De 15 beste SEO tools om met je website hoger in Google te komen (gratis & betaald)
Met de beste SEO tools kan je slimmere strategische SEO-keuzes maken, zodat je website hoger in Google gaat scoren op je favoriete zoektermen. Oftewel, de beste SEO tools maken zoekmachine optimalisatie makkelijk. Meten = weten, want een winstgevende SEO-strategie is datagedreven.
Hoewel gratis SEO tools je op weg helpen, bieden betaalde SEO tools een dieper en completer inzicht in de SEO-prestaties van je website en van je 'concurrenten'. Aan de hand van uitgebreide data-analyses over je zoekwoorden, concurrentie, backlinks etc. leer je het zoekgedrag van je ideale klant begrijpen!
Daarom staan we stil bij de 15 beste SEO tools, zodat je kan inschatten welke SEO-tool past bij jouw SEO-doelstellingen. Daarbij gaan we dieper in op de SEO-functies en grootste voor- en nadelen per SEO-tool. Bij elke SEO-tool staat een link voor als je meer informatie wilt lezen of aan de slag wil met het maken van een datagedreven SEO-strategie. Zo kan je ontdekken via een gratis proefperiode wat de beste SEO tool voor jouw bedrijfsgroei is. Op naar een overvloed aan gratis websitebezoekers!
Dit zijn alle 15 beste SEO tools op één rij:
- Semrush
- Ahrefs
- Ubersuggest
- Mangools
- Surfer SEO
- MOZ
- SE Ranking
- Screaming Frog
- Keyword Surfer
- Check My Links
- SimilarWeb
- Detailed SEO Extension
- Google Analytics
- Google Search Console
- Google Mijn Bedrijf
#1: Semrush
Semrush is één van de meest uitgebreide en beste SEO-tools op de markt. Met een overvloed aan SEO-functionaliteiten is het oprecht dé ideale SEO-tool voor zowel beginners als gevorderde SEO-professionals. Bijvoorbeeld voor je zoekwoordenonderzoek, backlink-analyse, technische audits en sociale media management.
Daarnaast heb je uitgebreide rapportage- en analysefuncties om je winstgevende SEO-strategie te bepalen, monitoren en optimaliseren. Dat maakt Semrush een alleskunner. Als je puur naar de SEO-opties kijkt, is Semrush daarom in één woord: geweldig!
Voordelen van Semrush
- Mega-uitgebreide SEO functies
- Gedetailleerde data-rapportages
- Overzichtelijke SEO- dashboards
- De nummer #1 alles-in-één SEO tool
- Gebruiksvriendelijk en snel te begrijpen
Nadelen van Semrush
- Niet de goedkoopste SEO-tool, waardoor de maandelijkse abonnementskosten te hoog kunnen zijn voor ZZP'ers, freelancers en kleine bedrijven
- Semrush kan overweldigend zijn vanwege alle uitgebreide SEO functies
- Over de klantenservice is niet elke Semrush gebruiker tevreden volgens Trustpilot
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van Semrush >>>
#2: Ahrefs
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ahrefs is een superfijne SEO-tool, maar wel prijzig. Tot in details kan je je SEO-prestaties monitoren, analyseren en optimaliseren. Dit maakt Ahrefs een handige SEO-tool, mede dankzij de Site Explorer. Daarin kan je precies zien op welke zoektermen jouw concurrenten scoren in Google en hoeveel organisch verkeer ze van elke zoekterm krijgen.
Voordelen van Ahrefs
- Ideaal voor je linkbuilding strategie en concurrentieanalyse
- Uitgebreide backlinkanalyse voor een hogere domein autoriteit
- Actiefste webcrawler in de SEO-branche voor hoge SEO-posities
- Verzamel content ideeën met de Keywords Explorer en Content Explorer
- Hou al je SEO-statistieken gemakkelijk bij in één overzichtelijk dashboard
Nadelen van Ahrefs
- Hooggeprijsd in verhouding met de meeste SEO-tools
- De klantenservice scoort niet zo hoog volgens Trustpilot
- Je hebt een maximaal aantal credits bij het Lite-abonnement
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van Ahrefs >>>
#3: Ubersuggest
Ubersuggest is oprecht één van onze favoriete betaalde alles-in-één SEO-tools als alternatief voor Semrush of Ahrefs. In verhouding is het juist een betaalbare optie voor het maken van een winstgevende SEO-strategie op basis van zoekwoorden onderzoek en concurrentie-analyses. Aan de hand van zoektermen, zoekvolumes per maand en de SEO-moeilijkheidsgraad van een zoekterm, kan je slim inschatten wat wél of niet strategisch slim is voor je SEO-groei.
Voordelen van Ubersuggest
- Ontvang SEO-aanbevelingen op maat na een Site Audit
- Eenmalige aankoopprijs in plaats van een maandelijks abonnement
- Krijg een gedetailleerd SEO-overzicht van een website of pagina-URL
- Makkelijk te koppelen met Google Analytics en Google Search Console
- Voer je domeinnaam in en krijg backlink kansen op een presenteerblaadje
Nadelen van Ubersuggest
- Geen onbeperkt aantal zoekopdrachten en zoekwoordsuggesties
- Minder gedetailleerde SEO-data voor grotere websites op specifieke SEO KPI's
- Minder geavanceerde SEO-functionaliteiten in vergelijking met Semrush en Ahrefs
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van Ubersuggest >>>
#4: Mangools
Mangools is net als Ubersuggest een slim alternatief voor Semrush of Ahrefs vanwege alle basis SEO-functies tegen een goede prijs-kwaliteit verhouding. Mangools maakt SEO simpel vanwege gebruiksvriendelijke en krachtige tools. Zoals KWFinder voor zoekwoordonderzoek, SERPChecker voor rank tracking, en LinkMiner voor backlink-analyse. Daardoor is Mangools ideaal voor ZZP'ers, freelancers en kleinere bedrijven die absoluut niet meer dan € 100 per maand aan een SEO tool willen betalen.
Voordelen van Mangools
- Klantvriendelijk support team voor al je SEO-vragen
- Betaalbare SEO-tool met een alles-in-één oplossing
- Een overvloed aan enthousiaste reviews op Trustpilot
- Vind longtail zoektermen met een lage SEO moeilijkheidsgraad
- Sterk in zoekwoorden analyses voor je winstgevende SEO-strategie
Nadelen van Mangools
- Minder geavanceerde SEO-functies dan premium SEO-tools
- Geen uitgebreide backlink-analyse of technische SEO-audits
- Dagelijkse limieten bij Mangools Basic en Mangools Premium
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van Mangools >>>
#5: Surfer SEO
Surfer SEO is een veelzijdige SEO-tool die zich onderscheidt door de integratie van AI-technologie voor contentcreatie en -optimalisatie. Daarmee is Surfer SEO vooral gefocust op On Page SEO. Zo kan je met Surfer AI hoogwaardige, SEO-geoptimaliseerde artikelen laten schrijven in ongeveer 20 minuten. Dat levert je een aanzienlijke tijdbesparing op. Deze SEO-functie is trouwens beschikbaar in meerdere talen, waaronder Engels, Duits, Nederlands, Frans, Spaans en Italiaans.
Voordelen van Surfer SEO
- Loopt ver voorop qua SEO-tool op het gebied van AI
- Krijg super gedetailleerde SEO adviezen op je content marketing
- Integraties met Jasper AI, ChatGPT, Wordpress en Google Docs
- Ontdek gemakkelijk nieuwe content ideeën voor je online vindbaarheid
- Gespecialiseerd in SEO-copywriting voor het schrijven van SEO-teksten
Nadelen van Surfer SEO
- Surfer SEO is geen alles-in-één SEO-tool
- Minder uitgebreid en diepgaand zoekwoordenonderzoek
- Niet geschikt voor technische SEO audits en linkbuilding
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van Surfer SEO >>>
#6: MOZ
MOZ is één van de oudste en meest vertrouwde SEO-tools in de SEO-industrie. Zo is de MozBar Chrome-extensie bijzonder populair bij SEO-specialisten voor het analyseren van websites en het vinden van SEO-kansen direct vanuit de browser. Dit komt mede door betrouwbare SEO-data voor je zoekwoordenonderzoek aan de hand van de Keyword Explorer. Daarnaast kan je met Link Explorer je backlinkprofiel analyseren.
MOZ helpt je met een SERP-analyse te begrijpen hoe jouw website presteert in de zoekresultaten van Google (SERP). En je wordt bewust gemaakt of je wel of niet gebruik maakt van speciale functies, zoals featured snippets, lokale resultaten of afbeeldingen.
Voordelen van Moz
- Betaalbaar, flexibel en eenvoudig je SEO-groei opschalen
- De Moz Local functie is handig voor je lokale SEO strategie
- Grote online SEO-community van 500.000+ leden met Q&A's
- De uitgebreide MOZBar Chrome-extensie voor browser-analyse
- Regelmatige SEO-updates om bij te blijven bij de laatste SEO trends
Nadelen van Moz
- Beperkte SEO-functies in goedkopere SEO-abonnementen
- Het kost tijd om te wennen aan alle SEO-functies en mogelijkheden
- Je hebt kans op een informatie-overload door alle SEO-tools en functies
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van MOZ >>>
#7: SE Ranking
SE Ranking is een alles-in-één SEO-tool. Zo zie je met de Google Ranking Checker snel op welke SEO-posities in Google je scoort met je zoektermen. Dit kan je uiteraard ook voor je klanten of concurrenten analyseren om kansen te spotten voor je SEO en Google Ads campagnes. Voor uitgebreide technische SEO-audits en backlink-analyse is SE Ranking een gebruiksvriendelijke SEO tool om hoger in Google te komen met je website. Zo blijf je voorop lopen in je markt mede door jarenlange historische SEO-data.
Voordelen van SE Ranking
- Optimaliseer je website met gedetailleerde SEO kwaliteitsscores
- Alle technische statistieken staan overzichtelijk in één dashboard
- Ontvang een On Page SEO rapport voor je landingspagina's of blogs
- Met doelgerichte SEO taken weet je precies wat en hoe je je SEO kan verbeteren
- Bekijk de SEO strategie van je concurrentie met de SEO concurrentieanalyse tool
Nadelen van SE Ranking
- Minder diepgaande technische SEO-analyses
- Geen directe koppeling met populaire CRM-systemen
- De backlink database is kleiner dan van SEMrush of Ahrefs
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van SE Ranking >>>
#8: Screaming Frog
Screaming Frog is de go-to tool voor diepgaande technische SEO-audits. Het crawlt je website en helpt je om technische SEO problemen, zoals gebroken links, duplicate content, en metadata-fouten, te identificeren.
Screaming Frog is een must-have voor wie serieus met technische SEO aan de slag wil. Daarom is de SEO-tool vooral nuttig voor grotere websites die behoefte hebben aan gedetailleerde technische SEO-rapporten.
Wil je eens ervaren wat je kan met Screaming Frog? Download en crawl 500 URL's gratis. Of koop een SEO Spider-licentie om toegang te krijgen tot alle uitgebreide en geavanceerde SEO-functies.
Voordelen van Screaming Frog
- De gratis versie biedt toegang tot basisfuncties van SEO
- Integratie mogelijk met Google Analytics en Search Console
- Crawlt je volledige website inclusief HTML, CSS en JavaScript
- Zeer gedetailleerde en nauwkeurige technische SEO-analyses
- Perfecte aanvulling en versterking op bovenstaande SEO-tools
Nadelen van Screaming Frog
- Geen alles-in-één SEO tool, want de focus ligt alleen op technische SEO
- Je kan Screaming Frog alleen gebruiken via een app op je laptop of desktop
- Voor SEO-beginners zonder technische achtergrond kan alles overweldigend zijn
Ontdek hier de SEO-functies en prijzen van Screaming Frog >>>
#9: Keyword Surfer
Het grootste voordeel vinden we persoonlijk dat je met de Keyword Surfer extensie snel in Google aan de hand van data inzicht krijgt in:
- het geschatte aantal websitebezoekers per maand voor een domein
- het aantal woorden op een landingspagina of in een blog
- de zoekwoord dichtheid van je zoekterm
Voor de rest is de Keyword Surfer extentie geschikt om inzicht te krijgen in:
- Zoekterm ideeën
- Zoekvolumes per maand
Alleen, eerlijk is eerlijk, de zoektermen en zoekvolumes kan je beter achterhalen via betaalde SEO-tools, omdat de SEO-data niet echt nauwkeurig is. Het is een grove schatting, waar je niet gelijk iets mee kan als je niet weet wat de SEO moeilijkheidsgraad is van een specifieke zoekterm.
Download hier de Keyword Surfer extensie >>>
#10: Check My Links
Niets is zo vervelend als 'dode links' op je landingspagina's of blogs die niet werken of leiden naar 404-pagina's. Dan krijg je altijd een foutmelding waar je niet op zit te wachten, zoals: "Sorry, er gaat iets mis. De pagina die je zoekt is niet gevonden."
Met de Check My Links extensie kan je op landingspagina's en in blogs snel analyseren in hoeverre alle interne links en backlinks juist of onjuist zijn. Dit vindt plaats in een paar seconden, zodat je niet zelf alles handmatig hoeft te doen.
Als blijkt dat één van je linkjes op je website niet meer functioneert, om wat voor reden dan ook, dan krijg je een foutmelding in het rood te zien. Zo weet je vliegensvlug wat je hebt te optimaliseren met je linkstructuur.
Download hier de Check My Links extensie >>>
#11: SimilarWeb
Met de gratis versie van de SimilarWeb extensie kan je maximaal 15 keer per maand met één druk op de knop per landingspagina of blog inzicht krijgen in:
- Het bouncepercentage
- De gemiddelde tijdsduur op je website
- Het aantal pagina views per website bezoek
- Het aantal maandelijkse bezoekers voor de hele website
Plus, je kan met een website-analyse ontdekken:
- wat de best scorende zoektermen in Google zijn
- wat je SEO-rankings zijn (wereldwijd, in Nederland/België en in je branche)
- via welke marketingkanalen mensen naar je website komen
Dit is niet alleen ideaal voor een snelle SEO-analyse van je eigen website, maar ook voor je concurrentieonderzoek. Vooral ook als je wil bekijken wie de grootste spelers in jouw markt zijn en hoe hoog in Google zij komen met SEO.
Download hier de SimilarWeb extensie >>>
#12: Detailed SEO Extension
Detailed SEO Extension is één van onze favoriete gratis SEO extensies, want je krijgt direct in meerdere tabbladen in één oogopslag inzicht in:
- De Page Title, Meta Description inclusief het aantal tekens
- Het aantal woorden op de landingspagina of in de blog
- Het aantal H1, H2, H3 en H4 subkopjes en de inhoudsopgave
- Een rapport over de hoeveelheid interne links en backlinks
- Of je afbeeldingen zijn opgeslagen met of zonder ALT-tags en titel
Download hier de Detailed SEO extensie >>>
#13: Google Analytics
Google Analytics is dé gratis SEO-analyse tool van Google waarmee je inzicht krijgt in het gedrag van je websitebezoekers. Zo kan je zien wie je website bezoekt, hoe lang websitebezoekers blijven, via welke pagina’s ze navigeren, waar ze vandaan komen (organisch, social media, advertenties) en op welke landingspagina's ze afhaken.
Daarom is Google Analytics onmisbaar voor als je met zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie aan de slag wil. Enerzijds wil je natuurlijk meer websitebezoekers aantrekken via je website en anderzijds wil je meer klanten uit je website aantrekken.
Google Analytics helpt je met data gedreven marketing, want je kan eenvoudig het verkoopsucces van campagnes en landingspagina’s meten. Zoals de omzet, het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde.
Voordelen van Google Analytics
- Altijd gratis te gebruiken met real-time data in je website
- Gepersonaliseerdedashboards en rapporten afgestemd op jouw KPI’s
- Maak een website analyse om te achterhalen waar je ideale klant afhaakt in de klantreis
- Koppeling mogelijk met andere Google-tools, zoals Google Ads, Google Search Console en Google Tag Manager
- Gedetailleerd en uitgebreid inzicht in het bezoekersgedrag, dus zo kan je websitebezoekers segmenteren op gedrag, herkomst of locatie
Nadelen van Google Analytics
- Het opzetten van doelen, events of conversies vraagt wat technische kennis
- Je verzamelt geen kwalitatieve feedback: je weet wát websitebezoekers doen, maar je ontdekt niet waarom
- De eerste keer dat je Google Analytics opent, denk je waarschijnlijk: "Wat ís dit allemaal?" Het is geen SEO-tool die je in 10 minuten volledig snapt.
#14: Google Search Console
Google Search Console is een gratis SEO-tool van Google waarmee je ziet hoe je website presteert in de organische zoekresultaten. Je krijgt inzicht in zoekwoorden waarop je gevonden wordt, de klikfrequentie (CTR), je SEO-positie in Google en eventuele technische SEO problemen die invloed hebben op je organische vindbaarheid.
Ook kan je met Google Search Console je website laten indexeren in Google, zodat je website beoordeeld wordt door het Google-algoritme. Daarbij kijk je letterlijk door de ogen van Google naar je eigen website. Dat is ideaal om fouten op te sporen, je content te optimaliseren en technische issues, zoals indexeringsfouten of trage pagina’s, te fixen.
Voordelen van Google Search Console
- Gratis toegang tot waardevolle SEO-data rechtstreeks van Google
- Inzicht in zoekopdrachten, pagina's, CTR en SEO-rankings
- Technische SEO-issues worden automatisch gesignaleerd
- Sitemaps en pagina-indexatie beheren en optimaliseren
- Koppeling met Google Analytics voor diepere inzichten
Nadelen van Google Search Console
- Beperkter in zoekwoorddata dan SEO-tools, zoals Ahrefs of Semrush
- De gebruiksvriendelijkheid van Google Search Console kan overweldigend zijn
- Je hebt technische SEO-kennis nodig om SEO-rapporten goed te interpreteren
#15: Google Mijn Bedrijf
Dus wil je je lokale SEO verbeteren? Een geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat je letterlijk op de kaart staat en dat je ideale klanten je makkelijk kunnen vinden én vertrouwen.
Google Mijn Bedrijf is dus de must-have SEO tool voor het vergroten van je lokale vindbaarheid. Zo kan je meer websitebezoekers, leads en klanten aantrekken via lokale zoekopdrachten, bijvoorbeeld:
- Boekenwinkel Den Haag
- Relatietherapie Utrecht
- Sportschool Eindhoven
- Dierenarts Nijmegen
- Hotel in Rotterdam
Voordelen van Google Mijn Bedrijf
- Klanten kunnen direct bellen, navigeren of reserveren via je Google Bedrijfsprofiel
- Optimaliseer je lokale SEO en word zichtbaar in Google Maps en lokale zoekresultaten
- Reageer snel en makkelijk op alle Google reviews van klanten en verzamel 5 sterren reviews
- Maak je bedrijf visueel aantrekkelijk in Google met foto's en afbeeldingen van je producten en diensten
- Bekijk alle lokale SEO prestaties, zoals het zoekgedrag en aantal weergaven, voor het verbeteren van je lokale SEO strategie
Nadelen van Google Mijn Bedrijf
- Niet geschikt als enige SEO-tool, maar als aanvulling op je SEO-strategie
- Negatieve reviews zijn ook zichtbaar in Google en beïnvloeden je SEO-posities
- Je hebt geen invloed op hoe Google je profiel toont, want het blijft een vrij strak en standaard format van Google
Conclusie over de beste SEO tools
De keuze voor de beste SEO-tool hangt af van je specifieke behoeften en je SEO-doelen. Als je een uitgebreide, alles-in-één-oplossing zoekt, zijn Semrush en Ahrefs de beste SEO tools. Ben je ZZP'er, wil je beginnen met SEO en heb je een beperkt budget? Dan zijn Ubersuggest en Mangools perfect als SEO-tools om te starten met SEO.
Als je je voornamelijk wilt richten op zoekwoordonderzoek en rank tracking, dan zijn Keyword Surfer, MOZ en SE Ranking ook goede opties. En voor technische SEO-audits is Screaming Frog onmisbaar, dat is absoluut de beste technische SEO tool!
Daarnaast kan je bovenaan in Google scoren met SEO aan de hand van Google Chrome extensies als Keyword Surfer, Check My Links, SimilarWeb en Detailed SEO Extension. Deze gratis SEO tools kan je via de Google Chrome Webstore gratis downloaden:
Tot slot is het aanrader om SEO tools van Google, want zo leer je:
- bezoekersgedrag analyseren en inzichten verzamelen met Google Analytics om je SEO-strategie te verbeteren
- je website monitoren, problemen oplossen en SEO kansen ontdekken in zoekresultaten met Google Search Console
- je lokale vindbaarheid vergroten en meer websitebezoekers, leads en klanten aantrekken met Google Mijn Bedrijf