Winstgevendheid vergroten | Hoe bouw je een winstgevend bedrijf?
Geld
Thijs Unij
Geld
0

Winstgevendheid vergroten: hoe bouw je een winstgevend bedrijf?

0

Wat is je winst en hoe kan je de winstgevendheid van je bedrijf vergroten? Juist als ZZP’er of eigenaar van een MKB-bedrijf is grip op geld essentieel voor je bedrijfsgroei, want blijf je nu te hard werken voor te weinig geld? Houd je te weinig winst over onderaan de streep? En wil je juist meer winst maken? Teveel ondernemers raken verstrikt in de complexiteit van het ondernemerschap, waardoor ze het strategische plaatje uit het oog verliezen. Hoe wil je dan überhaupt zakelijk groeien zonder financieel overzicht? Dus is er nu nog meer winst te behalen met je bedrijf? In dit artikel ontdek je winstgevende strategieën, de winstformule van winstgevende bedrijven en winstgevende activiteiten die structureel meer winst opleveren. Zo kan jij ook strategisch slim en simpel geld verdienen voor een winst waar je blij van wordt!

3 strategieën voor het vergroten van je winstgevendheid

Als je een winstgevend bedrijf wil bouwen en opschalen, dan zijn er 3 opties:

  • Meer klanten werven
  • Meer geld verdienen per klant
  • Minder geld, tijd en energie besteden per klant

Daardoor kan je:

  • Dezelfde omzet en winst maken met minder werkuren
  • Meer omzet en winst maken met hetzelfde aantal werkuren
  • Meer omzet en winst maken met minder werkuren

Winst is niet iets om je voor te schamen, het is iets om trots op te zijn. Geld verdienen betekent dat je waarde creëert voor je ideale klanten

Meer klanten werven 

Een financieel gezond bedrijf heeft een stabiele cashflow vanwege een continue stroom aan nieuwe klanten. Dus wat wordt jouw slimme en simpele marketing- en verkoopstrategie?

Meer klanten werven vereist helderheid over je:

  • verdienmodellen en prijsstrategie
  • meetbare marketing en sales KPI’s
  • onvergelijkbare merkpositionering
  • betaalde en organische contentmarketing
  • leadgeneratie campagnes voor méér leads
  • conversie optimalisaties in je sales funnel

Zolang je geen schaalbare verdienmodellen hebt, ga je als dienstverlener of kennisondernemer sowieso tegen een inkomensplafond aanlopen. Waarom? Je hebt simpelweg niet meer dan 24 uur per dag. Mits je kan uitbreiden met een groter team, zodat je niet afhankelijk bent van de beperkte capaciteit om meer klanten te helpen. Dan kan je in feite oneindig opschalen met je bedrijf.

Stel je verkoopt fysieke producten met je webshop, dan kan je uiteraard je winstgevendheid vergroten. Je bent dan natuurlijk wel meer afhankelijk van de snelheid van het productieproces en de logistiek, zodat je de toenemende vraag naar je aanbod ook kan bijbenen. Want anders loop je direct al achter de feiten aan als je je producten niet op tijd kan ontwerpen, produceren en thuis bezorgen. Dus dan heb je direct aan de knoppen te draaien voor het optimaliseren van je workflow.

"Winstgevendheid is het onmisbare fundament van elk succesvol bedrijf. Een bedrijf dat niet winstgevend is, is als een schip zonder kapitein. Dan vaar je stuurloos richting een faillissement."

Meer geld verdienen per klant

Het vergroten van je winstgevendheid staat ook in het teken van het verhogen van de gemiddelde klantwaarde. Dus hoe wil je de ‘customer lifetime value’ (CLV) gaan verhogen?

Continu jagen naar nieuwe klanten gaat soms ten koste van de verbinding met je bestaande klanten. En dat terwijl je juist van bestaande klanten, enthousiaste fans en ambassadeurs mag maken van je merk.

Met een hogere klantloyaliteit kan je simpelweg meer winst behalen uit je bestaande klanten. Ideaal voor als je minder afhankelijk wil zijn van continu nieuwe klanten. En dit stimuleert ook nog eens de mond-tot-mondreclame.

Dat vraagt alleen wel om een verdeling van je aandacht, zodat je ook geld, tijd en energie vrijmaakt om langdurige en waardevolle relaties op te bouwen.

Concreet betekent dit dat je focust op bijvoorbeeld het:

  • pro-actief verzamelen van klantfeedback
  • creëren van een 5-sterren klantenservice
  • delen van exclusieve loyaliteitsprogramma’s
  • opbouwen van een online community voor je fans
  • vergroten van de betrokkenheid via e-mail marketing
  • bieden van 100% maatwerk en gepersonaliseerde communicatie
  • aanbieden van extra kortingen, services of toegang tot de voorverkoop
  • geven van exclusieve toegang tot nieuwe producten, diensten of functies
  • uitnodigen voor speciale evenementen, productlanceringen, VIP-meetings of klantdagen

Het doel van een bedrijf is niet alleen om winst te maken, maar ook om de winst te vergroten door waarde toe te voegen voor klanten

Minder geld, tijd en energie besteden per klant

Als je minder geld, tijd en energie per klant wil besteden en tegelijkertijd de winstgevendheid van je bedrijf wil vergroten, zijn dit verschillende winstgevend strategieën die je kan toepassen:

Klantsegmentatie: je kan vaststellen met de 80-20 regel wat de meest winstgevende klantsegmenten zijn in jouw winstgevende niche. Bij de meeste succesvolle ondernemers geldt dat 80% van je omzet komt van 20% van je klanten. En de overige 20% van je omzet komt door 80% van je klanten. Dus wat zou er met je bedrijfsgroei gebeuren als je all-in gaat op de 20% van je klanten die samen 80% van je omzet opleveren? Vanwege meer focus ga je indirect slimmer met je geld, tijd en tijd als het gaat om je marketing en sales inspanningen.

Automatiseer (grotendeels) het onboarding proces van een nieuwe klant: implementeer geautomatiseerde systemen en tools voor kleine taken, zoals klantcommunicatie, facturering, en follow-up. Dit vermindert de hoeveelheid handmatig werk die nodig is per klant, waardoor je geld, tijd en energie bespaart.

Marketing automation: automatiseer je marketingprocessen met e-mail marketing software, zodat je met volledig geautomatiseerde e-mails langdurige geld blijft verdienen. Daarnaast kan je met webinar software een ‘evergreen webinar’ delen met je ideale klant. Plus je kan met social media tools volledig je social media marketing automatiseren. Voor LinkedIn, Pinterest, Instagram, Facebook en TikTok. Van het plannen en publiceren van berichten tot het monitoren van engagement en analyseren van likes, views en reacties.

Gebruik AI (artificial intelligence): met AI kan je slimmer werken en bijvoorbeeld 24/7 klantenservice en ondersteuning bieden aan je klanten. Dit vermindert de noodzaak van menselijk contact per mail, WhatsApp, telefoon of een video call. En zo kan je kosten besparen op personeel en het trainen van je teamleden om een 5-sterren klantenservice te bieden, want met AI kan je al inspelen op de meest gestelde vraagstukken.

Focus op wederkerende inkomstenbronnen voor een stabiele cashflow: met duurzame verdienmodellen creëer je meer financiële voorspelbaarheid, zoals met abonnementsmodellen of terugkerende diensten. In plaats van dat je alleen maar focust op eenmalige transacties. Dit vereist over het algemeen minder tijd en moeite per klant.

“Door te stoppen met alles waar we geen winst mee draaien, zijn we super winstgevend geworden. Niet door iets toe te voegen, maar juist iets weg te halen.”

Winstgevende activiteiten die structureel meer winst opleveren

Het opschalen van je bedrijf draait om elimineren, delegeren, automatiseren en optimaliseren. Zo kan je je ideale klantreis van A tot Z versimpelen, zodat je slim omgaat met je kostbare geld, tijd en energie.

Wat je kan helpen bij het bouwen en opschalen van een financieel gezond bedrijf, is het stellen van verdiepende vragen aan je ideale klant die bijdragen aan meer winst:

  • Wat is je grootste uitdaging met …?
  • Wat is de belangrijkste vraag die je hebt over …?
  • Wat kan ik doen om je te helpen met …?

Hoe meer je vanuit oprechte interesse verbindt, des te meer je ontdekt wat de grootste uitdagingen en diepste verlangens zijn. Zo krijg je nog meer inzicht in wat je ideale klant écht intrinsiek motiveert.

Het voordeel is dat je daardoor je merkpositionering, copywriting en storytelling in je complete klantreis kan versimpelen en aanscherpen. Bijvoorbeeld op je website, in je e-mail funnel, in je advertenties en op je social media posts. Hetzelfde geldt voor je blogs, video’s of podcasts.

Met als gevolg dat je gemakkelijker kan inspelen op urgente vraagstukken met een hoge koopintentie van je ideale klant. Tel uit je winst!

Daarnaast zijn er nog zoveel meer winstgevende activiteiten die aan te raden zijn, waarbij het in essentie allemaal draait om het versimpelen van je bedrijf. Ongeacht of het te maken heeft met je:

  • Financiën
  • Strategie
  • Aanbod
  • Branding
  • Team
  • Workflow
  • Marketing
  • Sales
  • Kwaliteit
  • Klantenservice
  • Netwerken
  • Innovatie

Dus de vraag is continu: “Hoe kan ik iets strategisch simpeler maken?” Want anders blijf je maar hard werken, terwijl ontspannen ondernemen jouw ‘nieuwe normaal’ mag worden.

Zonder vrijheid in je agenda te verliezen.
Zonder quality time met je familie te verspelen.
Zonder je kostbare geld, tijd en energie te verspillen.
Zonder je gezondheid of liefdesleven te verwaarlozen.
Zonder je door de ratrace maatschappij te laten verleiden.

"Winst is belangrijk, maar het is nog belangrijker om een verschil te maken in de wereld."

10 valkuilen bij het bouwen van een winstgevend bedrijf

Als je een winstgevend bedrijf wilt opbouwen is het slim om bij jezelf af te vragen wat een ‘succesvol bedrijf’ voor je is. Zonder helderheid ontstaat er verwarring. Met enerzijds een gebrek aan focus, overzicht en structuur als gevolg. En anderzijds trek je niet een consistente stroom aan websitebezoekers, leads, klanten en fans aan.

Des te belangrijker om te beseffen welke valkuilen jouw bedrijfsgroei nu dwarsbomen:

  • Je hebt niet helder voor ogen wat je financiële KPI’s zijn
  • Je werkt te hard voor te weinig vrijheid, impact, winst en vreugde
  • Je kan de waardepropositie van je aanbod niet scherp formuleren
  • Je mist een strategisch plan van aanpak voor je marketing en sales groei
  • Je loopt alsmaar leads en klanten mis vanwege lage conversies in je sales funnel
  • Je denkt niet strategisch na over je upselling, deep selling, cross selling en down selling
  • Je investeert niet in je persoonlijke ontwikkeling als ondernemer, dus nu kom je jezelf continu tegen
  • Je stelt geen of te weinig grenzen als het gaat om je time management en energie management
  • Je vraagt en luistert niet naar feedback van teamleden, leads en klanten, waardoor je omzet misloopt
  • Je bent teveel in je bedrijf aan het werk in plaats van aan je bedrijf, waardoor je je bedrijfsgroei belemmert

Wat je kan helpen, is dat je de tijd neemt voor jezelf om antwoord te geven op de vraag: “Wat is nu écht het nr. #1 knelpunt van mijn bedrijfsgroei en waarom? Wat is de dieperliggende oorzaak?”

De grootste valkuil van een winstgevend bedrijf is om te focussen op korte termijn winstmaximalisatie ten koste van lange termijn  klanttevredenheid

Winstgevendheid vergroten van je bedrijf met business coaching

Wil je een strategische business coach en accountability partner aan je zijde met strategische diepgang zonder het grotere plaatje uit het oog te verliezen? Verspil niet langer je kostbare geld, tijd en energie aan overbodige complexiteit. Laten we het ondernemerschap niet te ingewikkeld maken.

Ons 15-stappen Business Framework is jouw wegwijzer naar zakelijk succes. Voor meer impact, vrijheid, winst en vreugde!

Maar waar begin je om meer websitebezoekers, leads, klanten, omzet, winst en fans aan te trekken? En hoe integreer je de 15 stappen in je bedrijf om zowel persoonlijk als zakelijk te groeien? Laat onze business coaching op maat je helpen bij het bouwen van een winstgevend, impactvol en schaalbaar bedrijf!

Kies welke business coaching bij de groeifase van je bedrijf past:

  • Start Up Business Coaching
    Voor missiegedreven starters, ZZP’ers en start-ups die het fundament van hun bedrijf willen bouwen om te groeien richting een jaaromzet van € 100.000

  • Stand Up Business Coaching
    Voor ambitieuze ZZP’ers, MKB’ers en start-ups die hun zichtbaarheid en naamsbekendheid willen vergroten richting een jaaromzet van € 250.000

  • Speed Up Business Coaching
    Voor impactvolle ZZP’ers, MKB’ers, start-ups die strategisch slimmer, sneller en simpeler willen doorgroeien richting een jaaromzet van € 1.000.000

  • Scale Up Business Coaching
    Voor het MKB en scale ups met een minimale jaaromzet van € 1.000.000 die ontspannen willen opschalen voor een ongelimiteerde duurzame bedrijfsgroei


Reacties
Categorieën