Online zichtbaarheid vergroten: van onzichtbaar naar zichtbaar in 10 stappen!

Je online zichtbaarheid is allesbepalend voor je leadgeneratie en sales, maar waar en hoe begin je als je je online zichtbaarheid wil vergroten? Onzichtbaar zijn en blijven is verleidelijk als je liever je hoofd niet boven het maaiveld uitsteekt. Toch is het vergroten van je online zichtbaarheid hét antwoord voor het bouwen en opschalen van een winstgevend bedrijf. Hoe spannend het ook aanvoelt of ingewikkeld het ook lijkt, laat je niet leiden door angst of tekort gedachten. Je bent goed genoeg en je bedrijf is het waard om gezien, gehoord en gewaardeerd te worden. Laten we daarom je online zichtbaarheid vooral simpel en laagdrempelig maken, want je kan slim geld verdienen met een contentstrategie waarmee je de spijker op de kop slaat. Zonder dat je teveel geld, tijd en energie kwijt bent aan je online zichtbaarheid. Hoe? Dit artikel maakt je wegwijs over online zichtbaarheid aan de hand van 10 praktische stappen! 

Wat is online zichtbaarheid?

De betekenis van online zichtbaarheid is dat je, in een drukke en moderne wereld met een oneindige hoeveelheid prikkels waarin we vrijwel meer online zijn dan offline, tóch gezien wordt door je doelgroep. Via je website of e-mails, maar ook natuurlijk op social media. 

Het liefst wil je met je merk van A tot Z online aanwezig zijn in het aankoopbeslissingsproces van je ideale klant. Van oriëntatie tot aan de aankoop. En het liefst zelfs ook daarna, zodat je klanten helpt met waardevolle ondersteuning en follow-ups. Met als doel dat je klanten niet alleen tevreden zijn met hun aankoop of samenwerking, maar dat ze ook loyale ambassadeurs van je merk worden. 

Als je dus dieper inzoomt op alle touchpoints in je klantreis, dan is de kernvraag vooral: Waar zit vandáág de aandacht? Wat is het gedrag van internet- en social media gebruikers per platform? En hoe kan ik daar met mijn online zichtbaarheid direct op inspelen én extra waarde toevoegen om af te wijken van massa?”

Als je dus voor jezelf de lange termijn commitment maakt voor het vergroten van je online zichtbaarheid, kan je stap voor stap lange termijn klantrelaties opbouwen op basis van menselijke verbinding. Volledig gebaseerd op authenticiteit in je marketing!


Wat is het verschil tussen online vindbaarheid en online zichtbaarheid?

Het woord ‘online vindbaarheid’ zegt het al: je bent online vindbaar en scoort hoog in de zoekresultaten op specifieke zoektermen waar je ideale klanten naar op zoek zijn. Met andere woorden: je staat misschien zelfs bovenaan in Google, YouTube, Spotify, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok of Pinterest vanwege een slimme organische marketing strategie. 

Dus op het moment dat jouw ideale klant zoekt naar bijvoorbeeld ‘hypnotherapeut’, ‘personal branding fotograaf’ of ‘website laten maken’, dan wil je natuurlijk gelijk bovenaan staan. Zowel met je producten en diensten, want dan ben je online vindbaar voor je ideale klant als hij of zij zelf vanuit intrinsieke motivatie op zoek gaat naar hulp.

In tegenstelling tot online vindbaarheid draait online zichtbaarheid om consistent online aanwezig zijn voor je volgers en niet-volgers. Zelfs als je ideale klant niet proactief op zoek is naar specifieke tips en adviezen. Dat neemt niet weg dat ze alsnog wél je merk met alle liefde volgen, mits je opvalt met waardevolle informatie, inspiratie en/of entertainment. 

Om een aantal concrete praktijkvoorbeelden te noemen: 

  • Je kan natuurlijk 2.500 contactpersonen op je mailinglijst hebben staan, maar hoe actief ben je in het versturen van mails? Is dat 1x per week, maand of kwartaal? En dat niet alleen: hoe actief lezen je contactpersonen je mails? Dus wat zijn de gemiddelde open ratio’s en doorkliks in je mails?
     
  • Allemaal leuk en aardig als je 1.250 Instagram volgers hebt, maar hoe vaak deel je überhaupt iets om je volgers te betrekken bij wie je bent en wat je doet? En daarbij: hoeveel actieve volgers heb je in verhouding met de 1.250 Instagram volgers? Oftewel, hoeveel likes, views en reacties heb je op je posts of stories? Plus hoeveel Instagram volgers worden nu ook écht klant bij je? Je kan nog zo actief zijn online, maar als dit je niet meer vrijheid, winst, impact en vreugde oplevert, wat heb je er dan aan? Dan is het vooral tijd om je online marketing strategie aan te scherpen!

  • Als je je juist richt op B2B, hoe zichtbaar ben je dan op LinkedIn om je B2B netwerk uit te breiden, aan te spreken en langdurige relaties mee op te bouwen? En wat is überhaupt je LinkedIn strategie om meer volgers, leads en klanten te krijgen? Je wil natuurlijk afwijken van de massa en jezelf of je bedrijf positioneren als een autoriteit binnen jouw vakgebied, dus wat is je plan van aanpak om je LinkedIn zichtbaarheid te vergroten?


De kernvraag voor je online zichtbaarheid is vooral: “In hoeverre wordt je gezien door je doelgroep en in hoeverre spreek je je netwerk aan om het netwerk vóór je te laten werken?” Want laten we eerlijk zijn: lang niet iedereen uit je netwerk die je volgt is écht je ideale klant. Dat neemt alleen niet weg dat het alsnog héél waardevol kan zijn om wél online zichtbaar te zijn voor je netwerk. Simpelweg heb je bij je netwerk een relatief hoge gunfactor, dus zo kan je alsnog mond-tot-mond-reclame stimuleren rondom je merk. 

Kortom: online zichtbaarheid gaat verder dan alleen gevonden worden in Google of op YouTube, Spotify, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok of Pinterest. Je wil óók met virale marketing juist niet-volgers bereiken, boeien en binden aan je merk, want zo bouw je meer social media volgers op buiten je bestaande netwerk. Bijvoorbeeld met YouTube Shorts, Instagram Reels, pakkende TikTok video’s of inspirerende podcasts waar je als gast wordt uitgenodigd om je expertise te delen. Anders blijf je alsmaar in hetzelfde volgers kringetje jezelf of je bedrijf onder de aandacht brengen. Zonder dat je je social media bereik vergroot!

Op welke manieren kan je je online zichtbaarheid vergroten?

Je hebt een doelgericht strategisch plan van aanpak nodig, want naast je website kan je je online zichtbaarheid vergroten via: 

  • LinkedIn
  • Facebook 
  • Instagram 
  • Pinterest 
  • TikTok 
  • Snapchat 
  • Twitter (X) 
  • YouTube
  • Spotify 
  • Google
  • E-mail 

Hierbij kan je onderscheid maken tussen: 

  • Organische marketing via gratis content 
  • Betaalde marketing via betaalde advertenties 

Bij organische marketing is er sprake van pull marketing, waarbij je met gratis blogs, video’s, podcasts en social media posts, stories en reels je ideale klant bereikt, boeit, bindt en betrokken houdt bij je merk. Simpelweg met informatie, inspiratie en implementatie content, waarmee je een emotionele snaar raakt bij je doelgroep en verbinding creëert met: 

  • Een kijkje in je leven 
  • Authentieke verhalen
  • Triggerende stellingen
  • Herkenbare uitspraken
  • Opvallende statistieken
  • Persoonlijke ervaringen
  • Gedurfde voorspellingen
  • Uitgesproken statements
  • Overzichtelijke vergelijkingen

Daarnaast is er bij betaalde advertenties juist sprake van push marketing. Kortgezegd houdt dit in dat je je producten of diensten zelf pro-actief aan de man wil brengen en promoten met social advertising campagnes, zoals: 

  • TikTok Ads
  • Google Ads 
  • Display Ads
  • LinkedIn Ads 
  • YouTube Ads
  • Pinterest Ads
  • Snapchat Ads
  • Facebook Ads 
  • Instagram Ads 

Online zichtbaarheid vergroten in 10 stappen 

Een succesvol bedrijf kan niet zonder online zichtbaarheid, want hoe ga je anders een overvloed aan websitebezoekers, leads, klanten en fans aantrekken? Maar ja, hoe word je dan online zichtbaar voor je ideale klant?

Wat je online marketing strategie ook is of gaat worden, in je salesfunnel zijn er 4 fases waar je sowieso rekening mee hebt te houden met je online zichtbaarheid: 

  • Van volgers naar meer websitebezoekers
  • Van websitebezoekers naar meer leads
  • Van leads naar meer klanten 
  • Van klanten naar meer fans

Zo kan je je naamsbekendheid vergroten, conversies optimaliseren en de gemiddelde klantwaarde verhogen voor het bouwen en opschalen van een winstgevend bedrijf. 

Hoe? Dit 10-stappenplan inclusief prikkelende vragen wijst je de weg:

  • Stap #1: Wat is de blauwdruk van je merk?
  • Stap #2: Wie is je ideale klant en wat is je ideale klantreis? 
  • Stap #3: Hoe wil je het liefst online zichtbaar zijn? Met tekst, video of audio?
  • Stap #4: Wat is je onvergelijkbare merkpositionering in je markt?
  • Stap #5: Hoe wil je online opvallen, dus wat wordt je contentstrategie?
  • Stap #6: Welke meetbare KPI’s wil je behalen met je online zichtbaarheid?
  • Stap #7: Hoeveel geld, tijd en energie wil je besteden aan je online zichtbaarheid?
  • Stap #8: Wat is je strategie voor het opbouwen van een betrokken online community?
  • Stap #9: Hoe wil je met je online zichtbaarheid je winstgevendheid vergroten?
  • Stap #10: Hoe wil je AI in gaan zetten als hulpmiddel voor je online zichtbaarheid?

Stap #1: Wat is de blauwdruk van je merk? 

Als je niet bewust bent over wat je merkidentiteit en merkessentie is, hoe weet je dan überhaupt wat je merkverhaal en merkstrategie wordt waarmee je het verschil wil maken? Met een blauwdruk voor je merk creëer je een betekenisvol merk.

Dus hoe meer verbinding je voelt met je blauwdruk, des te beter je ook kan aanvoelen en inschatten wie je bent en wat je nu écht doet met je bedrijf. Vanuit jouw missie, visie en kernwaarden kan je online zichtbaar zijn en je merk met een consistente en authentieke boodschap in de markt zetten. Volledig in lijn met je merk DNA. 


Stap #2: Wie is je ideale klant en wat is je ideale klantreis?

Je bedrijfsgroei staat of valt met het bepalen en beschrijven van je ideale klant. Hoe goed je product of dienst ook is, je aanbod onvergelijkbaar, onweerstaanbaar en onvergetelijk in de markt zetten is een vak apart. Dit doe je op basis van vragen als: 

  • Voor wie ben je er juist wel en welke klanten heb je liever niet?
  • Waar liggen je ideale klanten ’s nachts wakker van?
  • Welke (denk)fouten maken je ideale klanten bijna allemaal?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen, frustraties en angsten?
  • Waar dromen je ideale klanten van? Waar verlangen ze naar?
  • Waarom is je aanbod uniek, waardoor ze bij jou iets moeten kopen?
  • Wat is de belofte van je aanbod? Wat levert het aanbod je op?

En niet te vergeten: welke marketingkanalen wil je inzetten om je ideale klanten te bereiken, boeien, binden en behouden? Wat zijn de grootste uitdagingen en verlangens? En waar zoekt je een ideale klant op in Google, YouTube, Spotify, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok of Pinterest?


Stap #3: Hoe wil je het liefst online zichtbaar zijn? Met tekst, video of audio?

Het vergroten van je online zichtbaarheid wil je zo simpel mogelijk maken voor jezelf, dus waar voel je je van nature fijn bij? Met andere woorden: welke marketingstrategie sluit het meest aan bij je persoonlijkheid, missie, visie, kernwaarden en spelregels? 

Je wil jezelf vooral niet te veel prestatiedruk opleggen, dus wat is comfortabel voor je? Maak de shift van ‘moeten’ naar ‘willen’, want hoe wil je zichtbaar zijn? Wil je teksten schrijven, podcasts opnemen of video’s maken? Je hebt er anders niets aan om voor jezelf een te hoge lat te leggen, waarbij je van alles van jezelf ‘moet’. 

Je online zichtbaarheid mag een verlengstuk zijn van wie je bent en wat je te bieden hebt, zonder dat het voelt als een last of verplichting. Anders krijg je er een haat-liefde verhouding mee. Kies daarom een authentieke vorm die het beste bij je past en waar je plezier aan beleeft, zodat je vanuit zuiverheid en onvoorwaardelijkheid je visie en verhalen deelt! 

Stap #4: Wat is je onvergelijkbare merkpositionering in je markt?

Zonder een scherp geformuleerde waardepropositie blijft je merkpositionering voor je ideale klant onduidelijk, want in hoeverre spreek je uit waar je voor staat en wat je belooft? Hoe sterker je merkbelofte, des te meer aantrekkingskracht je merk heeft. Dus wat doe je, welke specifieke problemen los je op en welk verschil maak je nu écht?

Het voordeel van een onvergelijkbare merkpositionering is dat je ideale klanten je in Jip-en-Janneke taal begrijpen, onthouden wat je doet en zelfs doorvertellen waarom jouw merk de beste keuze is in jouw markt. 

Voorkom dus dat jouw marketingboodschap een dertien-in-een-dozijn verhaal is, want terughoudendheid in je merkpositionering zorgt ervoor dat je te vaag blijft. Met als gevolg dat 9 van 10 ondernemers en bedrijven elkaar napraten. Terwijl het juist draait om eenvoud, want eenvoudige copywriting en storytelling verbindt, verleidt en verkoopt. Dus met welke marketing boodschap ga je strategisch slim en simpel impact maken, vrijheid creëren, geld verdienen en vreugde ervaren?


Stap #5: Hoe wil je online opvallen, dus wat wordt je contentstrategie?

Online zichtbaarheid staat in het teken van bewustwording creëren over wat de grootste uitdagingen en verlangens zijn van je ideale klant. Jouw product of dienst is dan simpelweg de oplossing om van A naar B te komen. Maar ja, hoe maak je met je contentstrategie het verschil? 

In essentie draait online opvallen om relevantie, dus hoe relevant ben je voor je doelgroep? Relevantie is gebaseerd op eigenheid in je marketing, waarbij je all-in gaat om je visie zichtbaar te maken. Jouw merkverhaal mag gezien en gehoord worden. Zonder dat je nog concessies doet in wat je vertelt en deelt aan waarde. 

Laat je in marketingcampagnes niet te veel leiden door templates, scripts, modellen, trucjes en beïnvloedingstechnieken. Je mag erop vertrouwen dat er klanten in overvloed zijn. Juist met een opvallende contentstrategie kan je tijdens de klantreis stap voor stap al twijfels en bezwaren wegnemen. De kernvraag voor je contentstrategie is daarom: “Hoe ga je ervoor zorgen dat je meer leads en klanten aantrekt met waardevolle, relevante en boeiende content wat opvalt?” 


Stap #6: Welke meetbare KPI’s wil je behalen met je online zichtbaarheid?

Meten = weten. Zo simpel is het, want zonder data en KPI’s weet je niet hoe effectief je online zichtbaarheid is. Dan kan je nog zo’n fantastisch idee in je hoofd hebben, maar dan blijven de volgers, websitebezoekers, leads, klanten en fans uit. Hoe kan je dan überhaupt je bedrijfsgroei bijhouden en verbeteren? 

Des te belangrijker om KPI’s te bepalen voor je: 

  • Websiteverkeer, zoals het aantal unieke en terugkerende websitebezoekers, het aantal paginaweergaven en de sessieduur op je landingspagina’s.

  • Zoekmachineoptimalisatie, want wat zijn je SEO-posities en op welke relevante zoektermen wil je bovenaan in Google, YouTube, Spotify, LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok of Pinterest staan?

  • Conversieoptimalisatie aan de hand van je conversiepercentages, want hoeveel social media volgers en websitebezoekers leiden in verhouding naar een conversie?

  • Engagement op social media, zoals het aantal likes, reacties, shares, opgeslagen posts en volgers op je social media accounts.

  • E-mail marketing, want wat is het openingspercentage en het aantal doorkliks in je mails die leiden naar hogere conversies in je salesfunnel? 

Stap #7: Hoeveel geld, tijd en energie wil je besteden aan je online zichtbaarheid?

Op basis van je KPI’s kan je een inschatting maken over hoeveel geld, tijd en energie je wil en kan vrijmaken voor het behalen van je korte en lange termijn doelen. Als het gaat om geld, draait het niet alleen om je advertentiebudget. De vraag is ook hoeveel geld je wil en kan besteden aan online marketing tools, teamleden die uitvoerend werk voor je doen en strategische hulp met business coaching. 

Naast het inschakelen van externe expertise, heb je jezelf ook af te vragen hoeveel tijd en moeite je zelf wilt besteden aan contentcreatie, community-engagement en het monitoren van je online prestaties. Zonder dat je 24/7/ online zichtbaar hoeft te zijn om goed betalende klanten aan te trekken. 

Vergis je namelijk niet: het vergroten van je online zichtbaarheid vraagt om consistentie, dus wanneer en hoe vaak wil je online zichtbaar zijn? Hiervoor is het creëren van ritme voor je contentcreaties cruciaal, dus op welke dagen en tijdstippen wil je teksten schrijven, podcasts opnemen of video’s maken?


Stap #8: Wat is je strategie voor het opbouwen van een betrokken online community?

Fans zijn loyaal, enthousiast en delen hun liefde voor je merk met hun eigen netwerk. Dit gaat verder dan alleen maar tevreden klanten hebben die af en toe bij je kopen. Om dat te bereiken, is het verstandig om eens na te denken over verdiepende vragen als: 

  • Met welke communicatiestrategie wil je je klanten betrekken bij je merk, zodat ze zich steeds meer gezien, gehoord en gewaardeerd voelen en zich aan je merk verbinden als trouwe fan?

  • Op welke manier kan je luisteren naar de dieperliggende behoeften, feedback en verhalen van je klanten om een sterke band op te bouwen?

  • Hoe wil je je website, social media, e-mail marketing of online community proactief inzetten om meer diepgaande verbinding te creëren voor langere termijn?

Hoe meer fans je krijgt, des te makkelijker het voor je wordt om met netwerkmarketing je netwerk vóór je te laten werken. Dan verspreidt jouw impact zich via positieve mond-tot-mondreclame. Zo ben je door alle aanbevelingen niet langer 100% afhankelijk van online marketing en sales, want jouw netwerk maakt je zichtbaar bij je ideale klanten. 

Stap #9: Hoe wil je met je online zichtbaarheid je winstgevendheid vergroten?

Blijf je te veel van de hak op de tak springen? En heb je soms geen flauw benul wat je wil delen en doe je maar wat zonder strategisch plan van aanpak? Het liefst wil je natuurlijk dat jouw ideale klanten jou benaderen in plaats van dat je zelf continu moet jagen en hopen op nieuwe klanten. Zo kan je je bedrijf laten groeien zonder stress, maar waar en hoe verhoog je de conversies in je sales funnel? 

Om te beginnen: het gemiddelde conversiepercentage is vaak 2%, dus heb je enig idee waarom 98% van je potentiële klanten afhaken? Wat zijn hun twijfels en bezwaren die je mag gaan wegnemen om meer leads en klanten aan te trekken?

Je ontkomt er simpelweg niet aan: de kwaliteit van je online zichtbaarheid is allesbepalend voor de winstgevendheid van je bedrijf, want hoe wil je anders een succesvol bedrijf starten en opschalen? Het is niet alleen belangrijk om gezien en gehoord te worden, want je wil natuurlijk ook financieel rondkomen. 


Als consistent geld verdienen dus ingewikkeld is, neemt de financiële druk en geldstress toe. Dan is er allesbehalve sprake van ‘ontspannen ondernemen vanuit overvloed’, want er is geen voorspelbare cashflow om financiële rust te voelen. 

Wat betreft je online zichtbaarheid is het kortgezegd vaak vooral een kwestie van je marketingboodschap versimpelen en aanscherpen met copywriting en storytelling. Nogmaals: eenvoud verbindt, verleidt en verkoopt. Dus verkoop het probleem wat je oplost, niet de oplossing. Dan sla je de spijker op de kop!

Stap #10: Hoe wil je AI in gaan zetten als hulpmiddel voor je online zichtbaarheid?

Als aanvulling en inspiratiebron voor je contentcreatie kan je gebruik maken van AI tools, waaronder ChatGPT. Artificial Intelligence (AI) helpt je om efficiënter en effectiever je doelgroep te raken met to-the-point teksten, afbeeldingen en video’s. Wat betreft je online zichtbaarheid is AI perfect voor het opdoen van content ideeën, zoals voor je:

  • blogtitels
  • YouTube video’s
  • podcast onderwerpen
  • onderwerpregels van mails 
  • meta descriptions voor je SEO
  • hashtags van social media posts
  • slimme ‘haakjes’ voor advertentieteksten

Dit stelt je in staat om slimmer met je tijd en energie om te gaan, want AI kan je creativiteit aanwakkeren als je zelf niet à la minute de creativiteit voelt stromen voor je contentcreatie. Je kan nu eenmaal niet 24/7 creatief en productief zijn, dus daarom is AI een hele fijne sparringpartner zijn om strategisch slim en simpel je online zichtbaarheid te vergroten voor je ideale klant. Mits je het maar als hulpmiddel gebruikt voor je creativiteit. Zonder dat je de output van je prompts klakkeloos gaat kopiëren en plakken, want dan is er geen sprake van authentieke marketing.

Hulp bij je online zichtbaarheid met online business coaching

Heb je een haat-liefde verhouding met online zichtbaarheid en wil je het vooral simpel maken voor jezelf, maar weet je nog niet exact hoe? Dus wil je een strategische business coach en accountability partner aan je zijde met strategische diepgang zonder het grotere plaatje uit het oog te verliezen? 

Je hoeft het allemaal niet in je eentje uit te zoeken. Samen sta je sterker, want een business coach neemt feilloos je blinde vlekken weg rondom je online zichtbaarheid. Met als voordeel dat je strategisch slimmer en simpeler 'in the picture' kan gaan staan met je bedrijf. 

Verspil dus niet langer je kostbare geld, tijd en energie aan overbodige complexiteit. Laten we het vergroten van je online zichtbaarheid niet te ingewikkeld maken. Met onze business coaching op maat helpen we je bij het bouwen van een winstgevend, impactvol en schaalbaar bedrijf!

Kies welke business coaching bij de groeifase van je bedrijf past: 

  • Start Up Business Coaching
    Voor missiegedreven starters, ZZP’ers en start-ups die het fundament van hun bedrijf willen bouwen om te groeien richting een jaaromzet van € 100.000

  • Stand Up Business Coaching
    Voor ambitieuze ZZP’ers, MKB’ers en start-ups die hun zichtbaarheid en naamsbekendheid willen vergroten richting een jaaromzet van € 250.000

  • Speed Up Business Coaching
    Voor impactvolle ZZP’ers, MKB’ers, start-ups die strategisch slimmer, sneller en simpeler willen doorgroeien richting een jaaromzet van € 1.000.000

  • Scale Up Business Coaching
    Voor het MKB en scale ups met een minimale jaaromzet van € 1.000.000 die ontspannen willen opschalen voor een ongelimiteerde duurzame bedrijfsgroei