Je bedrijfsgroei staat of valt met het bepalen en beschrijven van je ideale klant. Hoe goed je product of dienst ook is, je aanbod onvergelijkbaar, onweerstaanbaar en onvergetelijk in de markt zetten is een vak apart. Want wanneer en hoe voelt je ideale klant zich wel of niet aangesproken? Te veel zelfstandig ondernemers en MKB-bedrijven zijn lukraak aan het schieten alsof ze op zoek zijn naar een speld in een hooiberg. Dit gaat ten koste van je vrijheid, impact, winst en vreugde. Continu jagen en hopen op nieuwe klanten is absoluut geen duurzame marketingstrategie waarmee je kan ontspannen ondernemen vanuit overvloed. Je ideale klanten komen niet zomaar aanwaaien. Vandaar dat ik in dit artikel stil sta bij de kernvraag voor elke ambitieuze, gepassioneerde en missiegedreven ondernemer: “Hoe ga ik mijn ideale klanten bereiken, boeien, binden en behouden met een authentiek en opvallend merkverhaal dat verrast, verwondert en verleidt?”
Wie is je ideale klant waar je intens gelukkig van wordt?
Is het nog een raadsel wie je ideale klant is? Of heb je al wel een idee, maar merk je dat je je ideale klant scherper wil formuleren? Laten we de diepte in gaan om je ideale klant te definiëren, want hoe kan je in één zin de essentie samenvatten van je ideale klant?
Doe aan de hand van onderstaande praktijkvoorbeelden inspiratie op van betekenisvolle en duurzame merken hoe zij hun ideale klant omschrijven:
- Tesla: milieubewuste autoliefhebbers die willen rijden in een luxe, innovatieve, elektrische auto die voorzien is van slimme technologische functies die het rijplezier vergroten
- Dopper: milieubewuste consumenten die plasticvervuiling willen bestrijden met een stijlvolle en herbruikbare waterfles in plaats dat ze water drinken uit plastic flesjes
- Patagonia: avontuur-liefhebbers die duurzame en multifunctionele outdoor-kleding willen dragen tijdens het wandelen, hiken of sporten met respect voor de natuur
Oké, dit zijn 3 bekende merken met een product. Maar hoe omschrijf je je ideale klant als dienstverlener of kennisondernemer? Als je een coach of therapeut bent, dan kan je je ideale klant als volgt formuleren:
- Als online teamcoach help ik remote teams via Zoom om een effectieve virtuele samenwerking te creëren om online teamprestaties te versoepelen en versimpelen
- In mijn rol als leefstijl coach help ik vrouwen in de overgang met het implementeren van gezonde leefstijl gewoontes bij een hormonale disbalans
- Als burn-out coach help ik ambitieuze managers in leidinggevende posities die overwhelmed zijn door de torenhoge werkdruk en werkstress bij het managen van teams van minimaal 8 teamleden
Doe nu een poging om zo specifiek mogelijk je ideale klant in één zin aan te spreken waarbij je direct tot de kern komt. Geef daarbij antwoord op de vraag: “Voor wie doe je wat?”
Hanteer daarvoor onderstaande formule als eerste opzet: “Als [mijn functie] help ik [mijn ideale klant] met [mijn oplossing].”
Dan krijgt je ideale klant al een concreter beeld van je aanbod, want hij of zij denkt bewust of onbewust: “What’s in it for me?”
Ben je geen coach of therapeut, maar wel een expert in je vak? Deze schrijftip voor het omschrijven van je ideale klant, geldt natuurlijk ook voor freelance specialisten en zelfstandig ondernemers in een specifiek vakgebied. Bijvoorbeeld:
- Als freelance videograaf help ik online fitness coaches met het maken van hoogwaardige video’s voor YouTube, Instagram, TikTok, online cursussen en fitnessprogramma’s
- Als online copywriter schrijf ik conversiegerichte website teksten en e-mails voor duurzame merken die streven naar een positieve impact op de wereld
- Als high-end tuinontwerper maak ik luxe, moderne en onderhoudsvriendelijke tuin ontwerpen op maat voor stijlvolle villa’s in het binnen- en buitenland
LET OP: je ideale klant heeft 3 soorten pijn en verlangens!
Vertel niet alleen wat je doet met je merk of als personal brand, maar focus je ook op het omschrijven van de voordelen van de voordelen. Ja, je leest het goed. Stel jezelf de vraag: “Wat is het voordeel van het voordeel?”
Je ideale klant vraagt zich namelijk altijd af: “Is dit mijn geld, tijd en energie waard?”
Daarom moet je extreem helder zijn in wat de USP’s van je aanbod zijn. Met jouw onderscheidend vermogen maak je het verschil en kan je uitblinken in je markt.
Besef je goed dat je op drie niveaus je doelgroep kan aanspreken. Zo kan je voorkomen dat je ideale klant zich onbegrepen voelt. Anders scrollt je ideale klant per direct weg op social media en de kans is groot dat hij of zij direct wegklikt op om je website te verlaten.
Dit zijn de 3 soorten pijn:
- Functionele pijn: als je in gesprek bent met je ideale klant, zijn dit de uitdagingen die je als eerste hoort en die vaak op het puntje van de tong liggen. Zoals tijdtekort, financiële stress, miscommunicatie in relaties, te lage conversies, overgewicht, stress klachten of slaapproblemen.
- Emotionele pijn: je ideale klant laat niet altijd direct het achterste puntje van zijn of haar tong zien, zoals emoties waar ze liever in eerste instantie nog niet over vertellen. Dit houden ze dan nog bewust voor zichzelf ter zelfbescherming. Waaronder emoties als teleurstelling, frustratie, verdriet, schaamte, schuldgevoelens, angst of onzekerheid.
- Sociale pijn: dit heeft te maken met externe druk, verwachtingen of verplichtingen waar je ideale klant graag aan wil voldoen. Zoals sociale acceptatie, familie verwachtingen, collegiale druk of maatschappelijke normen. Zo wil je koste wat het kost gezichtsverlies voorkomen.
En dit zijn de 3 soorten verlangens:
- Functionele verlangens zijn de praktische en tastbare behoeftes die je product of dienst vervult. Het gaat om de functionaliteiten en meetbare prestaties die je ideale klant verwacht.
- Emotionele verlangens zijn de diepere emotionele behoefte van je ideale klant voorbij aan praktische overwegingen. Hierbij ligt de focus op de emotionele band die je wil creëren tussen je ideale klant en je merk. Op basis van veiligheid, vertrouwen, zingeving, betrokkenheid, waardering, troost, enthousiasme, empathie en steun.
- Sociale verlangens zijn van toepassing op je verlangen naar sociale status, erkenning, verbondenheid en acceptatie. Je wil ergens bij horen om je onderdeel te voelen van een specifieke community, waar je gezien, gehoord en gewaardeerd bent voor wie je bent.
Onder het mom van “Practice what you preach”, willen we je nu natuurlijk kwetsbaar, open en eerlijk een 100% transparant praktijkvoorbeeld geven over de woordkeuzes van onze business coaching met Abundancy. Ook wij hebben natuurlijk rekening te houden met de functionele, emotionele en sociale pijn en verlangens, dus hieronder lees je wie onze ideale klant is:
“Hardwerkende en missiegedreven ZZP’ers en MKB-bedrijven die strategisch slimmer en simpeler ontspannen willen ondernemen om een overvloed aan volgers, websitebezoekers, leads, klanten en fans aan te trekken voor een stabiele omzet en winst.
Zonder vrijheid in je agenda te verliezen.
Zonder quality time met je familie te verspelen.
Zonder je kostbare geld, tijd en energie te verspillen.
Zonder je gezondheid of liefdesleven te verwaarlozen.
Zonder je door de ratrace maatschappij te laten verleiden.”
Wat je misschien gelijk opvalt is dat we óók het woordje ‘zonder’ benoemen. Daarmee creëren we een contrast tussen wat je absoluut niet wilt en wat je juist enorm verlangt.
Dit is een positieve framing, want hiermee benadrukken we nog eens extra dat je een vrij leven vanuit overvloed kan creëren met je bedrijf. Zonder concessies. Dit geeft vertrouwen en neemt zelfs angsten, twijfels en bezwaren weg.
Dus hoe ga jij in je merkpositionering met je merkverhaal een scherp geformuleerde belofte delen om direct op te vallen bij je ideale klant?
Het ideale klant dilemma: waarom gokken als je kan scoren?
Een succesvol bedrijf is gebaseerd op duurzame waardecreatie, dus voor welke langdurige klantbehoeften heb je een toekomstbestendige oplossing? Met andere woorden, wat kan en wil je aanbieden waar je ideale klant waarschijnlijk over 5, 10 à 20 jaar ook nog op zoek naar is?
Je wil natuurlijk een voorspelbare cashflow creëren voor je vermogensopbouw, want er is niets zo frustrerend als financiële stress terwijl je wél de groeiambities hebt met je bedrijf.
Daarom doen we zelf juist ook SEO-onderzoek om op basis van data te ontdekken waar specifiek vraag naar is. Dit helpt ons bij het kiezen van onze business strategie als het gaat om het aanbod, de ideale klant en de aansluitende contentmarketing.
Zo kan je met een weloverwogen slimme SEO-strategie hoger scoren in Google, YouTube en Spotify. Plus je vergroot je online zichtbaarheid en vindbaarheid met hashtags op Instagram, LinkedIn, Facebook, Pinterest en TikTok.
Tuurlijk luisteren we ook naar onze intuïtie, maar zoekvolumes en zoekopdrachten in Google en social media bevestigen simpelweg nog eens extra ons onderbuikgevoel. Dat geeft innerlijke rust en wakkert des te meer het innerlijke vuur aan om ons inspiratieplatform Abundancy te bouwen en opschalen.
En dit kan jij natuurlijk ook doen om meer financiële rust, zekerheid en vrijheid te creëren met je bedrijfsgroei. Zo kan je strategisch slim en simpel geld verdienen om te leven vanuit financiële overvloed.
Juist door de mix van intuïtie en data voorkom je dat je klanten en omzet misloopt, omdat je vooruit kijkt op langere termijn met commercieel inzicht. Zo vergroot je je succesgarantie met je bedrijf, omdat je niet over één nacht ijs gaat. In feite is het ondernemen een aaneenschakeling van strategische beslissingen in plaats van een impulsieve gok. Zo bouw je doelbewust met de bouwstenen van ons 15-stappen Business Framework een sterk fundament voor je duurzame bedrijfsgroei.
Waarom kies je nog niet écht voor je ideale klant?
- Je gelooft nog in concurrentie doordat je denkt vanuit schaarste
- Je houdt van afwisseling en werkt graag met verschillende type klanten
- Je weet nog niet precies wat je wil verkopen, laat staan dat je weet voor wie
- Je denkt dat je ideale klant te specifiek is en dat er niet genoeg vraag is in de markt
- Je bent bang om mensen af te stoten als je je teveel richt op één specifieke doelgroep
- Je wil geen mensen uitsluiten, afwijzen of kwetsen als je niet meer met ze wil samenwerken
- Je voelt angst om geld mis te lopen of inkomsten te verliezen als je er niet meer voor iedereen bent
- Je durft er nog niet 100% op te vertrouwen dat een ideale klant je écht meer klanten en omzet oplevert
- Je hebt nog geen idee hoe je je ideale klant identificeert, begrijpt en bereikt, want dit nog één groot raadsel
- Je kiest nog niet voor je ideale klant uit angst om de verkeerde klant te kiezen wat je teveel omzet gaat kosten
"Als je niet met 100% commitment voor je ideale klant kiest, dan kiest je ideale klant ook niet écht voor jou."
De 7 grootste voordelen van het kiezen van je ideale klant
- Je ideale klant voelt zich gezien en gehoord, omdat jij je best doet om te laten zien dat jij hem of haar tot in de details begrijpt. Je weet precies wat je ideale klant denkt en voelt bij tegenslagen of uitdagingen.
- Je kan jezelf profileren als de #1 expert in jouw vakgebied in jouw doelgroep, net zoals dat we Abundancy op de kaart zetten als het inspiratieplatform voor missiegedreven ondernemers die willen leven vanuit overvloed, innerlijke vrijheid en grenzeloze vreugde
- Je maakt je marketing en sales minder ingewikkeld als je een ideale klant kiest. Alles wat niet meer 100% aansluit bij je klant, kan je schrappen en loslaten. Daardoor maak je tijd en ruimte vrij voor waar je écht energie van krijgt
- Je hebt meer focus, eenvoud en duidelijkheid in je marketingboodschap, zodat jouw ideale klanten beter begrijpen op basis van je contentmarketing voor wie je wat doet en waarom ze specifiek bij jou moeten zijn
- Je hoeft niet langer meer te jagen naar je ideale klant, want jij kan je aanbod exact aansluiten op je ideale klant zodat hij of zij zelf op zoek gaat naar een specialist als jou in plaats van dat hij of zij hulp vraagt aan een generalist
- Je ideale klant kiezen staat in het teken van ‘Bullseye marketing’. Dit betekent dat alle marketingpijlen die je gooit, raak zijn. Dat het overgrote gedeelte van je marketing promoties een schot in de roos zijn. Bingo!
- Je bouwt een sterker en authentieker merk dat aansluit bij je missie, visie, kernwaarden en spelregels, zodat je meer zingeving en werkplezier doordat je je droomklanten aantrekt
“Als jouw overlevingsmechanisme is dat je Jan en alleman te vriend blijft houden als pleaser, dan is de kans groot dat je niet écht durft te kiezen wie je ideale klant is.”
Hoe kan je je ideale klant beschrijven? (+ checklist & vragenlijst)
Zelf ben ik een groot voorstander van: “Don’t make me think”. Hierbij vermijd je verwarring en creëer je verheldering. Dus als je je ideale klant wil aanspreken, kan je verheldering creëren in je copywriting en storytelling door rekening te houden met vragen als:
- Voor wie ben je er juist wel en welke klanten heb je liever niet?
- Waar liggen je ideale klanten ’s nachts wakker van?
- Welke (denk)fouten maken je ideale klanten bijna allemaal?
- Wat zijn de grootste uitdagingen, frustraties en angsten?
- Waar dromen je ideale klanten van? Waar verlangen ze naar?
- Waarom is je aanbod uniek, waardoor ze bij jou iets moeten kopen?
- Wat is de belofte van je aanbod? Wat levert het aanbod je op?
Vergeet ook zeker niet deze 3 vragen aan je ideale klant te stellen om meer inzicht in je doelgroep te krijgen:
- Wat is je grootste uitdaging met …?
- Wat is de belangrijkste vraag die je hebt over …?
- Wat kan ik doen om je te helpen met …?
Check ook eens bij jezelf:
- In hoeverre is mijn ideale klant bewust van zijn of haar pijn of verlangen?
- In hoeverre is mijn ideale klant bewust wat überhaupt de oplossing is voor de pijn of het verlangen?
- In hoeverre is mijn ideale klant bewust dat mijn aanbod de oplossing is en wat de specifieke voordelen zijn?
Denk trouwens niet alleen na over wie je ideale klant is, maar ook wat je ideale klantreis is. Niet alleen voor je klant, maar juist ook voor je eigen zingeving en werkplezier.
Je wil natuurlijk voorkomen dat je ideale klanten blijven twijfelen om ‘JA’ te zeggen jouw aanbod, dus sta stil bij vragen als:
- Via welke marketingkanalen wil je het liefst dat je ideale klant in aanraking komt met je merk en aanbod?
- Hoe wil je een positieve merkassociatie bouwen en waarmee wil je bij voorkeur dat je ideale klant jouw merk en aanbod associeert?
- Hoe wil je tijdens de ideale klantreis meer herkenning, vertrouwen en verbinding creëren vóór de aankoop?
- Hoe wil je tijdens het aankoopproces bezwaren wegnemen bij je ideale klant om de aantrekkingskracht te vergroten met je merk?
- Met welke informatie en inspiratie wil je in de klantreis het aankoopbeslissingsproces versoepelen en versimpelen, waardoor je ideale klant niet kan wachten om klant bij je te worden?
Bij personal branding geldt: er is een grote kans dat je zelf je ideale klant bent, omdat je merk weerspiegelt wie je in essentie bent. De oplossing waar je in het verleden zelf naar op zoek was, verwerk je nu in je product of dienst. Op basis van eigen ervaringen kan je je logischerwijs beter inleven in je klantbehoeften. Je hebt namelijk al ervaren wat je ideale klant nu ook ervaren!
Je ideale klant strategisch slim en simpel aantrekken in 4 stappen
In je salesfunnel zijn er 4 fases waar je rekening mee hebt te houden om loyale klanten en fans te creëren met je merk:
- Bereiken
- Boeien
- Binden
- Behouden
Per fase zet je een stap in je online marketing strategie om bij je ideale klant meer bewustwording te creëren, zodat hij of zij uiteindelijk met ‘JA’ kan antwoorden op de vraag: “Is dit mijn geld, tijd en energie waard?"
Het aanspreken van je ideale klant is een kwestie van aantrekken en afstoten. Hoe meer je het achterste van je tong laat zien om aan te geven waar je in gelooft, des te meer je een diepere verbinding creëert met je ideale klant.
En tegelijkertijd ga je ook social media volgers en websitebezoekers afstoten, die niet enthousiast worden van je aanbod. En dat is oké. Er zijn klanten in overvloed, dus voel je niet direct afgewezen als iemand iets niet bij je koopt of als een klant zijn geld terug wil.
Sterker nog: de enige manier om niemand teleur te stellen, is door niet te delen wat je denkt, gelooft en verlangt als merk. En dat is een aderlating voor jezelf en je ideale klant, dus deel schaamteloos, gedurfd, kwetsbaar, puur en zonder terughoudendheid wie je bent, waar je voor staat en welke meetbaar, voelbaar of tastbaar verschil je maakt.
Laat jezelf zien, spreek je uit en zet je merk op de kaart in je markt. Dat verdient je merk én je ideale klant, ook al is het spannend om je kop boven het maaiveld uit te steken!
Hulp bij het bepalen en beschrijven van je ideale klant
Verlang je naar conversie optimalisaties in je sales funnel om meer ideale klanten te krijgen? Samen gaan we je struggles oplossen rondom het bepalen en beschrijven van je ideale klant, dus wil je jouw ideale klantenkring opbouwen om je bedrijf op te schalen? Kies bewust, doelgericht en gedurfd.
Als online business strateeg help ik je met je merkstrategie of personal branding tijdens onze business coaching op maat, zodat je:
- de essentie van je merk vertaalt naar een authentieke en aantrekkelijke merkpositionering
- online zichtbaar met jouw merkverhaal bent waarin je de diepste pijn en verlangens van je ideale klant benadrukt
- strategisch slimmer en simpeler meer ideale klanten aantrekt die volledig resoneren met jouw missie, visie en kernwaarden
Zo voorkom je dat je:
- met je merkverhaal flink de plank misslaat
- leads, klanten, fans, omzet en winst misloopt
- online marketing en sales strategie mislukt