagina of blog. Met de sneltoets ‘Ctrl F’ of ‘Command F’, afhankelijk van het toetsenbord op je laptop, kan je achterhalen hoe vaak je zoekterm verwerkt staat op een landingspagina of in een blog. 

Zodra je je zoekterm intypt, dan zie je bijvoorbeeld dat de ‘zoekwoord dichtheid’ 12x is. Stel dat de top 5 zoekresultaten in Google allemaal minimaal 25x de zoekterm benoemen in een blog of op een landingspagina, dan is het slim om je zoekterm vaker te beschrijven.

Besef je alleen wel goed: enerzijds wil je niet teveel je zoekterm spammen in een blog of landingspagina, waarbij je een tekst volpropt met je zoekterm. Terwijl anderzijds je ook niet te weinig je zoekterm wil benoemen, want dan scoor je minder hoog in Google. 

SEO copywriting template op één A4 voor je favoriete zoekterm

Je hebt in de huid van je doelgroep te kruipen om tot in details te begrijpen wat ze willen, voelen en doen om een uitdaging op te lossen. Want ja, wie is je ideale klant nu écht? Welk specifiek klantsegment spreek je aan met je landingspagina of blog? En wat zijn de grootste uitdagingen en verlangens waar je op inspeelt? 

Op basis van je doelgroeponderzoek en klantpersona’s kan je slimme SEO-teksten schrijven die volledig geoptimaliseerd zijn op één zoekterm. Waar je ook over schrijft, raadpleeg voor het gemak een SEO copywriting template op één A4. Zoals hieronder, inclusief 8 vragen die je in de rechterkolom stapsgewijs kan beantwoorden. 

De beste SEO plugins en SEO tools voor je SEO copywriting 

Of je nu een ervaren SEO-specialist bent of je zoekt naar SEO-tips voor beginners, met SEO plugins en SEO tools maak je het verschil. Eerlijk is eerlijk, zoekmachineoptimalisatie wordt daardoor zoveel makkelijker en leuker, omdat je kan vertrouwen op SEO-data. Meten is weten, dus je hoeft niet langer je SEO-strategie te baseren op je onderbuikgevoel. Dat bespaart je heleboel SEO-blunders. 

Met SEO plugins en SEO tools ontdek je niet alleen wat werkt met SEO copywriting, maar óók hoe en waarom specifieke SEO-teksten bovenaan in Google staan. Dus ja, maak SEO copywriting simpel voor jezelf. Hieronder vind je mijn favoriete SEO plugins en SEO tools!

Gratis SEO plugins: 

  • SEO Peek
  • Yoast SEO
  • Rankmath
  • Keyword Surfer
  • Check My Links
  • Detailed SEO Extension
  • Similar Web Chrome Extension

Gratis SEO tools: 

  • Google Trends 
  • Screaming Frog
  • Answer The Public
  • Google Mijn Bedrijf
  • Broken Link Checker
  • Google Tag Manager 
  • Keywords Everywhere
  • Google Search Console
  • Google Keyword Planner

Betaalde SEO tools:

  • Ahrefs
  • Moz Pro
  • Semrush 
  • Mangools
  • Surfer SEO
  • SE Ranking
  • Ubersuggest
  • Screaming Frog