Succesvol ondernemen: zo bouw je in 15 stappen een succesvol eigen bedrijf!
Ondernemerschap
Thijs Unij
Ondernemerschap
0

Succesvol ondernemen: zo bouw je in 15 stappen een succesvol eigen bedrijf!

0

Succesvol ondernemen is een vak apart. Je kan nog zo goed zijn in je dienstverlening of jarenlange kennis en ervaring hebben over je product, maar een succesvol eigen bedrijf starten, in de markt zetten en opschalen is een hele onderneming an sich. Ongeacht of je een doorgewinterde CEO, een enthousiaste MKB-ondernemer of missiegedreven ZZP’er bent. Achter elk succesvol bedrijf schuilt een inspirerend verhaal van vastberadenheid, doorzettingsvermogen en creativiteit. Maar wat is überhaupt succesvol ondernemen en wat heb je nu écht nodig om een succesvolle onderneming te bouwen waarmee je het verschil maakt? In dit artikel gaan we dieper in op de bouwstenen van een impactvol, winstgevend en schaalbaar bedrijf. Ter aanvulling delen we succesvol ondernemen tips en stellen we diepgaande vragen om je aan het denken te zetten over je bedrijfsgroei. Voor uiteraard meer websitebezoekers, leads, klanten, omzet, winst en fans! 

Wat is succesvol ondernemen?

De betekenis van succesvol ondernemen voor ons luidt als volgt: “Succesvol ondernemen is denken en handelen vanuit overvloed, innerlijke vrijheid en grenzeloze vreugde.” Zo kan je een winstgevend, impactvol en schaalbaar bedrijf opzetten en opschalen in alignment met je visie, missie en kernwaarden. Vanuit overvloed en liefde in plaats vanuit angst en tekort.

Je bedrijf is niet het einddoel, maar je middel om een vrij en vreugdevol leven te creëren. Om een ripple-effect te creëren met je toegevoegde waarde. Dit start met van binnen naar buiten acties nemen richting je stip op de horizon, want waarvoor stap je iedere ochtend je bed uit? Welk verschil wil je maken als geld en tijd geen rol spelen? Wat wil je bijdragen of veranderen in de wereld?

Succesvol ondernemen draait dus óók om trouw leven aan jezelf. Dat je vanuit zuiverheid en authenticiteit je bedrijf runt, waarbij je je ego overstijgt. Zonder dat je te loyaal bent aan je familiesysteem of buitenwereld. Je mag je eigen koers varen om te doen wat je leuk vindt en wat je energie geeft.

Want laten we eerlijk zijn, er is geen grotere energielek in je ondernemerschap als ontrouw zijn aan jezelf. Dan creëer je allesbehalve een succesvolle onderneming. Dus check eens bij jezelf: 

  • Wat doe je nog wel, maar wil je liever niet? 
  • Wat wil je het liefst wel, maar doe je nog niet? 

In essentie draait succesvol ondernemen om 4 pijlers 

Het bouwen en opschalen van een succesvol bedrijf staat in het teken van het creëren van meer:

  • Impact
  • Vrijheid
  • Winst 
  • Vreugde

Zonder dat je bedrijfsgroei ten koste gaat van je gezondheid of liefdesrelatie. Want wat heb je aan een financieel gezond bedrijf zonder een gezond lichaam en positieve mindset? En zonder een gezonde en gelukkige relatie met je partner, kinderen, ouders, broers, zussen, vrienden, kennissen, klanten en teamleden?

Onze visie vanuit holistisch perspectief is dat je bedrijfsgroei gelijkwaardig is aan de groei in je gezondheid en liefdesrelatie. Dit is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je bedrijfsgroei is dus niet belangrijker of ondergeschikt. Een succesvol bedrijf staat in dienst van je gezondheid en liefdesleven. Net zoals dat ook je gezondheid en liefdesleven in dienst mogen staan van je bedrijfsgroei.

Alleen leidt gedoe in je bedrijf, ruzie in je relatie of ongemak in je gezondheid direct of indirect tot een disbalans in je leven. Zeer waarschijnlijk doordat je op één of meerdere gebieden keuzes maakt vanuit angst en tekort in plaats van liefde en overvloed. Dit heeft invloed op jouw leiderschap als ondernemer, want hoe ga je nu met je geld, tijd en energie om? Wat zijn de negatieve consequenties voor je bedrijfsgroei, liefdesleven en gezondheid?

De prijs die je vaak bewust of onbewust betaalt, is dat je: 

  • balans mist tussen werk en privé 
  • roofbouw pleegt op je gezondheid
  • geleefd wordt door de waan van de dag
  • geldzorgen je keuzevrijheid belemmeren
  • niet volledig trouw leeft aan je kernwaarden
  • te weinig tijd neemt voor jezelf en dierbaren
  • geen of weinig rust in je hoofd of agenda voelt
  • gebrek aan focus, helderheid en overzicht ervaart
  • minder creativiteit voelt om je levenswerk te creëren
  • je laat leiden door je angsten, twijfels en onzekerheden 
  • last hebt van stress, vermoeidheid, drukte en/of spanning
  • te loyaal bent aan sociale verwachtingen en verplichtingen
  • relatieproblemen krijgt met je partner, teamleden of klanten
  • productiviteit, besluitvaardigheid en levensenergie afneemt 
  • gevoeliger bent voor ongezonde gewoontes en verslavingen

Daarnaast gaat succesvol ondernemen zoveel verder dan alleen om geld verdienen en winst maken. Het succes van je eigen bedrijf bevat een breed scala aan impact en betekenis. Zowel voor je privé-leven, maar ook juist voor je familie, vriendschappen, teamleden en klanten. En zelfs, als je bewust wil bijdragen met duurzaam ondernemen, maak je ook positieve impact op het milieu door het verkleinen van je ecologische voetafdruk. Afhankelijk van je bedrijfsgrootte en de mate van je impact, kan je dus het verschil maken op lokaal, nationaal of zelfs mondiaal niveau. Hiervoor is het motto: “Droom groot, start klein.” 

Bepaal je eigen definitie van succesvol ondernemen: wanneer ben je een succesvolle ondernemer?

Wat is voor jezelf de betekenis van succesvol zijn met je bedrijf? Het begrip ‘succesvol ondernemen’ is subjectief, dus op basis van welke criteria stel je vast of je succesvol ondernemer bent of niet? Volg je je onderbuikgevoel of hecht je juist meer waarde aan data bij het bouwen van een succesvolle onderneming?

Als je het liefst kiest om te luisteren naar je intuïtie, kan je een cijfer geven van 1 t/m 10 over jouw perceptie van je 'succes' als het gaat om je winst, vrijheid, impact en vreugde.

Dus in hoeverre ben je écht blij met de impact die je maakt voor je klanten? In hoeverre voel je de vrijheid die je graag wil? In hoeverre voel je enthousiasme over de winst die je behaalt? En in hoeverre ervaar je werkgeluk en zingeving?

Als het goed is, voel je binnen een split-second een cijfer. Wees 100% eerlijk naar jezelf en sta niet te lang stil bij de intuïtieve oefening, want anders ga je teveel in je hoofd zitten. Dan ben je niet meer optimaal verbonden met je intuïtie.

Het laagste cijfer geeft aan waar er vooral ‘werk aan de winkel’ is als je succesvoller wil ondernemen met je bedrijf. Des te waardevoller om te ontdekken bij jezelf waarom dit überhaupt het laagste cijfer is. Welke keuzes hebben tot dit laagste cijfer geleid? En waarom heb je deze keuzes gemaakt? Met andere woorden, wat zijn onderliggende overtuigingen, patronen en overlevingsmechanismen van die allesbepalende keuzes?

Door zelfsabotage doe je jezelf tekort, waardoor je nog niet altijd keuzes maakt vanuit overvloed. In het kader van succesvol ondernemen betekent dit dat je wellicht kansen en mogelijkheden laat liggen, je persoonlijke en zakelijke groei belemmert, of terughoudend bent in het nemen van risico's voor een stroomversnelling in je bedrijfsgroei.

Zelfsabotage komt voort vanuit een schaarste mindset, waarin je jezelf beperkt en niet het volledige potentieel van je onderneming benut. Dus hoe meer bewustwording je creëert over je zelfsabotage, des te meer negatieve patronen je kan doorbreken om te ondernemen vanuit een overvloed mindset.

Daarnaast kan je met KPI’s, oftewel Key Performance Indicators, op basis van data het succes van je bedrijf meten. Met datagedreven werken breng je voor jezelf in kaart hoe effectief je bedrijfsstrategie is en wat jouw inspanningen qua geld, tijd en energie je concreet opleveren. Zo creëer je een solide basis voor een duurzame bedrijfsgroei, omdat je niet langer op onderbuikgevoelens en aannames vertrouwt, maar op feitelijke informatie.

Maar welke KPI's zijn nu eigenlijk van cruciaal belang als je succesvol wilt ondernemen? Hier zijn 35 belangrijke KPI's om te overwegen:

  1. Fans
  2. Leads
  3. Klanten
  4. Levertijd
  5. Cashflow
  6. Nettowinst
  7. Brutowinst
  8. Omzetgroei
  9. Winstmarge
  10. Doorklikratio
  11. Netto-omzet
  12. Bruto-omzet
  13. Klantretentie
  14. Marktaandeel
  15. Ziekteverzuim
  16. Liquiditeit ratio
  17. CO2-voetafdruk
  18. Retourpercentage
  19. Klanttevredenheid
  20. Personeelsverloop
  21. Websitebezoekers
  22. Social media volgers
  23. Conversiepercentage
  24. Kosten per klik (CPC)
  25. Kosten per lead (CPL) 
  26. SEO-posities in Google
  27. Gemiddelde klantwaarde
  28. Werknemerstevredenheid
  29. Acquisitiekosten per klant
  30. Social media engagement
  31. Net Promoter Score (NPS)
  32. Responstijd klantenservice  
  33. Return On Investment (ROI)
  34. Return On Ad Spend (ROAS)
  35. Contactpersonen op mailinglijst

En niet te vergeten: het aantal werkuren per week is één van de belangrijkste KPI’s om voor jezelf bij te houden dat je niet de balans verliest met je privé-leven. Succesvol ondernemen is niet voor iedereen 40, 50, 60 of soms zelfs 80 uur per week werken. Het kan verleidelijk zijn om een workaholic te zijn, terwijl succesvol ondernemen juist ook 24 uur per week werken kan zijn. Dan hou je juist tijd en energie over voor het huishouden, de opvoeding van je kinderen, hobby’s, sporten en quality time met familie en vrienden. Staar je dus niet per se blind op alleen de omzet en winst van je bedrijf. 

Wat voor type succesvolle ondernemer ben je?

Succesvol ondernemen begint bij jezelf, want jij bent de visionair, pionier en leider van je bedrijf. Met andere woorden, jij bent het middelpunt en dus de eindverantwoordelijke van je bedrijfsgroei. Er is alleen geen one-size-fits-all definitie van een succesvolle ondernemer, maar wat sowieso niet mag ontbreken is zelfkennis. Want wat voor type ondernemer ben jij?

Met het OMA-model (Ondernemer/Manager/Artiest) kan je inzicht krijgen in waar voornamelijk jouw kracht ligt, want er zijn 3 soorten ondernemer archetypes:

  1. Ondernemer: 
    Je kan strategisch slim, snel en simpel inspelen op kansen in je markt doordat je risico’s neemt, resultaatgericht bent en innovatief de status quo doorbreekt met jouw aanbod. Het starten, lanceren en opschalen van je bedrijf geeft je een kick, omdat je dol bent op het vermarkten en verkopen van je product of dienst. Mede doordat je sterk bent in conceptontwikkeling om van een nieuw idee een succesvol bedrijf te maken.

  2. Manager:
    Je bent sterk in het managen van je bedrijf, leidinggeven aan een team en organiseren van projecten om zakelijke doelstellingen te bereiken vóór deadlines. Daarnaast kan je als manager snel schakelen door je besluitvaardigheid en blink je uit in het stellen van prioriteiten en het creëren van overzicht. Zo weet je als geen ander hoe je het beste kan omgaan met geld, tijd en energie. Met als voordeel dat jezelf of je team effectief en efficiënt kan samenwerken om je bedrijf te laten groeien.

  3. Artiest:
    Je bent een creatieveling en expert in een specifiek vakgebied, waardoor je graag op het podium staat om te spreken, zoals bij workshops, trainingen, cursussen, opleidingen of evenementen. Het kan ook zijn dat je juist ervan houdt om je kennis te delen tijdens coaching of therapie sessies. Of je verleent je klanten graag een dienst, waarbij je met jouw kennis en ervaring het probleem van je klant oplost. Hoe dan ook, je werk het liefst in je bedrijf in plaats van aan je bedrijf.

Succesvol ondernemen begint met zelfkennis: wat zijn je sterkes en zwaktes?

Hoe meer bewustzijn je hebt over welk type ondernemer je bent, des te meer je ook bewustzijn hebt over je sterke en zwakke punten. Want welke eigenschappen en kwaliteiten mis je nu bij het opzetten of doorgroeien van een succesvolle onderneming? Wat vind je lastig in het ondernemerschap? Waar loop je nu tegenaan in je bedrijfsgroei?

Bijvoorbeeld: als je een creatieve ondernemer bent, dan ontbreekt het vaak aan managementvaardigheden. Dit kan je in de praktijk herkennen aan: 

  • Chaotische organisatie: je mailbox is bomvol, je digitale bestanden staan overal en nergens opgeslagen en je raakt zelfs belangrijke informatie of documenten kwijt

  • Onvolledige projecten: het lukt je niet om projecten op tijd af te ronden, waardoor je je afspraken met jezelf, teamleden of klanten niet nakomt.

  • Onduidelijke planning: er is geen structuur in je planning en agenda met als gevolg dat je gestresst en gehaast last-minute beslissingen moet nemen.

  • Gebrek aan focus: continu laat je je afleiden, waardoor je last ervaart van concentratieproblemen. Je productiviteit en zelfs je creativiteit neemt alsmaar af.

  • Moeite met delegeren: je neemt te veel hooi op je vork, want taken uitbesteden en om hulp vragen is uitdagend, omdat je nog niet je controle durft los te laten.

  • Onvoldoende budgetbeheer: doordat je als struisvogel je kop in het zand steekt, heb je geen of te weinig grip op je financiën. Dit creëert geldstress en struggles om financieel rond te komen.

  • Gebrek aan timemanagement: door een overvolle agenda sta je 24/7 ‘aan’, omdat je te weinig prioriteiten stelt en niet je tijd besteedt aan wat écht belangrijk is.

  • Slechte communicatie: misverstanden en conflicten met je team, klanten of partners zorgt ervoor dat niet alle neuzen dezelfde kant op staan richting de stip op de horizon om doelstellingen te behalen.

  • Weerstand tegen structuur: je gelooft dat structuur ten koste gaat van je vrijheid, waardoor je nu geen of weinig helderheid over processen in je bedrijfsvoering hebt. 

Concluderend kan je in dit voorbeeld vaststellen dat het belangrijk is voor creatieve ondernemers om óók managementvaardigheden aan te leren. Zo kan je je bedrijfsgroei soepeler laten stromen vanuit duidelijke kaders en principes, terwijl je nog steeds de vrijheid blijft behouden om je creativiteit in te zetten. 

Leer succesvol ondernemen met het 15-stappen Business Framework

Een succesvolle ondernemer worden is een reis vol avontuur, leermomenten en groei. Elke fase in het ondernemerschap brengt specifieke uitdagingen met zich mee. Dit maakt het ondernemen complex, want het vereist niet alleen passie en toewijding, maar ook een doordachte aanpak en strategie. De kernvraag van vrijwel elke ondernemer is dus vaak: “Wat heb ik nu als eerste nodig om mijn bedrijf te laten groeien?”

Toch zien we in de praktijk dat ondernemers allerlei tijdverspillende en energieslurpende acties in de verkeerde volgorde uitvoeren. Dat is nogal weggegooid geld, omdat je stappen neemt die nog niet aansluiten bij de groeifase van je bedrijf. Geen wonder dat al jouw inspanningen zich dan nog niet uitbetalen, hoe frustrerend en teleurstellend dit ook kan zijn.

Des te belangrijker om te ontdekken aan welke wieltjes je juist wel én niet hebt te draaien. Daarbij geldt: “Goede keuzes maak je door ervaring en ervaring krijg je door verkeerde keuzes te maken.”

Vaak ontbreekt een ijzersterk fundament van een bedrijf. Vergelijk het met bouwen van een huis, waarbij je alsmaar focust op de inrichting van je huis, terwijl het fundament van je huis nog niet stevig staat. In je hoofd ben je dan bij wijze van spreken continu al met de 100e stap bezig, terwijl je eerst je focus mag richten op de eerste stap: het leggen van een fundering van je huis en dus ook van je bedrijf. 

“Er is een verschil tussen wat jij als ondernemer wil en wat je bedrijf nodig heeft."

Gelukkig kan je door het 15-stappen Business Framework ontdekken wie of wat het grootste knelpunt is in je bedrijfsgroei. Dit geeft je antwoord op twee leidende vragen in de koers die je vaart met je bedrijf: 

  • Wat is de beste besteding van mijn volgende uur? 
  • Wat is de beste besteding van mijn volgende euro?

Dit zijn de 15 stappen voor exponentiële bedrijfsgroei: 

  1. Leiderschap 
  2. Identiteit
  3. Duurzaamheid 
  4. Financiën 
  5. Strategie 
  6. Aanbod
  7. Branding
  8. Team
  9. Workflow 
  10. Marketing 
  11. Sales
  12. Kwaliteit
  13. Klantenservice
  14. Netwerken 
  15. Innovatie 

Verderop in deze uitgebreide blog lees je per stap wat je nodig hebt om met meer focus, structuur en overzicht een succesvol bedrijf te bouwen en opschalen.

Stap #1: Leiderschap 

Leiderschap vormt de kern van elk succesvol bedrijf, want de blauwdruk van je leiderschap vormt het fundament van je missie, visie, kernwaarden en spelregels. Vervolgens bepaalt jouw leiderschap ook de strategie voor je bedrijfsgroei, want wat sluit wel of juist niet aan bij je persoonlijkheid? Succesvol ondernemen draait hierbij om: "Wie je bent leidt tot wat je doet en wat je doet leidt tot wat je hebt."

Zo is een overvloed mindset van onschatbare waarde om je bedrijf te laten groeien, want je bedrijfsgroei is juist een reflectie van je eigen valkuilen. Zodra je je nog te veel laat tegenhouden door een gebrek aan zelfliefde of zelfvertrouwen, dan blijf je jezelf belemmeren vanwege zelfafwijzing, zelfsabotage en dus een negatief zelfbeeld.

Terwijl ontspannen ondernemen vanuit overvloed wat ons betreft juist voorbij gaat aan je angsten, twijfels, onzekerheden, blokkades, obstakels, conditioneringen en programmeringen. Met als doel dat je je vrij voelt in wat je denkt, zegt en doet, want de mate van jouw innerlijke vrijheid bepaalt jouw leiderschap. Hoe meer zelfbewustzijn je ontwikkelt, des te meer je vanuit authentiek leiderschap trouw leeft aan jezelf. Dus de kernvraag is: “Wie ben jij als leider van je bedrijf?” 

Succesvol ondernemen:

Systemisch werk helpt je gelukkig in je bewustzijnsontwikkeling om je familiesysteem beter te leren begrijpen, want wat is de impact van je vaderlijn of moederlijn op je leiderschap, mindset en bedrijfsgroei? Wat zijn de dieperliggende oorzaken van waarom iets nog niet moeiteloos stroomt in je bedrijf? Of waarom is de verbinding met je teamleden, partners of klanten soms een uitdaging?

Check ook eens bij jezelf aan de hand van onderstaande drie vragen in welke mate je innerlijke vrijheid voelt:

  • "Hoe vrij ben jij in je leiderschap als je getriggerd wordt?" 
  • "Wat spiegelt jouw buitenwereld over jouw binnenwereld?"
  • "Wanneer en waarom onderneem je nog vanuit angst en tekort?"

Dit zijn allemaal vragen waar je misschien niet gelijk je vinger op kan leggen. De antwoorden zijn nog raadsels voor je en tóch is systemisch bewustzijn over je overtuigingen, patronen en overlevingsmechanismen het grootste cadeau wat je jezelf kan geven. Dit zorgt ervoor dat je je financiële, mentale en emotionele blokkades kan doorbreken en obstakels overwinnen. En indirect leer je zo bewuster omgaan met je geld, tijd en energie. Niet vanuit angst en tekort, maar juist vanuit liefde en overvloed.

Met als positief gevolg dat je meer vrijheid voelt om buiten de kaders te denken en handelen. Je hoeft niet langer binnen de lijntjes te kleuren. Bevrijd jezelf om continu te voldoen aan verwachtingen en verplichtingen. Doorbreek de status quo. Je mag loslaten wie je denkt te moeten zijn en hoe je ‘hoort’ te ondernemen. 

“Als je niet je trauma’s uit je familiesysteem aankijkt en heelt, herhaalt de geschiedenis zich doordat je loyaal blijft aan je familiesysteem.”

Effectief leiderschap, waarbij je je vrij voelt om schaamteloos te zijn wie je wil zijn, is dus allesbepalend voor je bedrijfsgroei vanuit meerdere invalshoeken. Zo is innerlijke vrijheid in je leiderschap belangrijk voor je: 

  • Zelfexpressie om zonder terughoudendheid jezelf uit te spreken

  • Doorzettingsvermogen om vastberaden gezonde routines te volgen

  • Emotieregulatie om comfortabel te zijn met oncomfortabele emoties

  • Eigenwaarde om jouw geld, tijd en energie op waarde in te schatten

  • Zelfvertrouwen om moedige acties te ondernemen in onzekere situaties

  • Zelfreflectie waarbij je je oké voelt om licht te schijnen op je schaduwkanten

  • Leiderschap- en communicatiestijl richting je teamleden, partners en klanten

  • Besluitvorming zonder je te laten hinderen door externe druk of interne twijfels

  • Risicobereidheid om nieuwe uitdagingen aan te gaan en grenzen te verleggen

  • Discipline om je strategie te blijven volgen ondanks afleidingen en verleidingen

  • Stressmanagement om rust je in hoofd te blijven voelen ondanks stressfactoren

  • Authenticiteit om te leven vanuit je hart, ook al ga je daarmee tegen de stroom in

  • Creativiteit om out-of-the-box te denken, creëren en innoveren zonder beperkingen

  • Energiemanagement, waarbij je mannelijke en vrouwelijke energie meer in balans is

  • Empathischvermogen om je liefdevol en respectvol in te leven je teamleden of klanten

Stap #2: Identiteit 

Je bedrijfsidentiteit is de blauwdruk van je bedrijf en bestaat uit je missie, visie, kernwaarden en spelregels. Samen vormen deze vier fundamentele principes de kern van wie je bent en waar je voor staat als bedrijf. Zie het als de stabiele basis waarop jij je bedrijf wil bouwen om langdurige impact te maken met succesvol ondernemen.

Missie 

Een missie verwoordt de essentie van je bedrijf en geeft antwoord op de kernvraag: “Waarom doe je wat je doet?” Jouw missie beschrijft dus het primaire doel van je bedrijf en is de drijvende kracht van je kernactiviteiten.

Kortom: een missie vertelt wie je bent en wat je doet. Zo wordt duidelijk wat jouw bedrijf bijdraagt aan het waarmaken van jouw visie. Een cruciaal onderscheid bij het bepalen van je missie is wel dat je missie niet om jou draait. Het gaat niet over wat jij wil bereiken met je bedrijf, maar altijd over een groot maatschappelijk probleem wat je wil oplossen. 

"De missie van je bedrijf is de reden waarom je elke dag op staat."

Daarnaast inspireert, motiveert en activeert een sterk geformuleerde missie je teamleden en klanten. Het dient ook als een kompas voor strategische en operationele beslissingen, want je missie biedt een duidelijk, consistent en betekenisvol kader voor je keuzes

Visie

Je bedrijf is een verlengstuk van je visie, waarbij je visie het toekomstbeeld beschrijft van de impact die je wil maken op langere termijn. Oftewel, wat is bij wijze van spreken het resultaat van al je inspanningen qua geld, tijd en energie over 3, 5, 10 of 20 jaar? Dus wat draag je nu écht bij met jouw toegevoegde waarde en hoe ziet jouw impact er praktisch uit?  

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt: “Oké, maar wat is nu simpel gezegd het verschil tussen een missie en visie?” Laten we het niet moeilijker maken dan het is, want jouw visie is de stip op de horizon en is allesbepalend voor de richting en bestemming van je bedrijf. Want waar werk je naar toe?

Een missie is daarentegen de ‘waarom’ achter wat je doet, terwijl een visie de ‘waar’ is waar je naartoe werkt. Met andere woorden: een missie zegt ‘Dit is wie we zijn’ en een visie zegt ‘Dit is waar we naartoe gaan’. Samen vertellen ze het verhaal van je bedrijf. Dus vertel je verhaal en verander de wereld.

Succesvol ondernemen:

Kernwaarden

Kernwaarden zijn niet alleen woorden op papier. Het zijn de fundamenten waarop je je bedrijf bouwt. Kortgezegd zijn kernwaarden de belangrijkste waarden binnen een bedrijf, die cruciaal zijn voor de bedrijfsidentiteit en bedrijfscultuur. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar je bedrijf voor staat. Samen vormen je kernwaarden het DNA van je bedrijf, waar niet over te onderhandelen valt.

Het probleem is alleen dat vaak 80% van de bedrijven kernwaarden heeft opgesteld, maar niemand echt de kernwaarden belichaamt en integreert op de dagelijkse werkvloer. Zowel niet de ondernemers als de teamleden. Dat laatste is niet vreemd, want hoe kan je van je teamleden verwachten dat zij wel consistent keuzes maken op basis van de kernwaarden als je het zelf ook nog niet doet? En dat terwijl kernwaarden de ruggengraat van je bedrijfscultuur zijn, allesbepalend zijn voor het maken van keuzes en bijdragen aan het behalen van lange termijn doelstellingen.

Vage of onrealistische kernwaarden leiden tot verwarring, miscommunicatie en samenwerkingsproblemen. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan kernwaarden. En niet te vergeten: ook al heb je kernwaarden geformuleerd, maar je past de kernwaarden niet toe, dan verliezen de kernwaarden zijn betekenis en geloofwaardigheid. Dan zijn het nietszeggende woorden die niet praktisch vertaald worden naar actie.

Terwijl daarentegen een bedrijf wat wél zijn kernwaarden belichaamt en in de praktijk toepast, buitengewoon inspirerend en motiverend is. Waarom? Heel simpel, daarmee laat je zien oprecht te willen handelen vanuit je kernwaarden. En dat je dus niet alleen je kernwaarden online en offline zichtbaar maakt als PR-tool om zieltjes te winnen. Dit is aantrekkelijk voor teamleden en klanten die loyaler worden als je met je bedrijf doet wat je zegt en zegt wat je doet. Integriteit speelt dus een belangrijke rol in je leiderschap om een bron van inspiratie te zijn, want mensen willen zich kunnen identificeren met waar je voor staat met je bedrijf. Dit komt dus ook ten goede van je merkimago.

Niet voor niets zijn we voorstanders van ‘Living the brand’, want dit draagt bij aan het opbouwen van een succesvol bedrijf. Niet vanuit ego’s, maar juist missiegedreven waarbij jezelf de inspiratiebron bent voor je doelgroep. Dus check eens radicaal eerlijk bij jezelf: in hoeverre belichaam jij al écht je missie, visie en kernwaarden?

Spelregels

Het ondernemerschap zien we als een spel met uitdagende levels. Elk level, dus elke fase in je bedrijfsgroei, daagt je uit in je leiderschap, strategie en innovatie om kansen te zien en pakken. Toch voelt het ondernemen lang niet altijd aan als een spel vanwege verantwoordelijkheid die je draagt, risico’s die je neemt, prestatiedruk voelt, afspraken met je klanten wil nakomen, kopzorgen ervaart, , teamconflicten, 24/7 te hard werkt of disbalans voelt tussen je werk en privé.

Soms kan je snel verzanden in het najagen van KPI’s, targets en winstmaximalisatie, waardoor de speelsheid en het plezier in het ondernemen verloren gaat. Des te belangrijker om stil te staan bij vragen als: 

  • “Hoe kan ik het ondernemerschap leuk maken voor mezelf? Welke gewoontes en routines dragen bij aan een voldaan gevoel na een werkdag?”

  • “Op welke manier wil ik bewust stilstaan bij mijn mijlpalen? Wanneer, hoe en met wie wil ik mijn successen vieren?”

  • “Welke 3 à 5 spelregels wil ik in mijn bedrijf gaan integreren om een positieve en inspirerende bedrijfscultuur te creëren?”

  • “Wat mag ik mezelf gunnen, terwijl ik mezelf daar nu nog niet de toestemming en vrijheid voor geef, ook al krijg ik daar wél een flinke dosis energie van?”

  • “Wat zou ik het liefst een hele dag doen als ik totaal onbezorgd kan ondernemen zonder beperkingen en verantwoordelijkheden?”

Stap #3: Duurzaamheid

Duurzaam ondernemen is niet langer een keuze, maar wat ons betreft echt een morele plicht en absolute noodzaak in de moderne wereld. Juist nu we leven in een hardnekkige consumptiemaatschappij. Want mits je producten verkoopt, in hoeverre weet je dan écht waar, hoe en onder welke arbeidsomstandigheden je producten gemaakt zijn?

Alleen al in de fast fashion industrie is de wegwerpcultuur gigantisch, met allerlei negatieve consequenties voor het milieu. Zo leidt de massale vraag naar kleding tot:

  • groeiende kleding afvalbergen,
  • onveilige werkomstandigheden, 
  • onleefbare lonen, 
  • klimaatschade, 
  • waterschaarste, 
  • ontbossing, 
  • verlies van biodiversiteit, 
  • vervuiling van landbouw
  • plastic soep in oceanen.

Duurzaam ondernemen draait om duurzame keuzes maken waar je 100% achter staat met oprechte aandacht voor de natuur, dus zowel mens, dier als milieu. Het is dé manier om je geld, tijd en energie vanuit liefde en respect te investeren in een gelijkwaardige, leefbare en duurzame toekomst. Dus aan welke ‘Sustainable Development Goals (SDG’s) draag jij bewust bij om het verschil te maken?

"Duurzaamheid is meer dan een trend, het is een bewuste leefstijl."

Duurzaamheid is de sleutel tot toekomstbestendigheid, want vanuit meerdere perspectieven is duurzaam ondernemen impactvol: 

  • Milieuvriendelijkheid door het verkleinen van de ecologische voetafdruk van je bedrijf. Dit betekent het verminderen van energieverbruik en CO2-uitstoot, het minimaliseren van afvalproductie en het gebruik van hernieuwbare grondstoffen. Zo draag je ook bij aan het creëren van een circulaire economie wat in het teken staat van het hergebruiken, repareren en recyclen van producten.

  • Maatschappelijke verantwoordelijkheid, ook wel bekend als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), waarbij je als bedrijf doelbewust een vast percentage van de winst investeert in goede doelen en non-profit organisaties die zich inzetten voor maatschappelijke doelen, zoals onderwijs, gezondheidszorg, armoedebestrijding en milieubescherming. Of je kan vrijwilligerswerk doen om lokale gemeenschappen te ondersteunen, waarmee je tegelijkertijd de teamspirit in je bedrijf vergroot.

  • Economische duurzaamheid gaat over het creëren van een financieel gezond bedrijf met een stabiele cashflow, zodat je maandelijks netjes jezelf en je teamleden salaris kan uitbetalen. En niet te vergeten: dat je ook geld overhoudt voor een financiële buffer om onverwachte kosten of tegenslagen op te vangen, terwijl je ook kan blijven door investeren in je bedrijfsgroei.

  • Lange termijn denken voorkomt dat je keuzes blijft maken op het behalen van korte termijn winsten. Door slimmer met je geld, tijd en energie om te gaan, maak je de shift van eenmalige transacties naar langdurige klantrelaties. Blije klanten willen niets liever dan herhaalaankopen blijven doen of langer met je samenwerken. Enerzijds om wat je aanbiedt en anderzijds om wie je bent en waar je met je bedrijf voor staat.

  • Duurzaam innoveren en strategisch opschalen met nieuwe technologieën, processen en systemen om handmatig werk te verminderen en vervangen voor slimme automatiseringen. Zo kan je kostenefficiënter en succesvol ondernemen om minder geld, tijd en energie te verspillen.  

  • Bewustwording creëren over duurzaamheid vraagt om 100% transparantie. Dit begint met kwetsbaar, open en eerlijk delen wat je als bedrijf doet om bij te dragen aan duurzaamheid. Zo kan je vertrouwen opbouwen bij je teamleden, klanten, aandeelhouders en investeerders. Alleen al door het delen van inspiratie en informatie over je duurzame visie en initiatieven, creëer je meer klantloyaliteit en mond-tot-mondreclame. Zonder dat je met greenwashing het als ‘marketingtruc’ inzet, maar vooral als middel om bewust een positieve duurzame gedragsverandering in gang te zetten. 

Succesvol ondernemen:

Stap #4: Financiën 

Het lijkt een open deur om te zeggen dat grip op je financiën belangrijk is voor succesvol ondernemen, maar toch weet een groot deel van de ondernemers niet tot in de details wat de financiële prestaties zijn van hun bedrijf. Die steken als het ware hun kop in het zand. Onwetendheid over de financiële gezondheid van je bedrijf ontstaat juist door: 

  • gebrek aan financiële kennis 
  • financiële stress en geldzorgen
  • verwaarlozing van je boekhouding
  • het ontbreken van financiële KPI’s
  • overschatting van je omzet en winst
  • onderschatting van alle totale kosten
  • ontkenning van financiële problemen
  • het ontbreken van financiële systemen
  • uitbesteding zonder persoonlijk toezicht
  • tijdsdruk vanwege je verantwoordelijkheden

Hoewel je boekhouding tijdrovend, ingewikkeld en saai kan zijn, is je financiële administratie wel noodzakelijk. Je ontkomt er niet aan als je een succesvol bedrijf wil bouwen. En dat terwijl een financieel gezond bedrijf je keuzevrijheid geeft, want zonder financiële middelen sta je simpelweg minder sterk in je schoenen om langdurig schaalbare impact te maken. Des te belangrijker om inzicht te krijgen in hoe je bedrijf er dus financieel voor staat om slimmere strategische beslissingen te maken. Dat kan met bewustwordingsvragen als: 

  • "Wat is het break-even punt?"
  • "Hoeveel nettowinst maak ik?"
  • "Hoeveel is mijn bedrijf nu waard?"
  • "Wat is mijn maandelijkse cashflow?" 
  • "Hoe ziet de financiële prognose eruit?" 
  • "Wat zijn mijn debiteuren en crediteuren?"
  • "Hoeveel zijn mijn schulden en leningen?" 
  • "Wat zijn mijn totale inkomsten en uitgaven?" 
  • "Wat zijn de variabele en vaste kosten per maand?"
  • "Wat is de liquiditeit en solvabiliteit van mijn bedrijf?" 

Inzicht in je financiën helpt je ook in je korte en lange termijn besluitvorming en budget planning, want dan kan je keuzes baseren op feiten in plaats van aannames. Dit stelt je in staat om makkelijker te beoordelen welke projecten winstgevend zijn of juist niet. Want welke producten of diensten dragen nu het meest bij aan de winstgevendheid van je bedrijf? Hoeveel budget wil je investeren in je productontwikkeling, branding, team, processen, systemen, marketing, sales, klantenservice en innovatie? En wat is je huidige omzetplafond en waarom lukt het je nog niet om meer geld te verdienen?

Ook als je op zoek bent naar investeerders, leningen of partnerschappen, zijn financiële cijfers van cruciaal belang om aan te duiden in hoeverre je je financiële KPI’s behaalt. Zo kan je 100% transparant een kijkje achter de schermen laten zien om anderen te overtuigen om in je bedrijf te investeren. Of wil je ooit je bedrijf verkopen? Ook dan wil je open kaart spelen, want potentiële investeerders willen bewijs zien van een financieel gezond bedrijf met groeipotentieel vóór de bedrijfsovername. 

"Je relatie met geld bepaalt je financiële toekomst."

Daarnaast raden we je ook aan om je relatie met geld te onderzoeken, want jouw money mindset bepaalt hoe je omgaat met geld en in hoeverre je financiële vrijheid ervaart. Dus wat geloof je over geld en hoe ga je nu met je geld om? Wat zijn jouw overtuigingen over geld? En welke geldblokkades staan je eventueel nu nog in de weg om financiële overvloed te creëren met je bedrijf?

Succesvol ondernemen:

Een ongezonde relatie met geld is in de kern gebaseerd op denken en handelen vanuit angst en tekort. Dit leidt tot allerlei ongemakkelijke emoties, zoals schuldgevoelens, frustraties, onzekerheid, spanning, schaamte, spijt, teleurstelling, ondankbaarheid, haat, verdriet of boosheid. Simpelweg doordat je ego zich onveilig voelt en angst heeft om niet te krijgen wat je wilt of te verliezen wat je bezit. Met andere woorden, de angst voor geldtekort is dé trigger voor je geldstress en indirect beperken geldzorgen je keuzevrijheid.

Terwijl de mate waarin geld in overvloed naar je toe stroomt, voornamelijk afhangt van de mate waarop je geld in overvloed durft te ontvangen. Het creëren van een gezonde relatie met geld staat dus vooral in het teken van volledig vertrouwen in jezelf en de toegevoegde waarde die je biedt met je bedrijf. Oftewel, het voelen en vergroten van je eigenwaarde. Onthoud daarom vooral: “Als je gelooft in overvloed, zie je kansen. Als je gelooft in tekort, zie je obstakels.”

Stap #5: Strategie

Als je uitgaat van de 4 pijlers van succesvol ondernemen, dus vrijheid, impact, winst en vreugde, wat is dan jouw strategie om deze 4 pijlers te groeien met je bedrijf? Met welk strategisch plan van aanpak wil je jouw missie en visie realiseren? En niet te vergeten: op welke KPI’s wil je je focussen om daar doelbewust je geld, tijd en energie in te investeren?

Bij het bepalen en formuleren van je bedrijfsstrategie sta je stil bij je strategische doelstellingen en bij wat je als ondernemer zingeving geeft. Dus waar wil je dat je bedrijf staat over 3 à 5 jaar? Als je merkt dat je nog niet zover in de toekomst wil of kan vooruitblikken, waar wil je dan over één jaar staan met je bedrijf?

"Strategie draait om focus: het gaat niet alleen om wat je doet, maar vooral om wat je niet meer doet."

Met een businessplan op één A4 creëer je in één oogopslag een overzicht van je bedrijfsstrategie. Hou het simpel. Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit. De valkuil van de meeste ZZP’ers en MKB’ers is dat ze het ondernemerschap onnodig moeilijk maken voor zichzelf, waardoor het niet meer simpel is.

Dus vergeet niet om jezelf vragen te stellen als: 

  • Wat wil ik meer gaan doen? 
  • Wat wil ik minder gaan doen? 
  • Waar wil ik mee stoppen? 
  • Waar wil ik mee starten? 
  • Waar wil ik mee doorgaan?

Succesvol ondernemen:

Beschrijf in een simpel businessplan op één A4 wat je in essentie wil doen. En noteer waarom, waar, wanneer, hoe en met wie je succesvol wilt ondernemen. Aan de hand van je: 

  • missie en visie 
  • impactgedreven KPI’s 
  • kwartaal- en jaarthema's 
  • kernwaarden en spelregels
  • strategie voor leads, klanten en fans
  • korte- en lange termijn doelstellingen 
  • kernactiviteiten en verantwoordelijkheden

Daarnaast zijn er business modellen die bijdragen aan het bouwen en opschalen van een succesvol bedrijf:

  • Het ‘Business Model Canvas’ van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur inclusief 9 bouwstenen voor het strategisch management van je bedrijf
  • De ‘Waardestrategieën’ van Treacy & Wiersema om te ontdekken hoe je een onderscheidend vermogen wil creëren in je markt 
  • Een SWOT-analyse om je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart te brengen van je bedrijf
  • Het 7S-model voor strategisch verandermanagement intern in je bedrijf voor een slimme en simpele organisatie-ontwikkeling
  • De Ansoff-Matrix om de groeistrategie van je bedrijf te bepalen met vier groeistrategieën: marktpenetratie, marktontwikkeling, productontwikkeling en diversificatie.

Stap #6: Aanbod 

De 6e stap van het 15-stappen Business Framework staat vooral in het teken van je waardepropositie, waarbij je kort en krachtig uitlegt wat de toegevoegde waarde en het onderscheidend vermogen is van jouw product of dienst aan je ideale klant.

Wat belangrijk is om te weten, is dat jouw potentiële klanten in essentie slechts één vraag hebben waar jij antwoord op hebt te geven: “What’s in it for me?” 

“Sell them what they want, give them what they need.”

Voordat je überhaupt op bovenstaande vraag een compleet antwoord kan geven, is het slim om eerlijk stil te staan bij de volgende reflectievraag: “Als ik de 4 pijlers van succesvol ondernemen als uitgangspunt neem, dus vrijheid, impact, winst en vreugde, wat zijn dan mijn ideale klanten, verdienmodellen en prijzen?”

Met andere woorden, de kernvraag voor jou als ondernemer is: “Welk probleem ga ik voor wie oplossen, onder welke voorwaarden en voor welke prijs?” 

Durf te kiezen. Kies en je wordt gekozen. Hoe beter je een probleem kan verwoorden, des te meer urgentie er is om het probleem op te lossen. En als je ook nog eens beter dan je potentiële klanten kan formuleren waar hij of zij tegenaan loopt, gaan ze er automatisch vanuit dat jij het antwoord hebt. Let alleen wel op: het grootste probleem of verlangen is meestal niet wat je denkt dat het grootste probleem of verlangen is.

Succesvol ondernemen:

Als het bepalen van je doelgroep een uitdaging is, helpt het om je ideale klanten tot in detail te leren begrijpen. Start je doelgroep onderzoek met vragen als: 

  • Voor wie ben je er juist wel en welke klanten heb je liever niet?
  • Waar liggen je ideale klanten ’s nachts wakker van? 
  • Welke (denk)fouten maken je ideale klanten bijna allemaal?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen, frustraties en angsten?
  • Waar dromen je ideale klanten van? Waar verlangen ze naar?
  • Waarom is je aanbod uniek, waardoor ze bij jou iets moeten kopen?
  • Wat is de belofte van je aanbod? Wat levert het aanbod je op?

Ook raden we je aan om rekening te houden met de 80-20 regel, oftewel de Wet van Pareto, want bij de meeste succesvolle ondernemers geldt dat 80% van je omzet komt van 20% van je klanten. En de overige 20% van je omzet komt door 80% van je klanten. Dus wat zou er met je bedrijfsgroei gebeuren als je all-in gaat op de 20% van je klanten die samen 80% van je omzet opleveren?

Daarnaast geldt de 80-20 regel ook voor je strategisch productaanbod, want met een slim verdienmodel kan je meer geld verdienen in minder tijd. Speciaal met schaalbare verdienmodellen kan je de shift maken van 24/7 hard werken naar ontspannen ondernemen, waarbij je niet meer uurtje factuurtje werkt of te lage prijzen vraagt. Simpelweg doordat je strategisch slimmer met je kostbare tijd en energie omgaat en je focust op 20% van je aanbod die verantwoordelijk is voor 80% van je winst. Dus wat nou als je stopt met 80% van je aanbod die slechts 20% van je winst oplevert?

“Je hoeft niet altijd veel te veranderen om veel te veranderen."

Tot slot is het bepalen van je prijsstrategie van invloed op je merkpositionering, want wil je juist laag geprijsde producten en diensten in de markt zetten en verkopen? Ben je daarentegen een voorstander van high-end ondernemen met hoge verkoopprijzen? Of kies je liever voor de middenweg om een bredere doelgroep aan te spreken zonder de goedkoopste of duurste te zijn?

Er is geen one-size fits all prijsstrategie. Gelukkig is er voor elke prijs een publiek. Dat is het uitgangspunt om vanuit overvloed te denken en handelen. Zo kan je zelfs afwisselende prijzen vragen afhankelijk van de klantsegmenten van je merk. Kies je prijzen strategisch slim, want wat wil je uitstralen met je merk op basis van je prijsstrategie? Je prijzen hebben namelijk effect op de verwachtingen en percepties van je potentiële klanten.  

Stap #7: Branding

Je ideale klanten bereiken, boeien, binden en behouden staat of valt met een scherp geformuleerde merkpositionering, die je missie, visie en kernwaarden weerspiegelt. Het uitstralen van geloofwaardigheid en authenticiteit in je merkboodschap zijn de bouwstenen om vertrouwen en verbinding te creëren met je doelgroep. Doe je dit niet? Dan scrollen of klikken je ideale klanten vliegensvlug weg. Vaak binnen 2 à 3 seconden. Gemiste kans dus!

“In een overvolle markt waarin elk merk schreeuwt om aandacht, kan je beter een merkwaardige merkpositionering hebben.”

Bij branding staat de visuele doorvertaling van je identiteit centraal. Met als doel dat je klanten in één oogopslag een helder idee krijgen waar je voor staat met je merk. Hierbij geven je merkwaarden je merk karakter. Zo kan je met de branding archetypes, en dus de persoonlijkheid van je merk, communiceren zonder woorden. Want wat wil je uitstralen met foto’s en video’s? En hoe wil je opvallen met je logo en huisstijl op je website en social media?

Wat zo extreem belangrijk is bij succesvol ondernemen, is dat je visuele marketing communicatie-uitingen in lijn liggen met wat je echt bent en doet met je bedrijf. Integriteit in je merkstrategie is van onschatbare waarde. Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Dit vereist consistentie en transparantie om naamsbekendheid op te bouwen. Zonder dat je luchtkastelen verkoopt met valse beloftes, misleidende claims, clickbait titels of manipulatieve verkooptechnieken om koste wat het kost je aanbod te verkopen. Dat is absoluut de schaduwzijde van marketing in de race om aandacht te trekken en klanten te winnen.

Dus check eens bij jezelf: “In hoeverre ben je zelf écht de doelgroep van jouw merk?” Stel je voor dat jij je ideale klant bent. Dat je dezelfde struggles van je doelgroep meemaakt of al hebt opgelost. Dat je precies voelt wat je ideale klanten nu voelen. Dat je je eigen slogan of merkidentiteit ook écht zelf leeft en belichaamt. Dan ben je niet alleen expert in een vak of weet je alle productdetails, maar ben je vooral ook ervaringsdeskundige. Daardoor komt je merkboodschap vele malen sterker over en vergroot je makkelijker de ‘Top Of Mind Awareness’!  

“Jouw merk is wat anderen over je zeggen als je er niet bij bent.”

Je tone of voice, dus de stijl waarin je schrijft en spreekt, is ook allesbepalend voor het merkimago wat je creëert. Het is de ziel van je merkcommunicatie. Met andere woorden, de stem waarmee je de wereld vertelt wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. 


Succesvol ondernemen:

Om te bepalen welke positioneringsstrategie bij je past, is het behulpzaam om jezelf vragen te stellen om meer in de rol van een verhalenverteller of woordkunstenaar te stappen: 

  • Met welke woorden en emoties wil je dat je volgers en websitebezoekers je merk associëren voordat ze klant worden?

  • Wat is de belangrijkste boodschap die je wil delen met je doelgroep om bewustwording te creëren over jouw toegevoegde waarde?

  • Hoe wil je dat mensen over je merk praten als ze jouw product of dienst aanbevelen aan familie, vrienden, collega’s, mede-ondernemers, kennissen of buren?

  • Welke verhalen, anekdotes, statements of praktijkvoorbeelden kan je delen om je merkverhaal krachtiger over de bühne te brengen?

  • Hoe maakt jouw merk het verschil in het dagelijks leven van je ideale klant en wat lopen je ideale klanten mis als ze jouw product of dienst niet afnemen?
“Vind een plek in het hoofd en hart van je doelgroep.”

Kortom: bij branding gaat het er niet zozeer om wat je verkoopt, maar het is belangrijker hoe je je product of dienst zichtbaar maakt bij je doelgroep. Je wil dat je doelgroep zich kan identificeren met de essentie van je merk. Hoe meer herkenning ze voelen, des te meer vertrouwen ze voelen in je aanbod. Met als positief gevolg dat je ideale klanten sneller geneigd zijn om iets te kopen en loyaal blijven aan jouw merk. 

Stap #8: Team 

Juist als je bedrijf blijft groeien, verandert jouw rol als ondernemer. Ineens ligt de focus meer op het bouwen en managen van een hecht team. In plaats van dat je alleen je focust op creatieve en strategische beslissingen rondom je productontwikkeling, dienstverlening, marketing of sales. Dan draag je alsmaar meer verantwoordelijkheid. Als leider in je bedrijf wordt er van je verwacht of gevraagd om de lijntjes uit te zetten richting de stip op de horizon. Dus neem je teamleden mee in je missie en visie om een inspirerende klantgerichte werkcultuur te creëren.

In elke groeifase heb je trouwens de onderstroom van je bedrijf te verkennen om onzichtbare patronen zichtbaar te maken. Ook kom je ongetwijfeld jezelf nogal tegen, omdat je samen met je teamleden tegen uitdagingen aanloopt die buiten jullie comfortzone liggen. Dit heeft te maken met familiepatronen uit ieders familiesysteem. Zo schuilt er onder elke uitdaging met je team, een dieperliggende oorzaak. Vooral in een angstcultuur waarbij ego’s vooral aan het woord zijn en het teambelang niet meer voorop staat. Terwijl de oplossing juist zit in het leren begrijpen van de groepsdynamiek met systemisch werk, want dan leer je vanuit zuiverheid samenwerken als team. Zonder ego gedreven conflicten en voorbij aan oppervlakkige gesprekken over koetjes en kalfjes.

Een team managen en leidinggeven is dus net zoals succesvol ondernemen een vak apart, want vaak is een team niet à la minute een eenheid, waarbij elk teamlid op elkaar is ingespeeld. Hoe groter je team, des te complexer samenwerken wordt. Elk individu heeft z’n eigen persoonlijkheid, verlangens en communicatiestijl. Hierdoor is de kans groter dat er spanning, stress, chaos, miscommunicatie, wantrouwen en een gebrek aan betrokkenheid ontstaat. Met onderaan de streep te weinig behaalde KPI’s, omdat vaak niet elk teamlid zijn of haar teamrol écht kent om volledige verantwoordelijkheid te pakken. 

“Je bent zo sterk als de zwakste schakel in je team.”

De consequentie van je bedrijfsgroei is helaas vaak wel dat er teveel taken en verantwoordelijkheden nog op jouw bordje liggen. Oftewel, je bedrijfsgroei is nog teveel afhankelijk van jouw input. Dit komt mede door je belemmerende overtuigingen die je nu weerhouden om écht vrijheid, werkplezier en balans te ervaren, zoals: 

  • “Niet altijd heb ik de tijd om mijn team alles uit te leggen. Dus dan doe ik het liever zelf, want dan is het probleem sneller opgelost en de klant sneller geholpen.”

  • “Ik gooi niet graag mijn werk over de schutting bij mijn teamleden, want nog niemand begrijpt mijn visie zo goed als ik.”

  • “Het loslaten van controle blijft moeilijk, want delegeren staat als woord nog niet in mijn woordenboek. Dan werk ik liever een paar uurtjes langer door.”

  • “Door slechte ervaringen uit het verleden, die mij een heleboel geld, tijd en energie hebben gekost, ben ik nu wel voorzichtig met het aannemen van nieuwe mensen.”

  • “Het bouwen en managen van een groter team gaat ten koste van mijn vrijheid, dus dan werk ik liever zonder team of in een kleiner team.” 

Teams kan je daarom vergelijken met een onvoorspelbare tikkende tijdbom, dat elk moment kan exploderen bij een gebrek aan strategisch team management. Daarom wil je ook de teamdynamiek in kaart brengen om een gelukkig en gezond team samen te stellen waarbij je vanuit liefde en overvloed keuzes maakt. In plaats van dat angst en tekort de rode draad vormen in je operationele en strategische beslissingen rondom je teamwork. Zo kan je de duurzame inzetbaarheid van je team waarborgen, want anders blijf je alsmaar brandjes blussen in je organisatie!

Succesvol ondernemen:

Naast teambuilding activiteiten of het maken van een teamanalyse, helpt het invullen van een Team Canvas je met effectiever samenwerken als team. Dit dwingt je om doelstellingen, teamrollen, functies, verantwoordelijkheden en verwachtingen concreet te formuleren. Zwart op wit. Daarnaast helpt een Team Canvas bij het: 

  • identificeren van knelpunten en uitdagingen in je team 
  • creëren van gemeenschappelijk begrip over doelstellingen 
  • bevorderen van kwetsbare, open en eerlijke communicatie 

Als je meer misbaar wil worden in je eigen bedrijf, ontkom je er simpelweg niet aan om een sterk team te bouwen waarbij het werkgeluk van je teamleden centraal staat. Met een team aan werknemers, freelancers en/of partners bouw je nu eenmaal simpeler, slimmer en sneller een succesvol bedrijf. Mits je natuurlijk antwoord hebt voor jezelf op vragen als: 

  • Wat is het doel van mijn team?
  • Welke teamrollen zijn er nodig?
  • Hoe wil ik mijn team managen? 
  • Wat is de ideale bedrijfscultuur? 
  • Hoe wil ik effectief samenwerken?
  • Hoe ga ik de kernwaarden toepassen? 
  • Wie is verantwoordelijk voor welke taak?
  • Wat heb ik nodig om mijn team te managen?
  • Wat zijn geschikte A-spelers voor mijn team?
  • Hoe wil ik dat mijn team eruit ziet over één jaar? 
“In een succesvol team draait het om ‘wij’, niet om ‘ik’.

Teamgeluk, waarbij elk teamlid uitdaging, afwisseling, autonomie en vrijheid in zijn werkzaamheden voelt, bestaat in de kern uit: 

  • psychologische veiligheid
  • gelijkwaardige verbinding 
  • wederzijds vertrouwen

Zo kan je als team in vrijheid verbinden en dit stimuleert de teamspirit enorm. Sowieso vormt een positieve bedrijfscultuur de basis voor je teamontwikkeling, want het is essentieel dat elk teamlid zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Zo draagt ieder teamlid zijn of haar steentje bij vanuit intrinsieke motivatie en 100% commitment om teamprestaties te verbeteren!

Stap #9: Workflow

Een effectieve workflow is de ruggengraat van elk groeiend bedrijf, want processen, systemen, middelen en kernactiviteiten zijn nodig om dagelijkse operationele taken soepel te laten verlopen. Het liefst bestaat je workflow uit zowel menselijke als geautomatiseerde handelingen. Hierbij zijn automatiseringen het middel om meer te focussen op menselijke verbinding om langdurige relaties op te bouwen met je klanten.

Stel dat je nu à la minute 10, 100 of 1000 nieuwe klanten krijgt, in hoeverre kan je dit intern aan met je huidige workflow? Wat zijn dan potentiële struikelblokken waar je steken laat vallen? Het klinkt als een droom die uitkomt, maar het kan snel veranderen in een nachtmerrie als je interne workflow niet voorbereid is op een overvloed aan nieuwe klanten.

Emoties van opwinding en optimisme kunnen zo snel omslaan in twijfels, onzekerheid, frustratie en angst. Vooral als je merkt dat je bedrijf nog niet een geöliede machine is om alle nieuwe klanten te helpen zoals je zou willen. Dit kan leiden tot gemiste kansen, ontevreden klanten of zelfs reputatieschade.

Zo’n onverwachte groeispurt triggert diepere emoties en roept ook allerlei vragen bij je op. Daarom is het slim om bewustwording te creëren op aandachtspunten als: 

  • Klantenservice: In hoeverre kunnen we met de klantenservice de toegenomen vragen en verzoeken aan? Is er extra klantenservice personeel nodig of is het slimmer om chatbots en geautomatiseerde klantenservice oplossingen te implementeren

  • Orderverwerking: In hoeverre kunnen we alle bestellingen aan? Zijn we met het voorraadbeheer in staat om alles bij te houden? En in het geval van dienstverlening, in hoeverre is er voldoende tijd en capaciteit in onze agenda om alle geplande afspraken en dienst aan te bieden aan klanten?

  • Productie: Als je fysieke producten ontwerpt en/of produceert, in hoeverre heb je dan voldoende capaciteit qua grondstoffen, middelen, personeel en opslag- en kantoorruimte? Hebben we de flexibiliteit om onze productiecapaciteit snel aan te passen en te vergroten?

  • Dienstverlening: Als je dienstverlening aanbiedt, in hoeverre kunnen we je de extra vraag naar diensten aan? Of is het slimmer om meer medewerkers in te zetten, diensttijden aan te passen of processen te stroomlijnen?

  • Logistiek: In hoeverre zijn we alle logistieke processen in staat om extra bestellingen op tijd te bezorgen bij de klanten, zelfs bij groeiende vraag? Zijn er voldoende transportmiddelen beschikbaar of hebben we iets anders nodig om de logistiek te optimaliseren?

  • Technologie: In hoeverre kunnen we met onze website, webshop, software of tools qua techniek blijven opschalen? Of is er IT-ondersteuning nodig om technische problemen op te lossen om een grotere klantenkring te bedienen?

  • Kwaliteitscontrole: In hoeverre kunnen we de kwaliteit van onze producten en/of diensten waarborgen tijdens een snelle groeifase? En hoe blijven we ervoor zorgen dat we blije bestaande klanten niet verwaarlozen vanwege te weinig liefde, aandacht en support?

  • Teamcapaciteit: In hoeverre kan je team de extra bestellingen of aanvragen dragen? In het geval van personeelstekort, in hoeverre wil je nieuwe medewerkers aannemen, tijdelijke krachten inhuren of freelancers inschakelen?

  • Communicatie: Hoe ga je communiceren met nieuwe en bestaande klanten om verwachtingen te managen en eventuele vertragingen of wijzigingen vroegtijdig aan te kondigen? Is er een vastomlijnd proces over hoe je telefonisch, per mail, met een WhatsApp-berichtje of via social media wil reageren op klachten, feedback of verzoeken?

  • Risicobeheer: In hoeverre loop je financiële risico’s en hoe kan je risico’s minimaliseren? Zijn er financiële middelen en reserves om eventuele extra kosten te dekken voordat de inkomsten binnenkomen?

  • Procesevaluatie: Welke processen, systemen, middelen en kernactiviteiten vertragen de bedrijfsgroei en waarom? In hoeverre kan je de grootste knelpunten elimineren, delegeren of automatiseren om de workflow efficiënter te laten verlopen?

Bovenstaande 11 aandachtspunten benadrukken nogmaals de noodzaak van een flexibele en veerkrachtige workflow. Dit geldt zowel voor jou als ZZP’er of MKB’er, ook al spreken we in de ‘wij’-vorm. Zo kan je op basis van een operationeel plan strategisch slimmer en simpeler je bedrijf inrichten en uitbreiden. Een gestroomlijnde workflow bespaart niet alleen geld, tijd en energie, maar minimaliseert ook het aantal fouten.

Succesvol ondernemen:

In de kern bestaat je workflow management uit vier elementen: 

  1. Processen
  2. Systemen 
  3. Middelen
  4. Kernactiviteiten 

Met je processen kan je gestructureerd binnen afgestemde kaders stappen zetten om je bedrijfsdoelstellingen te behalen. Elimineer overbodige stappen, automatiseer terugkerende taken en optimaliseer de doorlooptijd. Van A tot Z kan je in je bedrijfsvoering processen volgen om de efficiëntie, consistentie en kwaliteit te waarborgen in je waardecreatie. Voor enerzijds het verhogen van de klanttevredenheid en klantloyaliteit. Anderzijds voor het verhogen van het werkgeluk op de werkvloer.

Systemen dragen bij aan de schaalbaarheid van je bedrijf. Zoals software of tools voor je website, online marketing, klantenservice, HR, projectmanagement, boekhouding, interne communicatie, CRM of e-commerce, Met systemen kan je nog slimmer, sneller en simpeler processen in kaart brengen om bedrijfsprocessen te ondersteunen en optimaliseren. Zorg ervoor dat je systemen naadloos met elkaar geïntegreerd zijn.

Middelen zijn juist de fysieke en menselijke bronnen, zoals je personeel, geld, apparatuur en faciliteiten, die nodig zijn om processen uit te voeren. Samen vormen al je middelen de bouwstenen van je kernactiviteiten om processen te versnellen vanwege efficiëntie en productiviteit. Doordat je team 24/7 up-to-date blijft kan je samen meer doen in minder tijd om geld, tijd en energie te besparen.

De kernactiviteiten van je bedrijf vormen het hart van je workflow. Dit zijn de activiteiten die direct bijdragen aan de waarde die je aan je klanten levert. Zowel in je productie, dienstverlening, marketing, sales, klantenservice, logistiek, projectmanagement of financiële beheer. Dan werk je ‘in’ je bedrijf en niet ‘aan’ je bedrijf. Dat is een cruciaal verschil, want met je kernactiviteiten werk je aan operationele taken in plaats van dat je strategische beslissingen neemt.

"In een doolhof van processen, systemen, middelen en kernactiviteiten is workflow management je wegwijzer naar zakelijk succes."

Concluderend kan je met processen, systemen, middelen en kernactiviteiten sneller inspelen op veranderingen in de markt, groeiende klantbehoeften en nieuwe zakelijke kansen. Dit helpt je ook met succesvol ondernemen in een crisistijd, bijvoorbeeld als er een financiële crisis komt waarbij je klanten minder geld investeren. Belangrijk is dat je telkens prestaties blijft monitoren, mede door het verzamelen van feedback van teamleden en klanten, want workflow-management vereist continue optimalisatie. Dan weet je precies wie wanneer aan welke knoppen mag draaien om een duurzame bedrijfsgroei te realiseren!

Stap #10: Marketing

Leadgeneratie en klanten werven zijn allebei één van de grootste uitdagingen in het bedrijfsleven. Vooral in de snel veranderende wereld van online marketing. Je kan nu eenmaal niet succesvol ondernemen zonder een stabiele stroom aan leads en klanten voor een voorspelbare omzet en winst. Dan kan je fluiten naar een financieel gezond bedrijf!

Het rendement van je online marketing staat of valt met een slimme en simpele marketingstrategie, waarmee je de spijker op de kop slaat. Dan schiet je écht raak, recht in het hart van je ideale klant om een emotionele snaar te raken. Zonder teveel geld over de balk te smijten, tijd te verspillen aan zinloze content of energie te verspillen aan afleidende marketingactiviteiten die niet écht bijdragen aan meer vrijheid, impact, winst en vreugde.

Een vaak voorkomend obstakel is echter wel dat ondernemers vandaag de dag een negatieve perceptie hebben van online marketing. Vanwege opdringerige of overweldigende marketingtrucjes en gladde verkooppraatjes. Inclusief valse beloftes, ongeloofwaardige succesverhalen, FOMO-gebaseerde content en neppe schaarste om bij klanten het gevoel van urgentie op te wekken en ze min of meer je product of dienst door hun strot te duwen.

Mede daardoor lijkt online marketing soms een enorme poppenkast, gedreven door het ego om gezien, gehoord, gewaardeerd en geliefd te worden. Want voel je misschien ook wel de prestatiedruk om indruk te maken, op te vallen en om je expertise of autoriteit te bewijzen? Met het aantal volgers, likes, reacties en shares op social media? Hoe meer de nadruk in je marketing ligt op je ego, des te minder je focust op waardecreatie vanuit zuivere intenties. Dan is de voorwaardelijkheid en behoeftigheid voelbaar.

Succesvol ondernemen:

Gelukkig is authentieke marketing de oplossing om oprechte verbinding te creëren met je ideale klanten. Vanuit zuiverheid, liefde, kwetsbaarheid, eerlijkheid, transparantie en overvloed. Zo kan je duurzame klantrelaties opbouwen in plaats van dat je teveel afhankelijk bent van eenmalige transacties. Voorkom namelijk dat je telkens onderneemt van lancering naar lancering, waarbij je flinke pieken en dalen in je omzet hebt.

“Marketing is niet de kunst van het overtuigen. Het is de kunst van het helpen."

Met een overvloed aan trouwe klanten, fans en ambassadeurs creëer je een voorspelbare cashflow. Die financiële zekerheid geeft innerlijke rust. Dat is waar ontspannen ondernemen om draait. Om dat te bereiken heb je alleen wel heldere en doelgerichte antwoorden nodig op strategische marketing vraagstukken als: 

  • Wat is het doel van je marketing? Oftewel, op welke marketing KPI’s ga je je focussen om het succes van je marketing te meten?

  • Welke marketingstrategie sluit het meest aan bij je persoonlijkheid, missie, visie, kernwaarden en spelregels?

  • Via welke marketingkanalen wil je je missiegedreven boodschap delen om je online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten?

  • Waar en waarom ervaren je volgers en websitebezoekers obstakels in hun klantreis, waardoor ze besluiten om nog niet klant bij je te worden?

  • Wat is je contentstrategie om meer volgers en websitebezoekers langdurig te bereiken, boeien, binden en behouden?

  • Hoeveel marketingbudget kan en wil je investeren om goed betalende klanten aan te trekken zonder dat je de hele tijd zichtbaar moet zijn?

  • Hoe ziet de klantreis er momenteel uit en wat zijn de grootste conversiekillers, waardoor je te weinig doorlopende leads en klanten krijgt?

  • Hoe wil je je doelgroep bewust maken van je USP’s en wat het je potentiële klanten kost qua geld, tijd en energie als ze niet je product of dienst kopen?

  • Welke marketing skills wil jij of willen je teamleden leren om strategisch slimmer en simpeler meer leads en klanten te genereren in minder tijd?
“Mensen kopen geen producten of diensten: ze kopen relaties, verhalen en resultaten!" 

Te weinig leads en klanten zijn vaak een gevolg van een gebrek aan focus, omdat je het online ondernemen te complex en onoverzichtelijk maakt voor jezelf, teamleden en klanten. Het gevolg? Wat je nu verkoopt staat niet in verhouding met wat je geld, tijd en energie in je online marketing steekt. Door versnipperde aandacht en inconsistentie doe je maar van alles wat, zoals: 

  • Organische social media posts schrijven voor Facebook, LinkedIn en/of Instagram

  • Instagram Reels, Stories of IGTV’s maken om een kijkje achter de schermen te delen

  • YouTube video’s maken om langere inhoudelijke content te delen ter inspiratie

  • TikTok video’s creëren om met short-form video content op te vallen in je markt

  • Pinterest om je naamsbekendheid, merkimago en online zichtbaarheid te vergroten

  • Social media advertenties inzetten om nieuwe leads en klanten te bereiken

  • Podcasts maken om kennis, inspiratie en verhalen te delen in gesprekken

  • Webinars organiseren om gratis of tegen een lage prijs je kennis te verspreiden

  • E-mail funnels bouwen en e-mailcampagnes schrijven om je aanbod te verkopen

  • SEO-blogs schrijven om hoger in Google te scoren op belangrijke zoektermen

  • SEA om met betaald verkeer via Google meer koopgerichte websitebezoekers aan te trekken 

Tóch is geld verdienen simpel als je durft te kiezen voor ‘minder’ en ‘beter’ in plaats van dat alsmaar focust op ‘meer’ en ‘sneller’. Vermijd afleiding. Niet alles wat interessant is, is óók relevant voor meer omzet en winst. Focus in je merkpositionering en klantsegmentatie leidt tot een hogere ROI. Je kan alleen niet zonder conversiegerichte copywriting en storytelling, wat draait om verbinden, verleiden en verkopen met woorden. 

“Je leads en klanten gaan vergeten wat je zegt, gaan óók vergeten wat je doet, maar gaan nooit vergeten hoe jij ze laat voelen."

Dus de kernvraag die je jezelf absoluut mag stellen, is: Wat wordt jouw online marketingstrategie om slimmer en simpeler leads en klanten aan te trekken zonder jezelf te verliezen in de complexiteit van online marketing?”

Stap #11: Sales

Hoe maak je van je social media volgers en websitebezoekers nieuwe klanten? Het antwoord zit ‘m in een slimme en simpele salesstrategie. Succesvol ondernemen kan namelijk niet zonder een succesvol verkoopproces. Voor B2B en B2C. Elke touchpoint in de salesfunnel dient bij te dragen aan het verkopen van je aanbod. Zo maak je het aankoopbeslissingsproces makkelijker en minder tijdrovend voor je potentiële klanten.

Houd met je contentmarketing dus al rekening met de meeste voorkomende bezwaren, want waarom kopen je huidige social media volgers en websitebezoekers nog niet iets bij je? Een lage conversie komt vaak voort uit knelpunten in je marketing en sales. Denk aan onderstaande 15 conversiekillers als: 

  • Te veel keuzes
  • Geen personalisatie
  • Slechte klantenservice
  • Te weinig follow-up acties
  • Verwarrende call-to-actions
  • Traag en vaag bestelproces
  • Onaantrekkelijke aanbiedingen
  • Gebrek aan sociale bewijskracht 
  • Een onduidelijke waardepropositie
  • Geen aantrekking- en overtuigingskracht
  • Ingewikkelde invul- en contactformulieren
  • Te veel afleiding door pop-ups en advertenties
  • Je doelgroep voelt zich niet echt aangesproken
  • Afstandelijkheid in plaats van menselijke verbinding
  • Te weinig vertrouwen in de prijs-kwaliteit verhouding

Succesvol ondernemen:

Ook belemmerende overtuigingen over sales en geldblokkades zijn nogal funest voor het behalen van je gedroomde sales doelstellingen. Want heb je een hekel aan sales, ben je terughoudend in sales gesprekken, vind je het ongemakkelijk om je aanbod te pitchen of gaan je haren overeind staan van koude acquisitie?

Doordat je geen of weinig passie voor sales hebt, vind je sales vies, manipulatief, opdringering en geldgedreven. Nietwaar? Toch draait sales niet om het aansmeren van je producten of diensten bij je klanten. Sales staat juist in het teken van waardecreatie en het opbouwen van duurzame relaties met je ideale klanten. Simpelweg doordat je oplossingen aanbiedt voor de grootste problemen en uitdagingen van je doelgroep. 

"Het doel van sales is niet om iets te verkopen, maar om iets te creëren: waarde voor je klanten."

Daarnaast loop je ongetwijfeld nu wel nog klanten mis doordat je nog onvoldoende de twijfels en bezwaren wegneemt van je ideale klanten over:

  • Prijs
  • Korting
  • Support
  • Kwaliteit
  • Levertijd
  • Garanties
  • Bonussen
  • Maatwerk
  • Retourbeleid
  • Proefperiode
  • Duurzaamheid
  • Klantenservice
  • Privacy & beveiliging
  • Toekomstige updates
  • Betalingsmogelijkheden

In de kern komt een strategisch slim en simpel salesplan neer op verwachtingsmanagement, want in hoeverre is jouw aanbod de investering waard qua geld, tijd en energie van jouw ideale klanten? Soms kan je met kleine conversieoptimalisaties je omzet al flink verhogen of zelfs verdubbelen. Dus wat wil je dat websitebezoekers doen als ze op je website komen?

Met copywriting kan je laten zien wat je in petto hebt. Via je homepagina, opt-in pagina’s, bedankpagina’s over ons pagina, landingspagina’s en salespagina's. Of in je DM’s, e-mail funnel, social media advertenties, webinar en video sales letter.

Wat je sales strategie via je website ook is, laat zien dat je je ideale klant tot in details begrijpt. Zo voelt hij of zij zich helemaal gezien, gehoord, gewaardeerd en geliefd. Onderaan de streep levert dit je meer leads en klanten op, want met conversieverhogende copywriting wil je natuurlijk je websitebezoekers aanzetten tot actie, zoals het: 

  • aanvragen van een offerte
  • inschrijven op de nieuwsbrief
  • invullen van het contactformulier
  • afnemen van jouw dienstverlening
  • downloaden van een gratis weggever
  • volgen van een meerdaagse challenge
  • kopen van je online of fysieke producten
  • inplannen van een kennismakingsgesprek
  • aanmelden voor een webinar of masterclass

Stel je nu eens voor dat het conversiepercentage op je website van 1% naar 2% gaat, wat is daarvan de positieve impact op je bedrijfsgroei, winstgevendheid en indirect je levenskwaliteit als ondernemer? Dit wordt vaak onderschat, want dit is gewoon een verdubbeling van je sales!

Of als je salesgesprekken voert aan de hand van een sales script inclusief sales technieken, hoe zou je je voelen als je conversiepercentage stijgt van 20% van 30%? Dan zegt niet 2 op de 10 leads ‘JA’ tegen je aanbod, maar 3 op de 10. Elke extra verkoop verhoogt zo per direct je verkoopsucces. En als jij of je sales team maandelijks bijvoorbeeld 50 leads spreekt, dan heb je zelfs 15 in plaats van 10 sales. Dankzij slim en simpel sales management, inclusief een sales dashboard en salesprocessen om je sales prestaties continu te blijven meten om je sales KPI’s te halen. Tel uit je winst, als je de 5 extra sales vermenigvuldigt met de productprijs. 

"De kracht van sales ligt in de kunst van het luisteren, niet in het praten."

Eerlijk is eerlijk, het behalen van je sales KPI’s is alleen wel volledig afhankelijk van het aantal kwalitatieve en warme leads. Dat is zoveel belangrijker dan kwantiteit. Daarom is een sales training of sales opleiding niet slechts een keuze, maar eerder een must-do om je salesvaardigheden te verbeteren om sales vanuit je hart te doen. Of ga samenwerken met een sales coach of sales consultant die je kan voorzien van een overvloed aan sales tips. Zo leer je commercieel denken en handelen om meer geld te verdienen! 

Stap #12: Kwaliteit

In het bedrijfsleven draait succesvol ondernemen om duurzame waardecreatie. Zelfs als jij niet actief werkt, want dan werkt jouw team en workflow alsnog voor je klanten om toegevoegde waarde te bieden. Vandaar dat een zelfsturend team zo belangrijk is. Dan draag je niet langer alleen alle verantwoordelijk op je schouders voor de kwaliteit van je aanbod, maar draag je samen de verantwoordelijkheid. Samen sta je simpelweg sterker dan alleen om een 5-sterren product te ontwikkelen of 5-sterren dienstverlening te bieden.

Daarnaast hangt de kwaliteit niet af van één specifieke momentopname, maar juist de consistente toegevoegde waarde weerspiegelt de kern van je bedrijf. Kortom: de kwaliteit van je aanbod is allesbepalend voor de klantbeleving en klanttevredenheid. Zo kan je het vertrouwen van nieuwe en bestaande klanten winnen, lange termijn klantrelaties opbouwen en de klantloyaliteit verhogen.

Succesvol ondernemen:

Grote kans namelijk dat blije klanten zelfs fans of ambassadeurs worden van je merk. Simpelweg doordat je levert wat je belooft. Afspraak is afspraak. Sterker nog: je verrast je ideale klanten door het overtreffen van verwachtingen. Onder het mom van: “Underpromise, overdeliver!”

"Klanten herinneren zich niet de prijs die ze hebben betaald, maar wel de kwaliteit die ze hebben gekregen." 

Ongeacht wat je prijsstrategie is, geldt: “Potentiële klanten zijn altijd bereid om te betalen voor kwaliteit.” Voor elke prijs zijn er ideale klanten die met liefde geld in overvloed betalen. Ga maar eens na bij jezelf, want waaraan en wanneer geef je graag geld uit? Huishoudelijke spullen, technologie, kleding, meubels, gezonde voeding, hobby’s, zelfzorg, festivals, trainingen, opleidingen, dagjes uit, weekendjes weg of vakanties?

Met de kwaliteit van je aanbod trek je fans voor het leven aan, wat indirect gunstig is voor de financiële gezondheid van je bedrijf. De vraag is alleen wel: “Hoe bepaal je of en wanneer je succesvol bent voor je klanten?” Met klantfeedback, in de vorm van reviews, enquêtes, interviews of spontane 1-op-1 gesprekken, kan je achterhalen wat de tips en tops zijn.

“De ware kwaliteit van je aanbod komt tot uiting in de klanttevredenheid".

Puur om je producten te blijven ontwikkelen en je dienstverlening van A tot Z te optimaliseren. Zo krijg je continu feedback. Beschouw daarom je social media volgers, websitebezoekers, klanten, fans en ambassadeurs als grootste leermeesters voor je bedrijfsgroei. Zij laten je feilloos zien waar ruimte voor verbetering is, wat veranderende klantbehoeften zijn en je krijgt antwoord op vragen als: 

  • Welke vragen beantwoord ik voor je?
  • Hoe was je ervaring met onze klantenservice?
  • Welke problemen los ik nu eigenlijk écht voor je op?
  • Waarom zou je ons merk wel of niet aanbevelen aan je netwerk? 
  • Wat is de belangrijkste reden waarom je klant bij ons bent geworden?
  • Hoe beïnvloedt ons product of onze dienstverlening je dagelijks leven?
  • Als je een cijfer van 1 t/m 10 mag geven, wat zou dan je beoordeling zijn?
  • In hoeverre hebben we je verwachtingen waargemaakt en waarom wel of niet?
  • Wat zou je het liefst willen verbeteren aan ons product of onze dienstverlening?

Het grootste voordeel van een klanttevredenheidsonderzoek is dat je inzicht krijgt in de verwachtingen en ervaringen van je klanten. Dit is absoluut niet een eenmalige inspanning, maar een voortdurend proces. Wat goed is om te weten: klanttevredenheid is niet alleen gebaseerd op de klantbeleving van je aanbod. De complete klantreis speelt een rol. Van de eerste interactie met je merk tot de aankoop, het gebruik van je product of dienst, en de eventuele klantenservice die je aanbiedt.

“Waar de irritatie zit bij je klant, zit vaak ook de inspiratie voor je volgende product.”

In plaats van dat je klantfeedback als kritiek ervaart, is het juist een inspiratiebron voor het aanscherpen van je waardepropositie of het ontwikkelen van een Minimum Value Product (MVP). Zo snel mogelijk kan je dan een nieuw of vernieuwd onweerstaanbaar aanbod creëren en lanceren in de markt. De basis van een succesvol bedrijf draait namelijk om het begrijpen, bereiken en bedienen van je ideale klant.

Met een MVP kan je vliegensvlug inspelen op een gat in de markt. In de praktijk kan je de marktvraag testen, want hoeveel klanten zijn echt bereid om voor je MVP te betalen? Niet geschoten is altijd mis, dus ga experimenteren welk aanbod aanslaat bij je ideale klant. Gaandeweg ontdek je, juist door het snelle schakelen, wat een slimme product market fit is. Je kan zelfs overwegen om je MVP aanbieden met: 

  • Upselling
  • Downselling 
  • Deep selling
  • Cross selling

Stap #13: Klantenservice

Naast de kwaliteit van je product of dienstverlening, mag klantgericht leiderschap in je klantenservice niet ontbreken. Concreet houdt dit in dat de relatie met je klant belangrijker is dan winstmaximalisatie. Geld verdienen is dus niet het primaire doel. Eerst de mens, dan het geld.

Hoewel het verleidelijk is om te focussen op het verhogen van je omzet en winst, is dit niet de heilige graal van zakelijk succes. Toch voeren in het moderne bedrijfsleven cijfers, spreadsheets en financiële doelen vaak de boventoon. Dat is alleen niet waar succesvol ondernemen alleen om draait. Want voordat je je verliest in de jacht naar alsmaar meer, meer en nog eens meer geld, mag je stilstaan bij een vraag als: “Wat is de toegevoegde waarde van je aanbod als je ideale klant er niet van geniet?”

Daarom is het de kunst om een magische 5-sterren klantenservice te bieden. Dit draait in essentie om het geven van onvoorwaardelijke liefde, waarbij je je klanten met alle liefde wil helpen zonder er per se iets voor terug te verwachten. Hierbij staat de duurzame relatie met je klant voorop en centraal in je bedrijfsvoering. Puur vanwege de innerlijke motivatie en het oprechte verlangen om je klanten te helpen met je luisterend oor en support. 

Dus als je je klantenservice wil optimaliseren om de klantbeleving te verbeteren, begin dan bij de bron: je innerlijke motivatie. Stel jezelf de vraag: "Waarom wil ik klantenservice leveren, wat is de zuivere intentie?" Is het slechts om winst te maken? Of wil je welgemeende impact maken, zelfs als geld geen rol speelt?

"Kwalitatieve klantenservice betekent doen wat goed is, zelfs als niemand kijkt." 

Zo verandert je klantenservice van een verplichting in een passie. Je klanten voelen dit. Vooral wanneer je klachten wil oplossen van teleurgestelde of gefrustreerde klanten. Ze voelen zich niet alleen gewaardeerd, maar juist heel geliefd en welkom. Het is de liefde voor je vak, voor je klanten en voor de menselijke verbinding die de ware magie onthult. 

Dan beschouw je klantenservice ook niet langer als een kostenpost, maar als een investering in duurzame klantrelaties. En die investering, gedreven door pure intentie en liefdevolle toewijding, betaalt zich uit in een onuitputtelijke bron van loyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame. Vanwege het principe wederkerigheid: wat je geeft, krijg je terug.

Zo voorkom je een heleboel klantenservice gerelateerde valkuilen, zoals een gebrek aan: 

  • Empathie
  • Toewijding
  • Flexibiliteit
  • Proactiviteit
  • Consistentie
  • Transparantie 
  • Communicatie
  • Klantgerichtheid
  • Klantvriendelijkheid

Met als gevolg te lange wachttijden, vertragingen, herhaalde fouten, slechte follow-ups, complete onbereikbaarheid of een afstandelijke benadering. Dus voorkom dat je klant het gevoel krijgt dat hij of zij slechts een nummer is, want achter elk persoon schuilen dieperliggende verlangens en verwachtingen. Het negeren van de menselijke dimensie in je klantenservice kan je duur komen te staan. Vergis je niet, want een ontevreden die zich niet gehoord voelt, laat ongetwijfeld van zich horen. 

“Je meest ontevreden klanten zijn je grootste leermeesters.”

Het is geen kwestie ‘of’, maar ‘wanneer’ een ontevreden klant zijn of haar negatieve ervaringen deelt. Met familie, vrienden, kennissen, buren, collega’s of lotgenoten. Of zelfs op social media of reviewplatforms. Voor je weet verspreidt dit zich als een lopend vuurtje ten koste van je merkimago.

Dus omarm je innerlijke motivatie, dat oprechte verlangen om te helpen, en zie hoe het je klantenservice transformeert van ‘gewoon goed’ naar een indrukwekkende 5-sterren klantenservice. Dat is veruit de beste marketingstrategie om nieuwe en bestaande klanten compleet te verrassen, dus focus op het creëren van één fan per dag!

Succesvol ondernemen:

Stap #14: Netwerken

Met netwerkmarketing laat je je netwerk vóór je werken. Alsof je een sneeuwbaleffect creëert. Hoe meer enthousiaste klanten en fans je hebt, des te groter jouw impact zich verspreidt via positieve mond-tot-mondreclame. Zo ben je door alle aanbevelingen niet langer volledig afhankelijk van je marketing en sales, maar doet je netwerk het werk voor jou. Dit zijn niet alleen je bestaande klanten, maar ook je websitebezoekers en social media volgers kunnen je aanbod aanbevelen en promoten.

Eén van de belangrijkste vragen is daarom: wat is jouw netwerk écht waard? Netwerkmarketing draait niet om de kwantiteit, maar juist de kwaliteit van je netwerk. Dit ontstaat door een tweerichtingsverkeer van waarde geven en ontvangen. Je kan dus netwerken zien als een kwestie van ‘zaaien’ en ‘oogsten’. 

"Het geheim van netwerken is om eerst te geven, zonder verwachtingen."

Hoe meer waarde je geeft, des te meer waarde je terugkrijgt. Dus deel juist proactief handige inspiratie en informatie, zodat je echt een diepgaande band opbouwt met je doelgroep. Dan positioneer je je gelijk als een waardevolle en deskundige partij in de markt. Dit is vooral gunstig voor je naamsbekendheid in een specifiek vakgebied.

Zijn je relaties oppervlakkig of diepgaand? En in hoeverre ben je überhaupt zichtbaar en uitgesproken? Als je liever niet opvalt en dus niet graag je kop boven het maaiveld uitsteekt, laat je niet het achterste van je tong zien. Dan leert je netwerk je ook niet écht kennen. Want durf je voluit uit te spreken wie je bent en waar je voor staat met je bedrijf? Of is het schijnveiliger om terughoudend te zijn en je bescheiden op te stellen?

Niet voor niets is personal branding in je online marketing strategie belangrijker dan ooit. Mensen doen zaken met mensen. Niet met gezichtsloze bedrijven. Zo krijgen je volgers een kijkje achter de schermen en leren ze jou en/of je team kennen. Dit is niet alleen van onschatbare waarde voor het opbouwen van vertrouwen en verbinding, maar het draagt ook bij aan het vergroten van de 'Top Of Mind Awareness'.

Simpel gezegd betekent dit: hoe meer vertrouwen en verbinding je met je doelgroep creëert, des te prominenter je aanwezigheid is in het bewuste brein van je klant. Je wordt hét antwoord op hulpvragen zoals:

  • “Wie kan mij adviseren over X?"
  • "Weet jij nog iemand die kennis en ervaring heeft met X?"
  • "Ik heb een uitdaging, want ik loop tegen X aan. Wie of wat kan mij helpen hierbij?”

Dan ben je de “go-to” persoon of run je hét bedrijf waar je doelgroep automatisch aan denkt doordat jij de oplossing biedt die ze denken nodig te hebben. Mensen vertrouwen nu eenmaal meer de meningen en adviezen van experts en ervaringsdeskundigen. Vooral van familieleden, vrienden, buren, collega’s, mede-ondernemers en gelijkgestemden die je vertrouwt. 

Succesvol ondernemen: “Netwerken is niet alleen een kwestie van contact maken, maar draait vooral om impact maken.”

Des te belangrijker zijn reviews voor je bedrijfsgroei, want met reviews win je gemakkelijker het vertrouwen van nieuwe klanten. Reviews zijn niet zomaar een verzameling woorden, maar een review is de stem van enthousiaste klanten. Dit versterkt de geloofwaardigheid van je merk en zo straal je meer autoriteit uit als toonaangevende speler in je markt. Ideaal voor als je een onvergetelijke indruk wil maken, waarbij je het onderscheidend vermogen van je aanbod en merk benadrukt.

Dit levert je nogal een concurrentievoordeel op voor meer klantenbinding, dus hoeveel Google reviews wil jij verzamelen dit jaar? Plus hoeveel en welke reviews wil je op je website plaatsen voor conversieoptimalisatie?

Daarnaast dienen case-studies van bestaande klanten als inspiratiebron voor nieuwe klanten. Simpelweg door een ‘before’ & after’ te delen van een enthousiaste klant. Dus waar stond je klant voordat hij of zij in aanraking kwam met je product of dienst? En waar staat hij of zij nu dankzij jouw aanbod? Elk praktijkvoorbeeld: 

  • vergroot je sociale bewijskracht dankzij een “Proof of Concept”
  • prikkelt de verbeeldingskracht om je ideale klanten te visualiseren
  • toont de meetbare, voelbare en of tastbare impact van je aanbod
  • biedt potentiële klanten nieuwe inzichten over hoe jouw oplossing werkt
  • schept realistische verwachtingen over wat je kan behalen als je klant wordt
  • creëert bewustwording voor welke uitdagingen jouw aanbod een oplossing is
  • helpt om je ideale klanten meer aan te spreken die zich herkennen in het verhaal

Verwar onze definitie van ‘netwerkmarketing’ alleen niet met een illegaal piramidespel, want we bedoelen juist dat je met klantgericht leiderschap in je bedrijfscultuur een win-win-win situatie creëert. Voor je eigen bedrijf, voor de enthousiaste bestaande klant en de nieuwe klanten. Dat is waar succesvol ondernemen om draait. De kernvraag voor je netwerk marketingstrategie is dus vooral: “Hoe kan en wil jij je klanten prikkelen, aanmoedigen en stimuleren om meer klanten naar je door te verwijzen?”

Je kan zelfs met affiliate marketing aan de slag gaan. Daarbij beloon je je enthousiaste en loyale volgers, klanten en fans met een affiliate commissie of korting voor elke nieuwe klant die ze aanleveren. Zo versterk je aan de hand van dit wederzijdse voordeel ook de relatie met bestaande klanten. Met één fan extra per dag creëer je dus een exponentiële groei in je bedrijf om aan de lopende band je aanbod te verkopen. Dan kan je ook meer misbaar zijn in je bedrijf om meer te genieten van de vrijheid in je leven!

Stap #15: Innovatie

De laatste stap van het 15-stappen Business Framework staat in het teken van innovatie. Dit is niet per se altijd groots en meeslepend. Innovatie kan ook klein en subtiel zijn, maar het begint wel met een nieuwe zienswijze. Dat je vanuit een ander perspectief naar je bedrijfsgroei kijkt. Want waar en waarom is er ruimte voor verbetering in je bedrijf?

Een innovatie kan in vrijwel elk aspect van je bedrijf plaatsvinden met innovatie management en growth hacking, zoals in je: 

  • Aanbod
  • Branding
  • Team
  • Workflow 
  • Marketing 
  • Sales
  • Product of dienst
  • Klantenservice

Soms kan je alleen het grotere plaatje uit het oog verliezen en ben je niet meer écht verbonden met de stip op de horizon. Dan voel je door een vol hoofd, volle to-do lijst en overvolle agenda aan de lopende band afspraken en deadlines niet altijd meer zingeving en werkplezier. Als je dit momenteel voelt, dan nodigen we je vooruit uit om te verstillen en vertragen. 

“De grootste visionairs, marktleiders en innovators zitten niet zelf aan de knoppen.”

In de stilte vind je dieperliggende antwoorden. Daar vindt de magie plaats van succesvol ondernemen, omdat je vanuit een helikopterview naar je leven en bedrijfsgroei kijkt. In plaats van alsmaar ‘aan’ te staan, kan je jezelf een groot cadeau geven door bewust even ‘uit’ te staan. Zo kan je uit de ratrace stappen en doorbreek je de sleur, zodat je niet langer in de waan van de dag leeft.

Neem de tijd om uit te zoomen en sta eens stil bij verdiepende reflectievragen

  • Waarom ben je in het verleden überhaupt gestart met het ondernemerschap en in hoeverre sta je nu waar je toen wilde staan?

  • In hoeverre voel je je nu écht vrij, maak je écht impact, ervaar je écht vreugde en bouw je écht een winstgevend bedrijf?

  • Wat is het grootste knelpunt in je bedrijf wat ten koste gaat van je vrijheid, impact, winst en/of vreugde?

  • Wie of wat is momenteel je grootste inspiratie en hoe kan je modelleren wat jouw inspiratiebron doet om je bedrijf te laten groeien?

  • Tegen welke stap in het 15-stappen Business Framework voel je de meeste weerstand en waarom? Wat schuilt er onder aan overtuiging of patroon?

Zonder reflectie- en zingevingsvragen weet je ook niet aan welke knoppen je hebt te draaien om een succesvol bedrijf te bouwen en opschalen op je eigen voorwaarden. Jij zit namelijk achter het stuur. Het is jouw bedrijf, dus je mag ook je eigen spelregels verzinnen om het ondernemerschap meer als een spel te gaan zien en spelen.

Daarom raden we je aan om dagelijks, wekelijks, maandelijks en elk kwartaal reflectiemomenten bewust in te plannen in je agenda om ‘aan’ jezelf en je bedrijf te werken. Dan kan je door je koersbepaling je werkdruk en werkstress loslaten. Puur om vanuit meer innerlijke rust, flow en vrijheid doelgericht tijd vrij te maken om aan de slag te gaan met het realiseren van de essentie van je droombedrijf.

Succesvol ondernemen:

Innoveren is niet alleen een zakelijke strategie, maar ook een levenswijze. Het is jouw pad naar hernieuwde inspiratie, impact en betekenis. Focus dus net als op één fan per dag, ook op 1% groei per dag. Bij elkaar opgeteld vormen alle kleine dagelijkse stapjes dan in één jaar tijd een flinke stap. Zo kan je grenzen verleggen, afwijken van de norm en buiten de lijntjes kleuren. Vanuit verbinding met je intuïtie, teamleden, klanten, fans en het grotere geheel!

Succesvol ondernemen met business coaching

Wil je een strategische business coach en accountability partner aan je zijde met strategische diepgang zonder het grotere plaatje uit het oog te verliezen? Verspil niet langer je kostbare geld, tijd en energie aan overbodige complexiteit. Laten we het ondernemerschap niet te ingewikkeld maken. Daarom is het 15-stappen Business Framework je wegwijzer naar zakelijk succes. Voor meer impact, vrijheid, winst en vreugde!

Maar waar begin je om meer websitebezoekers, leads, klanten, omzet, winst en fans aan te trekken? En hoe integreer je de 15 stappen in je bedrijf om zowel persoonlijk als zakelijk te groeien? Laat onze business coaching op maat je helpen bij het bouwen van een winstgevend, impactvol en schaalbaar bedrijf!

Kies welke business coaching bij de groeifase van je bedrijf past: 

  • Start Up Business Coaching
    Voor missiegedreven starters, ZZP’ers en start-ups die het fundament van hun bedrijf willen bouwen om te groeien richting een jaaromzet van € 100.000

  • Stand Up Business Coaching
    Voor ambitieuze ZZP’ers, MKB’ers en start-ups die hun zichtbaarheid en naamsbekendheid willen vergroten richting een jaaromzet van € 250.000

  • Speed Up Business Coaching
    Voor impactvolle ZZP’ers, MKB’ers, start-ups die strategisch slimmer, sneller en simpeler willen doorgroeien richting een jaaromzet van € 1.000.000

  • Scale Up Business Coaching
    Voor het MKB en scale ups met een minimale jaaromzet van € 1.000.000 die ontspannen willen opschalen voor een ongelimiteerde duurzame bedrijfsgroei


Reacties
Categorieën