Bovenaan in Google komen met je website: hoe scoor je met SEO op positie #1 in Google?
Met SEO wil je natuurlijk hoger in Google komen met je website, maar hoe kom je bovenaan in Google? Het liefst op positie #1 met je favoriete zoektermen, want jij wil natuurlijk de nummer #1 zijn in je markt. Dat is waar je SEO-hart sneller van gaat kloppen, want als je bovenaan in Google staat, trek je een overvloed aan gratis websitebezoekers aan. Volledig organisch. Zonder dat je te veel afhankelijk bent van Google Adwords of social media advertenties. De vraag is alleen: "Met welke SEO strategie kan je bovenaan in Google komen met je website?" In dit artikel deel ik praktische SEO tips, zodat jij hoger in Google kan scoren met je meest belangrijke zoektermen op basis van strategisch slim en simpel zoekwoorden onderzoek!
Bovenaan in Google komen met je website (+ disclaimers)
Om te beginnen een belangrijke disclaimer: bovenaan in Google komen met je website is geen ‘quick fix’. Absoluut niet op populaire zoektermen met een relatief hoog zoekvolume en hoge SEO moeilijkheidsgraad. Helemaal niet als je een relatief lage domein autoriteit hebt met weinig interne links en backlinks.
Plus de volgende disclaimer: bovenaan in Google staan is niet je allerbelangrijkste doel met SEO. Zoekmachineoptimalisatie is ondergeschikt aan conversieoptimalisatie. Laten we eerlijk zijn, want wat heb je aan organische websitebezoekers als dit niet leidt tot een conversie? Een succesvol bedrijf kan niet zonder conversies.
Vandaar dat SEO copywriting cruciaal is, waarbij je SEO teksten schrijft die óók conversiegericht zijn. Het doel van SEO is juist om bij te dragen aan je marketing- en sales doelstellingen, zoals het:
- deelnemen aan een event
- aanvragen van een gesprek
- downloaden van een e-book
- telefonisch contact opnemen
- starten van een proefperiode
- inschrijven op de nieuwsbrief
- aanmelden voor een webinar
- inschrijven voor een challenge
- kopen van een (digitaal) product
- afnemen van één van je diensten
- volgen van je social media account
- versturen van een mail of chatbericht
Dat betekent niet dat je op positie #1 in Google geen conversies kan behalen. Tuurlijk wel. Staar je er alleen niet blind op om koste wat het kost bovenaan in Google te staan met je website op één specifieke competitieve zoekterm.
Soms kan het juist strategisch slimmer en simpeler zijn om te focussen op meer zoektermen met minder concurrentie. Dan kan je bijvoorbeeld met 10 zoektermen in de top 3 staan die een relatief lage SEO moeilijkheidsgraad hebben. Dit geldt vaak voor longtail zoekwoorden in vergelijking met short tail zoekwoorden.
Op welke zoekwoorden wil je bovenaan in Google staan?
Mijn SEO-advies is altijd om je top 10 zoekwoorden vast te stellen, want welke zoekwoorden zijn allesbepalend voor je bedrijfsgroei als het gaat om het aantrekken van meer leads, klanten en omzet?
Met een top 10 lijstje kan je doelgerichter een slimme SEO strategie maken. Het is een kwestie van kaders creëren, zodat je weet binnen welk SEO speelveld je je website wilt laten scoren in Google. Anders heb je te weinig SEO-focus, want je top 10 lijstje heeft ook weer invloed op je complete contentstrategie.
Idealiter wil je namelijk via interne links je blogs, blog categorieën, kennisbank artikelen, kennisbank categorieën en landingspagina’s op je website met elkaar verbinden. Dan is het begrijpelijk voor het Google algoritme wat je aanbod is en waar jij met je bedrijf je in specialiseert als expert.
Hoe kom je bovenaan in Google met je website?
Teveel ZZP’ers en MKB-bedrijven verdwalen in het SEO-speelveld, omdat ze niet scherp voor ogen hebben wat de belangrijkste criteria zijn om hoog in Google te komen.
Om SEO zo simpel mogelijk voor je te maken, deel ik hieronder puntsgewijs mijn SEO strategie als ik op een specifieke zoekterm bovenaan in Google wil komen:
- Zodra je met zoekwoorden onderzoek je zoekterm hebt vastgesteld waar je op wil scoren, dan vraag ik mezelf altijd af: “Wie scoort er met die zoekterm nu bovenaan in Google met SEO en waarom?”
- Vervolgens stel ik mezelf de vraag: “Wat maakt dat die specifieke blog of landingspagina hoger in Google scoort dan de blogs of landingspagina’s op positie #2 t/m #10?"
- Daarna ga ik analyseren aan de hand van een SEO checklist hoe de SEO-teksten zijn geschreven op basis van gerelateerde short tail en longtail zoekwoorden. Dan let ik bij een blog op allerlei On Page SEO factoren, zoals de H1, H2, H3, meta description, URL-slug, inleiding, inhoudsopgave, interne links en call to actions.
- Na mijn SEO-analyse ga ik zelf SEO teksten schrijven. Dan focus ik het liefst bewust op één zoekterm per blog of landingspagina. Niet meer, tenzij er synoniemen zijn die een relevant zoekvolume hebben. Bij een blog start ik met het bepalen van de kaders, want wat wordt de blogtitel en wat zijn slimme subkopjes voor H2 en H3? Dit doe ik op basis van gerelateerde short tail en longtail zoekwoorden, want zo kan je ook inspelen op de meest gestelde vragen. Met als doel dat je organisch vindbaar wordt in de Featured Snippets van Google.
- Zodra ik in grote lijnen de opbouw en structuur van een blog heb staan, dan ga ik creatief schrijven. Dan beeld ik mij in alsof ik zelf de ideale klant ben, zodat ik tijdens het schrijfproces kan voelen wat de essentie is van een specifiek thema. Wat zijn nu écht de grootste uitdagingen en diepste verlangens? En welke emoties wil ik prikkelen?
- Tot slot: als in dit geval de blog af is, dan publiceer ik het op de website. Op Google Search Console laat ik de URL van de blog inspecteren, zodat het algoritme van Google mijn blog op mijn website sneller kan indexeren. Je geeft als het ware een seintje dat er een nieuwe blog online staat, zodat de blog na een crawlen sneller bovenaan in Google staat.
Hoe lang duurt het voordat je bovenaan in Google staat?
Dit is eerlijk gezegd een ingewikkelde vraag, want er is niet één allesomvattend antwoord. Afhankelijk van tientallen SEO-factoren, kan het weken, maanden of zelfs jarenlang duren om bovenaan in Google te komen. Beschouw SEO dus vooral als lange termijn strategie in plaats van dat je gelijk verwacht dat je binnen één week of maand bovenaan staat in Google.
In een notendop is je SEO positie in Google vooral afhankelijk van:
- On Page SEO factoren
- Zoekvolume van je zoekterm
- Domein autoriteit van je website
- Interne linkstructuur en backlinks
- Het totale aantal woorden van je blog
- SEO moeilijkheidsgraad van je zoekterm
- De zoekwoord dichtheid in een blog of landingspagina
Ter verduidelijking: de zoekwoord dichtheid is het aantal keer dat je zoekterm staat vermeld in een blog of landingspagina. Je wil enerzijds niet teveel je zoekterm spammen in een blog of landingspagina, waarbij je een tekst volpropt met je zoekterm. Terwijl anderzijds je ook niet te weinig je zoekterm wil benoemen, want dan scoor je minder hoog in Google.
Kortom: SEO vereist tijd, geduld en consistentie om het organische verkeer naar je website te laten groeien. Neemt niet weg dat SEO je enorm helpt bij ontspannen ondernemen, want bij SEO komen potentiële klanten consistent vanuit intrinsieke motivatie naar jou toe.
Op basis van hun zoekgedrag in Google komen ze op jouw website wanneer ze daar zelf behoefte aan hebben. Dat is waar pull-marketing om draait. In plaats van dat je zelf continu moet pushen om nieuwe leads en klanten aan te trekken met betaalde advertenties, want dan is er sprake van push marketing.
Bovenaan in Google: wat zijn de kosten als je te afhankelijk bent van Google Ads?
Voor de aardigheid kan je eens uitrekenen hoeveel geld je bespaart als je via zoekmachineoptimalisatie bovenaan in Google staat met je website.
Stel je focust je op een koopgerichte zoekterm, zoals ‘cursus spaans’. In dit geval is de zoekintentie van een Google-gebruiker overduidelijk, want hij of zij is op zoek naar een cursus Spaans om Spaans te leren.
Het zoekvolume van de zoekterm ‘cursus spaans’ is 2400x per maand. Daarnaast is de Cost Per Click (CPC) zelfs € 2,04 als je bovenaan in Google zou willen staan met een Google Adwords campagne.
Als je met SEO op positie #1 in Google staat met je website, trek je vaak tussen 25 à 50% van het zoekvolume aan als organische websitebezoekers. Bij de zoekterm ‘cursus Spaans’ staat de website van NTI bovenaan in Google, terwijl ik deze blog schrijf.
Als de website van NTI analyseer met één van mijn SEO-tools, zie je dat alleen al op de zoekterm ‘cursus Spaans’ het geschatte aantal websitebezoekers per maand zo’n 857 in totaal is.
Laat staan dat er naast de zoekterm ‘cursus Spaans’ op dezelfde landingspagina, in dit geval www.nti.nl/talen/spaans/, nog meer zoektermen hoog in Google scoren die gratis websitebezoekers opleveren:
- Spaanse cursus (435)
- Les Spaans (295)
- Spaans taalcursus (248)
- Spaane taalcursus (248)
- Taalcursussen Spaans (241)
- Taalcursus Spaans (241)
Zo zie je maar dat je met één landingspagina hét verschil kan maken in je bedrijf. Bovenstaande aantallen zijn bij elkaar opgeteld nog maar een fractie van het totale aantal organische websitebezoekers, want er zijn nog tientallen longtail zoektermen rondom ‘cursus Spaans’ die leiden tot meer websitebezoekers.
Als we voor het gemak alleen even uitgaan van de totale optelsom van bovenstaande geschatte websitebezoekers, dan kom je uit op: 857 + 435 + 295 + 248 + 248 + 241 + 241 = 2.565 organische websitebezoekers op slechts één landingspagina.
Met Google Adwords zou je vele malen duurder uit zijn om hetzelfde aantal websitebezoekers maandelijks aan te trekken. Aangezien € 2,04 de Cost Per Click (CPC) is, betaal je per maand anders via Google Ads zo’n € 2,04 x 2.565 = € 5.232,60!
Dit praktijkvoorbeeld drukt je nogal met de neus op de feiten. Moet je nagaan wat je alleen al aan advertentiekosten per jaar bespaart als je bovenaan in Google wil komen met een zoekterm als ‘cursus spaans’. Jaarlijks betaal je anders € 5.232,60 x 12 maanden = € 62.791,20 aan Google Ads.
Het is dus zeker de tijdsinvestering waard om meer te leren over SEO, want met het schrijven van SEO-teksten kan je hoger in Google komen. Mits je een slimme SEO-strategie hebt, want ZZP’ers en MKB-bedrijven maken nog teveel SEO-fouten. Daarvoor betalen ze een hoge prijs, want ze zijn daardoor niet alleen teveel afhankelijk van betaalde advertenties in Google en op social media kanalen. Ze zijn ook nog eens genoodzaakt om elke maand bakken met geld te betalen om een consistente stroom aan websitebezoekers aan te blijven trekken!
Wat is de ROI als je bovenaan in Google staat met SEO?
Soms krijg ik weleens de vraag: “Wat is nu écht de waarde van SEO?” Met een simpele rekensom kan je gelukkig berekenen hoeveel je met een nummer #1 positie in Google verdient. Mits je het conversiepercentage weet van je verkooppagina.
Stel je krijgt 200 organische websitebezoekers per maand via een specifieke zoekterm, waarmee je bovenaan in Google staat. Als je uitgaat van een gemiddeld conversiepercentage van 2%, dan trek je maandelijks 4 nieuwe klanten aan via een specifieke zoekterm.
Vervolgens is het slim om 3 simpele vragen te beantwoorden om de ROI van je SEO te bepalen:
- Hoeveel levert één klant je op? Oftewel, wat is de Customer Lifetime Value (CLV)?
- Hoeveel extra omzet verdien je per maand op basis van 4 extra nieuwe klanten?
- Hoeveel extra omzet verdien je per jaar met maandelijks 4 extra nieuwe klanten?
Als de gemiddelde klantwaarde bijvoorbeeld € 500 is, dan verdien je al € 2000 per maand extra. Simpelweg doordat je bovenaan in Google staat met je favoriete zoekterm. Moet je nagaan dat je daardoor € 24.000 extra omzet per jaar verdient als je € 2000 per maand vermenigvuldigt met 12 maanden. Tel uit je winst!
In het geval van NTI, die bovenaan in Google staat met de zoekterm ‘cursus Spaans’, dan krijgen ze maandelijks minimaal 51 klanten op basis van de 2.565 organische websitebezoekers.
Op de landingspagina van NTI staan vijf soorten Spaanse taalcursussen. Laten we voor het gemak de tweede cursus ‘Spaans voor beginners’ even als voorbeeld gebruiken bij de rekensom. Hierbij betalen nieuwe klanten in 8 termijnen € 44,95 per maand, dus NTI verdient met de verkoop van één cursus Spaans zo’n € 359,60 in totaal.
Deze gemiddelde klantwaarde is gebaseerd op één nieuwe klant, maar er zijn minimaal 51 nieuwe klanten per maand. Dat betekent dat ze sowieso een omzet verdienen van € 359,60 x 51 klanten = € 18.339,60 per maand.
Per jaar verdienen ze dus bij NTI zeker zo’n € 18.339,60 x 12 maanden = € 220.075,20 aan omzet alleen al op basis van de consistente verkoop van de cursus Spaans!
Wil je ook bovenaan in Google komen met je website?
Wil je sparren over je SEO strategie, zodat je minder afhankelijk bent van social media of betaalde advertenties? SEO is wat mij betreft vaak het ondergeschoven kindje in een online marketing strategie, terwijl SEO mega rendabel is.
Bovenaan in Google staan helpt je met ontspannen ondernemen vanuit overvloed, want SEO levert je op lange termijn aan de lopende band nieuwe websitebezoekers, leads, klanten en omzet op.
Wil je dus ook hoger in Google komen om de autoriteit in je vakgebied te worden, maar weet je niet precies hoe? En wil je het niet alleen doen, maar samen met een ervaren SEO-strateeg? Hoge SEO-posities in Google vergroten je geloofwaardigheid.
Met business coaching helpen we je met een strategisch SEO plan van aanpak. Volledig op maat, zodat je slimmer en simpeler kan ondernemen met SEO!