Landingspagina optimalisatie voor meer leads, klanten en omzet uit je website
Zonder landingspagina optimalisatie klikken je websitebezoekers binnen 3 à 5 seconden weg. Weg kans, weg conversie, weg omzet. Frustrerend? Zeker. Onnodig? Absoluut. Of klikken ze door? Kopen ze? Schrijven ze zich in? Of haken ze toch weer af? Dat is precies waar landingspagina optimalisatie het verschil maakt.
Een goede landingspagina is als een goed verkoopgesprek: persoonlijk, duidelijk, overtuigend en volledig afgestemd op wat je ideale klant wil en nodig heeft. Dus ben je klaar om van je landingspagina een conversiemagneet te maken?
Landingspagina optimalisatie levert je meer leads, klanten en omzet op, want door het optimaliseren van je landingspagina ga je je conversies verhogen. Zo vergroot je de kans dat websitebezoekers precies die actie nemen die jij voor ogen hebt. Zonder nattevingerwerk, maar strategisch opgebouwd op basis van psychologie, data en slimme conversie optimalisatie technieken. Met als gevolg dat jij denkt: “Wauw, weer een nieuwe klant!”
Inhoudsopgave
- Het belangrijkste doel van landingspagina optimalisatie
- Marketingpsychologie achter landingspagina optimalisatie
- De 15 meest gemaakte fouten bij landingspagina optimalisatie (+ praktische tips)
- De cruciale rol van SEO bij landingspagina optimalisatie (inclusief voorbeeld)
- 10 essentiële vragen die je jezelf móét stellen voor je landingspagina optimalisatie
- Hulp bij je landingspagina optimalisatie door een conversie optimalisatie specialist
Het belangrijkste doel van landingspagina optimalisatie
Een landingspagina met meerdere CTA's (call-to-actions) zorgt voor keuzestress, twijfel en afleiding. Dit is verwarrend, dus kies voor elke landingspagina slechts één conversiedoel, want landingspagina optimalisatie draait om conversie optimalisatie. Bijvoorbeeld voor een:
- Inschrijving voor de nieuwsbrief/mailinglijst
- Offerte-aanvraag voor een dienst of project
- Activering van een kortingscode of tijdelijke actie
- Donatie of financiële bijdrage voor een goed doel
- Verzending van een sollicitatie of open inschrijving
- Boeking van een intakegesprek of een losse sessie
- Aanmelding voor een gratis webinar of online event
- Verzoek om lid te worden van een online community
- Reservering voor een restaurant, retreat of evenement
- Aankoop van een fysiek product of een digitaal product
- Registratie voor een eenmalige of meerdaagse challenge
- Download van een gratis weggever (e-book, checklist of gids)
- Afspraak inplannen voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek
- Aanvraag voor een proefperiode of demo van een software of tool
- Inschrijving voor een workshop, training, cursus, programma of opleiding
Zodra je met landingspagina optimalisatie aan de slag gaat, vraag jezelf af: "Welke stap wil je dat je websitebezoekers gaan zetten?"
Oftewel. elke landingspagina begint met één cruciale vraag: wat is de Call-To-Action? Dat bepaalt de hele opbouw van je landingspagina, zodat je een logische vervolgstap in de klantreis aanbiedt op je landingspagina.
Marketingpsychologie achter landingspagina optimalisatie
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: websitebezoekers zoeken naar de makkelijkste weg om te vinden wat ze zoeken. Daarin nemen ze zelden rationele beslissingen. Waarom niet? 95% van hun gedrag wordt gestuurd door het onderbewuste brein, wat gevoelig is voor emoties en zoekt het continu naar snelle, veilige keuzes. Slechts 5% van alle keuzes vinden plaats door het bewuste, rationele brein.
Je websitebezoekers komen met één specifiek doel op je landingspagina. Het laatste wat je wil, is hem of haar laten zoeken, twijfelen of nadenken.
Zodra iets onduidelijk is, te veel moeite kost of niet vertrouwd voelt, klikt iemand direct weg op je landingspagina. Kans gemist. Niet omdat je aanbod niet waardevol is, maar omdat je landingspagina het brein van je bezoeker niet op de juiste manier aanspreekt.
Voor je beeldvorming, je ideale klant scant je landingspagina bliksemsnel:
- Wat is dit precies?
- Wat heb ik eraan?
- Wat moet ik doen?
- Is dit iets voor mij?
- Kan ik dit vertrouwen?
Als het antwoord op bovenstaande vragen niet in één oogopslag duidelijk is, haakt het onderbewuste brein af. Dit gebeurt zonder dat we het zelf doorhebben, want je ideale klant wil onbewust energie besparen, risico’s vermijden en controle houden.
Daarom moet een goede landingspagina rust, focus en vertrouwen uitstralen. Je maakt de keuze makkelijk, de volgende stap helder en je neemt bezwaren weg.
De 15 meest gemaakte fouten bij landingspagina optimalisatie (+ praktische tips)
❌ Fout #1: Je hebt geen duidelijke of krachtige waardepropositie
Je hebt maar een paar seconden de kans om een goede eerste indruk te maken en in die paar seconden wil iemand voelen: “Wauw, dit klinkt alsof het voor mij is!”
Zo wil je ideale klant binnen enkele seconden begrijpen: "Wat levert dit mij op?" Maar als je waardepropositie te vaag of nietszeggend is, haken mensen af. Maak de voordelen tastbaar, meetbaar of voelbaar. Dáár haken mensen op aan.
❌ Fout #2: Je schrijft te veel “wij” en te weinig “jij”
Slechte landingspagina’s herken je aan “wij zijn goed in…” teksten, terwijl je ideale klant zich juist afvraagt: "Leuk voor jullie, maar wat heb ik hieraan? Is dit mijn geld, tijd en energie waard? En gaat dit mij écht helpen?"
Mensen willen niet weten hoe goed jij bent. Ze willen voelen dat jij ze snapt als je je boodschap persoonlijk maakt. Dus draai het om en praat mét je klant, niet over jezelf.
❌ Fout #3: Je raakt geen emotionele snaar met verbeeldingskracht
Storytelling maakt het verschil tussen een lage en hoge conversie, dus schrijf je landingspagina met een herkenbare frustratie: Hoe meer herkenning je creëert, des te meer vertrouwen je creëert.
Schets een levendig beeld van het probleem dat je doelgroep ervaart. Gebruik zintuiglijke details en emotionele taal. Bijvoorbeeld: “Voel je je overweldigd door eindeloze to-do-lijsten, terwijl je dagelijks al tijd tekort ervaart?”
❌ Fout #4: Je vage, saaie of te algemene H1, H2 en H3 kopjes grijpen geen aandacht
Wist je dat de meeste websitebezoekers alleen je subkopjes lezen? En dat ze naar aanleiding van je subkopjes besluiten of ze verder scrollen of wegklikken?
Maak je subkopjes messcherp, prikkelend en emotioneel. Gebruik woorden die gevoelens oproepen, zoals 'frustratie', 'vrijheid', 'angst', 'succes' of 'gemak'. Of stel een vraag die uitnodigend is om verder te lezen, zoals: “Worstel je met chaos in je planning?”
❌ Fout #5: Je schrijft website teksten niet in de spreektaal van je ideale klant
Copywriting draait om het schrijven van verkoopteksten vanuit het perspectief van je ideale klant onder het mom van: "Sell them what they want, give them what they need." Laat de voordelen voelbaar zijn, bijvoorbeeld als je een sollicitatietraining verkoopt:
"Je wilt die droombaan, dus weet je wat je écht nodig hebt? Geen standaard sollicitatiebrief, want je wil opvallen tussen tientallen sollicitanten zodat recruiters je naam onthouden en een kennismakingsgesprek met je willen inplannen. Dat bereik je niet met een standaard aanpak, want een gewone sollicitatie leidt tot een gewone baan. Jij wilt meer, toch?"
❌ Fout #6: Je gebruikt teveel vakjargon of wollige taal in je verhaal
Je ideale klant wil begrijpelijke, concrete taal. Hoe specifieker, hoe beter. Maar als jij zegt: “Wij bieden holistische transformatiecoaching voor duurzame gedragsverandering”, denkt je lezer: “Huh, wat bedoel je nou precies?”
Dus hoe kan je jouw verhaal zo simpel mogelijk vertellen, zodat bij wijze van spreken zelfs jouw moeder, buurvrouw of 10-jarige dochter het begrijpt?
❌ Fout #6: Je hebt geen logische opbouw of verhaalstructuur
Websitebezoekers raken verdwaald als je verhaal springt van de hak op de tak zonder een rode draad in je verhaal. Met als gevolg dat je potentiële klant denkt: “Wat wil je me nou eigenlijk vertellen?” `
Zonder copywriting formules en storytelling technieken kan je alsnog de plank flink mis slaan, waardoor je potentiële klanten niet begrijpen, onthouden en doorvertellen wat je doet met je bedrijf en waar je in gespecialiseerd bent.
❌ Fout #7: Je vergeet twijfels en bezwaren weg te nemen
Stel je voor: je loopt een fysieke winkel binnen en niemand helpt je. Je kijkt rond, hebt vragen en blijft twijfelen, maar je krijgt geen oogcontact, geen uitleg en geen geruststelling. Wat doe je? Precies. Je draait je om en loopt weer naar buiten.
Dat gebeurt ook online op je landingspagina, dus hoe houd je rekening met twijfelaars op je website? Heb je überhaupt enig idee wat de angsten en onzekerheden zijn, waardoor ze nog niet contact opnemen of een aankoop doen?
❌ Fout #8: Je klinkt niet als jezelf en daarmee stoot je je ideale klant af
Je probeert misschien “professioneel” of “commercieel” te klinken, maar het gevolg is vaak afstandelijkheid of clichés. Ze doen niks. Je lezer voelt zich niet aangesproken, niet begrepen en zeker niet emotioneel geraakt.
Stel je voor dat je met je favoriete klant een koffietje drinkt. Wat zeg je dan écht? Schrijf zoals je praat, met empathie, humor en echtheid. Dat maakt je tekst menselijk, want authentieke marketing verbindt, verleidt en verkoopt.
❌ Fout #9: Je straalt te weinig autoriteit uit zonder bewijs of overtuigingstechnieken
Mensen kopen van mensen. Reviews, testimonials en logo’s van bedrijven bouwen vertrouwen op. Voeg geloofwaardigheid toe met een inspirerende quote van een tevreden klant, concrete klantresultaten, cijfers als bewijs of keurmerken.
Anders voelt jouw aanbod al snel als een gok, want dit is de vuistregel:
Geen bewijs = Geen geloofwaardigheid = Geen conversie
❌ Fout #10: Je foto's en video's stralen te weinig vertrouwen uit
Je copywriting en storytelling zijn belangrijk, maar je foto's en video's zijn minstens zo belangrijk. Met je website design en beeldmateriaal kan je in één oogopslag verbinding creëren en een gevoel oproepen: vertrouwen, nieuwsgierigheid, herkenning, verlangen.
Beeld en tekst horen samen te werken. Zorg dus dat je visuele content aansluit op de emotie, stijl en boodschap van je landingspagina. Je foto's en video's zijn vaak het eerste wat mensen voelen, nog vóór ze überhaupt iets lezen.
❌ Fout #11: Je experimenteert en optimaliseert niet met A/B testen
Je weet pas wat werkt als je test. Zonder data blijf je gokken. Meten = weten. Gebruik A/B-testen, heatmaps en sessie-opnames met conversie optimalisatie tools om te zien waar en waarom websitebezoekers afhaken tijdens het lezen van je landingspagina.
Waar kijken ze naar, waar klikken ze op en waar verlies je de aandacht? Met datagedreven marketing kan je vertrouwen op cijfers in plaats van je onderbuikgevoel.
❌ Fout #12: Je landingspagina is niet scanbaar te lezen
Als websitebezoekers door de bomen het bos niet meer zien, dan houd je niet de aandacht vast. Maak je landingspagina scanbaar met:
- Korte alinea's (max 3 regels)
- Bullet points die opvallen
- Witruimte die rust geeft
- Vetgedrukte woorden of zinnen
- Subkopjes die het verhaal vertellen
❌ Fout #13: Je speelt niet in op de meest gestelde vragen rondom je aanbod
Beantwoord vragen vóórdat ze gesteld worden, zoals:
- "Hoeveel tijd kost dit mij?"
- "Wat als ik geen resultaat krijg?"
- "Hoe weet ik dat dit bij mij werkt?"
- "Hoe snel kan ik resultaat verwachten?"
- "Is dit geschikt voor beginners zoals voor mij?"
❌ Fout #14: Je benadrukt niet wat het je ideale klant kost als hij/zij niets koopt bij je
Wat is de prijs die je websitebezoeker betaalt als hij of zij geen actie onderneemt? Wat als je blijft doen wat je altijd doet? Wat zijn de negatieve consequenties van uitstelgedrag en besluiteloosheid?
Durf de gevolgen te benoemen. Niet vanuit angstzaaierij, maar vanuit empathie. Laat je websitebezoekers voelen: “Als ik niks doe, blijf ik hier dus in vastzitten...”
❌ Fout #15: Je sluit je landingspagina af met een onduidelijke CTA (Call-To-Action)
Zorg dat je belangrijkste Call-To-Action meteen bovenaan op je landingspagina te zien is, zonder te scrollen. Oftewel, "Above the fold" op je landingspagina maak je duidelijk wat je potentiële klant krijgt als hij op een CTA-button klikt.
Sluit onderaan op je landingspagina ook af met een logische vervolgstap, maar vaak is er teveel afleiding die meer verwarring dan verheldering creëert. Zoals je navigatiestructuur, zijbalken, externe links, carroussels of sliders.
De cruciale rol van SEO bij landingspagina optimalisatie (inclusief voorbeeld)
Zoekwoordenonderzoek is van onderschatte waarde voor het optimaliseren van je landingspagina's. Dit werkt als volgt: met SEO kan je achterhalen wat de zoektermen en zoekvolumes zijn omtrent jouw product of dienst. Niet alleen shorttail zoektermen, maar juist ook longtail zoektermen, zodat je strategisch slim de zoektermen kan verwerken op je landingspagina. Zowel in je titel, subkopjes, alinea's en meta description.
Met andere woorden: met SEO kan je ontdekken waar vraag naar is, zodat je qua copwyriting en storytelling met je landingspagina slimmer kan inspelen op de vraag om je conversies te verhogen. Zoekwoordenonderzoek is als het ware marktonderzoek.
Bijvoorbeeld:
Je geeft yoga groepslessen in je yoga studio in Utrecht en je wil daarnaast ook yoga oefeningen delen in een online yoga training. Met als intentie dat je niet alleen in de buurt van Utrecht mensen inspireert met Yoga, maar in heel Nederland en België.
Aangezien je ideale klant vooral last heeft van een stijve nek en spanning in de schouders, kom je tot de ontdekking met zoekwoorden onderzoek dat er 70x per maand specifiek gezocht wordt 'yoga oefeningen voor nek en schouders'.
Dit is het bewijs dat mensen bewust op zoek zijn naar yoga oefeningen voor nek en schouders, dus je maakt een online yoga training speciaal voor mensen met nek- en schouderklachten.
Hoe fijn is het dat je nu op je landingspagina deze zoekterm kan terug laten komen in je titel, subkopjes, alinea's en meta description? Dit onderscheidt je ten opzichte van algemene online yoga trainingen die niet specifiek gaan over je nek en schouders.
Zo zie je maar hoe zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie elkaar versterken, want websitebezoekers voelen zich meer aangesproken aangezien je je website teksten naadloos aansluit bij de spreektaal en zoekterm van je ideale klant!
10 essentiële vragen die je jezelf móét stellen bij landingspagina optimalisatie
- Wie is mijn ideale klant en wat zoekt hij/zij?
- Wat is in één zin de productbelofte van mijn aanbod?
- Welke emoties wil ik triggeren bij mijn websitebezoekers?
- Wat is de grootste pijn of frustratie die mijn product oplost?
- Wat is het 'aha-moment' dat ik wil creëren op mijn landingspagina?
- Welke impact wil ik maken met mijn product of dienst? En waarom?
- Wat is het diepste verlangen van mijn ideale klant waar ik op inspeel?
- Wat probeert mijn ideale klant nu al om zijn of haar probleem op te lossen?
- Wat zijn mijn Unique Selling Points, dus wat is mijn onderscheidend vermogen?
- Welke twijfels en bezwaren heeft mijn ideale klant en hoe ga ik dit weerleggen?
Hulp bij je landingspagina optimalisatie door een conversie optimalisatie specialist
Levert je landingspagina nu te weinig leads, klanten en omzet op? En voel je dat je met slimme landingspagina optimalisatie het maximale uit je website verkeer wil halen?
Er zijn drie opties om aan de slag te gaan met je landingspagina optimalisatie:
- Download ons gratis e-book "Onvergelijkbare merkpositionering" en ontdek 15 out-of-the-box vragen voor het versterken van de aantrekkingskracht van je merk
- Boek jouw 2-urige strategiegesprek om in korte tijd meer helderheid te krijgen over de groeikansen van je landingspagina optimalisatie
- Werk 1-op-1 samen tijdens een 3, 6 of 12 maanden coaching traject om jouw bedrijf te laten groeien met met een authentiek marketing strategie
Wil je liever eerst vrijblijvend kennismaken?
Plan je kennismakingsgesprek in >>>