Online cursus verkopen: zo kan je schaalbaar online geld verdienen met je expertise!
Online Marketing
Thijs Unij
Online Marketing
0

Online cursus verkopen: zo kan je schaalbaar online geld verdienen met je expertise!

0

Zelf een online cursus maken en verkopen, welke online kennisondernemer droomt er niet van? Je kan 24/7 online geld verdienen, zelfs als je niet werkt. Dus hoe bijzonder is het als je telkens Mollie-notificaties krijgt bij elke verkoop als je een dagje vrij neemt, gezellig met vrienden op het terras zit, ziek op bed ligt of zelfs op vakantie bent? Met een online business zijn er kansen in overvloed. Zo kan je een online cursus of training verkopen van een paar tientjes, maar ook voor honderden of zelfs duizenden euro’s. Van dichtbij heb ik jarenlang in allerlei niches gezien wat wel en niet werkt bij het verkopen van een online cursus. Als freelance copywriter schreef ik namelijk aan de lopende band conversiegerichte websiteteksten, mails, advertenties, blogs en social media posts. Dus hoe kan je met één of meerdere online cursussen of trainingen een schaalbaar bedrijf met een semi-passsief inkomen creëren? In dit artikel gaan we dieper in op de ideale verkoopstrategie voor jouw online cursus!

De 10 grootste voordelen van het verkopen van een online cursus of training

Online trainingen zijn niet meer weg te denken als je een online business runt. Het lijkt wel alsof elke online ondernemer nu online trainingen gaat verkopen. De digitale wereld wordt overspoeld door een ware ‘cursus-explosie’, want de online cursussen schieten als paddenstoelen uit de grond. 

Of je nu door je LinkedIn scrollt, Instagram stories van je favoriete ondernemer volgt, de nieuwste tutorials op YouTube bekijkt of dagelijks je mailbox opent, ze zijn er: de aankondigingen en uitnodigingen om deel te nemen aan een online cursus. 

Wat je ook vindt van de opkomst van een overvloed aan online trainingen, dit zijn de 10 grootste voordelen voor jou als ondernemer als je een online cursus gaat verkopen:

  • Als je nu een gebrek aan schaalbaarheid ervaart in je bedrijf en tegen een omzetplafond aanloopt, kan je meer klanten helpen in minder tijd. Het is een ideaal schaalbaar verdienmodel zonder dat je met je kostbare uren teveel afhankelijk bent van 1-op-1 coaching, sessies, trajecten en samenwerkingen.

  • Het wordt saai en eentonig als je telkens bij elke ideale klant dezelfde tips en adviezen geeft, dus een online training is perfect als je je kostbare tijd en energie wil besparen. Zo voorkom je dat je leegloopt op het continu herhalen van dezelfde tips en adviezen. Daar ben je ook wel een keer op uitgekeken, toch?  

  • In een online community kan je je ideale klanten, elkaars lotgenoten, verbinden. Zo kan je samen verhalen uitwisselen met gemeenschappelijke praktijkvoorbeelden en vraagstukken. Deelnemers van je online cursus of programma leren ook nog eens van elkaar in plaats van alleen maar van jou.

  • Je kan plaats- en tijd onafhankelijk werken waar, wanneer en met wie je wil, want je zit niet meer vast aan een 9-5 baan op een vaste locatie. Remote werken is het nieuwe normaal, want je kan leven op je eigen voorwaarden.

  • Je biedt je klanten de mogelijkheid om volledig op eigen tempo jouw kennis te bingewatchen in online modules. Altijd en overal. Dit staat ook wel bekend als ‘learning on demand’.

  • Je hoeft niet langer meer je tijd in te ruilen voor geld. Stop met uurtje factuurtje, want met een online training kan je geld in overvloed verdienen. Er is geen limiet. Je kan een constante én voorspelbare cashflow creëren. Zelfs met exponentiële groei!

  • Je omzet is niet langer teveel afhankelijk van je lokale netwerk, want je hebt met je online cursus internationaal bereik. Overal ter wereld kan je je ideale klanten bereiken, boeien, binden en behouden met je kennis en inspiratie.

  • Met een online cursus kan je digitaal vastgoed opbouwen en dus online geld verdienen als je niet werkt. Ideaal voor als je uit de ratrace wil stappen en meer financiële vrijheid wil creëren met je bedrijf.

  • 24/7 en 365 dagen per jaar kan je meer online geld verdienen zonder dat je omzetgroei ten koste gaat van je vrijheid. Sterker nog: door de financiële overvloed die je kan creëren, ga je meer rust, flexibiliteit en vrijheid in je agenda ervaren.

  • Je kan jezelf positioneren als dé expert in je vakgebied door strategisch slim in te spelen op hele specifieke vraagstukken, uitdagingen en verlangens van je ideale klant. Zo vergroot je met je personal branding je expertstatus in je markt. 

Als je wil en je hebt een strategisch slimme en simpele marketing- en verkoopstrategie, dan kan je zelfs tonnen of miljoenen euro’s verdienen met je online training. Dat heb ik zelf van dichtbij meegemaakt tijdens mijn samenwerkingen met succesvolle online ondernemers. 

5 nadelen van een online cursus waar je je niet in wil vergissen

Toch zijn er, eerlijk is eerlijk, ook nadelen als het gaat om het creëren en verkopen van online cursus. Denk aan:  

  • Een overvloed aan informatie kan overweldigend zijn, want dan verdwaalt je ideale klant in een doolhof aan kennis. Dit gaat ten koste van de transformatie die je wil creëren bij deelnemers, want zonder een gestructureerd leerproces kan je de informatie en inspiratie lang niet zo goed in je opnemen, verwerken en onthouden. Laat staan het integreren en toepassen.
     
  • Te hoge verwachtingen, mede door het perfecte plaatje op social media. Online ondernemers pronken erop los om te bewijzen hoeveel geld ze online verdienen met het verkopen van online cursussen. Enerzijds kan dit je juist inspireren en anderzijds krijg je daardoor ook een vertekend beeld van de werkelijkheid. Helemaal als je nu nog geen kaas hebt gegeten van het verkopen van een online training. Het is dan verleidelijk om te geloven dat het succesvol runnen van een online cursus, een snelweg is naar financiële overvloed zonder obstakels. Dit is allesbehalve de realiteit, vooral nu de concurrentie in je markt toeneemt vanwege de toenemende vraag. Het verkoopsucces komt je dus niet aanwaaien zonder slimme marketing- en verkoopstrategie.

  • Je overschat wat je kan creëren en verkopen in één dag, maar je onderschat wat je kan creëren en verkopen in één week, maand of jaar. Een online cursus maken duurt vaak langer dan verwacht. Enerzijds vanwege het creatieve proces van het ontwikkelen van al je lesmateriaal, zoals je video’s, presentaties en praktische oefeningen. Anderzijds vanwege de techniek om al je online modules gestructureerd en overzichtelijk in een online platform op te zetten voor een positieve gebruikerservaring.

  • Een verkeerde prijsstrategie creëert verwarring in je verwachtingsmanagement, want een te hoge prijs schrikt ideale klanten af. Dan ben je in hun ogen te duur, terwijl een te lage prijs afbreuk doet aan de waarde van je aanbod. Met als gevolg dat de indruk ontstaat dat je online cursus niet van hoge kwaliteit is. Wees je dus bewust van de waardeperceptie van je verkoopprijs en eventuele kortingen of bonussen die je geeft.

  • Zonder copywriting en storytelling skills kan je fluiten naar financieel succes. Hoe goed je online training inhoudelijk ook is, dan blijft het aantrekken van een consistente stroom aan klanten een uitdaging waar je ‘U’ tegen zegt. Vooral op het moment suprême, op je verkooppagina en betaalpagina, kan je niet zonder een conversiegerichte tekst. Juist met empathie, herkenning en verbeeldingskracht kan je diepere emoties van je websitebezoekers aanspreken en raken. 

Heb je een waardevolle online cursus, maar krijg je het niet verkocht?

Op social media worden je maar al te vaak gouden bergen beloofd. Ook als het gaat om het verkopen van een online cursus, waardoor je de indruk krijgt dat het ‘easy-peasy’ is om online geld te verdienen. 

Dus heb of had je hoge verwachtingen, maar valt in realiteit jouw verkoopsucces nog tegen? En vind je het verkopen van een online cursus uitdagend? Als je succesvolle online ondernemers op social media mag geloven, dan stroomt het geld in overvloed binnen. Dat ze € 50.000 of zelfs meer dan € 100.000 verdienen tijdens een productlancering. 

Toch is dit niet de realiteit voor de massa, want consistent online geld verdienen met de verkoop van online cursussen is geen quick fix. Waarom? Het kost nu eenmaal tijd om: 

  • een winstgevende salesfunnel op te bouwen 
  • jezelf te positioneren als dé expert in je markt
  • niet teveel afhankelijk te zijn van betaalde advertenties
  • verbinding en vertrouwen te creëren met je ideale klant
  • exponentiële groei te creëren met mond-tot-mond reclame
  • gratis websitebezoekers en volgers te krijgen met organische marketing
  • meer contactpersonen op je e-maillijst te verzamelen via gratis weggevers
  • duurzame klantrelaties op te bouwen met een betrokken online community
  • je waardepropositie scherp te formuleren om een emotionele snaar te raken
  • tot in details de diepste uitdagingen en verlangens te ontdekken van je ideale klant

Dit kan ik zeggen uit jarenlange ervaring vanwege samenwerkingen met vakinhoudelijke experts die online trainingen verkopen op het gebied van: 

  • Sales
  • Stress
  • Crypto
  • Fitness
  • Mindset
  • Vitaliteit
  • Afvallen
  • Voeding
  • Burn-out 
  • Meditatie
  • Spiegelen
  • Hormonen
  • Investeren 
  • Ademwerk
  • Mindfulness
  • Leiderschap
  • E-commerce
  • Knieklachten
  • Productiviteit
  • Hypnobirthing 
  • Facebook Ads
  • Zwangerschap
  • Tuin ontwerpen
  • Remote werken
  • Systemisch werk
  • Online marketing
  • Liefde en relaties
  • Timemanagement
  • Business coaching
  • Gedragsverandering
  • Online cursus maken
  • Mailbox management
  • Gezonde vetverbranding
  • Wet van aantrekkingskracht

Zoals je ziet kan je in elke tak van sport, een online cursus maken en verkopen om alsnog wél geld in overvloed te verdienen. Vooral nu vanwege de toenemende populariteit naar online cursussen. Mits je vanuit een zuivere intentie leert verkopen. Dus missiegedreven in plaats van geldgedreven en dus zonder manipulatieve trucjes en verkoperig te zijn. 

Authenticiteit in je marketingboodschap is voor mij must-have, want dit versterkt je geloofwaardigheid. Net zoals dat leiderschap onmisbaar is, want teveel ondernemers zijn ‘copy-cats’. Dus stop met volgen, afkijken en jezelf vergelijken. 

Waarom kopen je ideale klanten nog niet je online cursus? 

Oké, de eerste stap is natuurlijk dat je ideale klant jou of jouw bedrijf überhaupt kent. Dat lijkt me logisch. Maar goed… als dit wél al het geval is, waarom en wanneer haken je social media volgers en websitebezoekers dan af in de klantreis?

Een lage conversie bij de verkoop van online cursussen ontstaat vaak door een: 

  • Onaantrekkelijke productlancering
  • Onduidelijke waardepropositie

Alleen al het succesvol lanceren van je online training is een vak apart, want hoe ga je je ideale klanten verrassen, verwonderen en verleiden? 

Een succesvolle productlancering bestaat uit 3 fases: 

  • Pre-launch
  • Launch 
  • Post-launch  

Het liefst wil je dat ze op het puntje van hun stoel zitten. Met als intentie dat ze geen seconde langer in staat zijn om te wachten om je online training te kopen. 

Misschien heb je weken, maanden of zelfs jarenlang toegeleefd naar het moment van de waarheid: de lancering van jouw gedroomde online training. Des te spannender of je productlancering dan ‘aanslaat’ bij je ideale klant. 

Toch betaalt een online training zich lang niet altijd uit, ondanks al je investeringen en inspanningen qua geld, tijd en energie. Dat is nogal frustrerend, omdat de lancering van je online cursus niet aanzet tot een aankoop. 

Dit zijn de 10 meest gemaakte fouten bij een productlancering:

  • Qua timing komt je lancering ongelukkig uit 
  • Het lukt je niet om klantverwachtingen te overtreffen
  • Door een onlogische planning ben je te weinig online zichtbaar
  • Je doelgroep voelt te weinig interesse, verbinding of enthousiasme
  • Bestaande klanten en fans laat je niet vóór je werken in je promoties
  • De prijs-kwaliteit verhouding matcht niet met wat je ideale klant zoekt
  • De beïnvloedingstechnieken van Robert Cialdini zet je niet of nauwelijks in
  • Te weinig teasers of sneak-peeks als voorproefje om de spanning op te bouwen
  • Je onderschat de concurrentiedruk waardoor je niet opvalt en onderscheidend bent
  • Er is te weinig kwalitatief promotiemateriaal, zoals afbeeldingen, teksten, video’s en advertenties

Vergeet ook niet dat je mindset allesbepalend is bij je productlancering, want zet je door bij een tegenvallende tussentijdse omzet of blijf je tot aan de deadline doorgaan met je lancering vanuit vertrouwen? Tijdens een lancering verdien je vaak het grootste deel van je omzet in de laatste 48 uur van je marketingactie, dus blijf vertrouwen houden in het proces. Zonder dat je teveel van slag raakt door stress, bezorgdheid of frustratie.

Daarnaast speelt een onduidelijke waardepropositie een cruciale rol bij je productlancering, terwijl een glasheldere waardepropositie in één oogopslag je ideale klant direct het gevoel geeft van: “Wauw, dit is precies wat ik nu nodig heb!" 

Check daarom eens: 

  • “In hoeverre is je online cursus of training écht een no-brainer, waar je ideale klant geen NEE tegen kan zeggen?”

  • “In hoeverre is je ideale klant écht bewust van welke problemen en uitdagingen je oplost met jouw kennis en expertise in je online training?” 

  • “In hoeverre weet je wat de grootste twijfels en bezwaren van je ideale klanten zijn en waarom zij überhaupt voor jouw online training hebben te kiezen?”
“Net zoals dat je met een boek je lezers betovert met de eerste zin, zo betover je met een waardepropositie je ideale klanten."

Online cursussen zijn er in overvloed, dus hoe ga jij je onderscheiden in je markt?

Een schaalbaar inkomen is jouw weg naar meer financiële vrijheid, maar hoe ga je in hemelsnaam een online cursus verkopen die als warme broodjes over de toonbank gaan?

Dit is één van de grootste struggles van online ondernemers: je durft niet volledig te kiezen voor één oplossing, één doelgroep, één onderscheidend vermogen of één product.

Kiezen associeer je met verliezen. 

Dit psychologisch fenomeen heet verliesaversie en is gebaseerd op FOMO. 

Als je 101 ideeën hebt voor het verkopen van je online training, waar ga je dan ‘nee’ tegen zeggen? Versnipperde aandacht creëert verwarring bij je doelgroep, dus kies wijs. 

Hoe specifieker je boodschap, hoe aantrekkelijker je online cursus.

Concreet houdt dit in: 

  • Welke klanten ga je niet aanspreken?
  • Welke oplossingen ga je niet aanbieden?
  • Welke vraagstukken ga je niet beantwoorden?
  • Welke marketingkanalen ga je niet inzetten voor de promotie? 
  • Welke productbeschrijvingen ga je niet delen om verwarring te voorkomen?

De vraag is ook: “Wat is het onderscheidend vermogen van je online cursus in één zin?” 

Zorg ervoor dat - bij wijze van spreken - een kind van 12 jaar jouw boodschap ook snapt. Hou het simpel en vermijd vakjargon, mits je vakspecialisten wil aanspreken.

Je kan het bepalen en beschrijven van je online training vergelijken met het schrijven van een boek. Dan heb je ook een titel en subtitel nodig om potentiële klanten aan te spreken en nieuwsgierig te maken naar de inhoud van je online training.

Houd er rekening mee dat je titel en subtitel nogal impact hebben op je merkimago, dus denk ook na over de vraag: “Wat is je lange termijn merkstrategie en hoe kan nu al je online cursus qua naam en productbelofte aansluiten bij je merkpositionering?”

Kies zorgvuldig:

  • Wat het #1 verlangen is van je ideale klant
  • Wat de productbelofte inclusief garantie is die je aanbiedt
  • Voor welke specifieke uitdaging jij de ultieme oplossing hebt

Bij een productbelofte hoort een garantie om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Zonder garantie beloof je eigenlijk helemaal niets, want dan weet je ideale klant niet 100% zeker wat hij of zij kan verwachten. 

Doe ook SEO-onderzoek om te achterhalen op welke zoektermen in jouw niche maandelijks in Google gezocht wordt. Hoe hoger het zoekvolumes, des te waardevoller het is om die specifieke zoektermen te verwerken op je verkooppagina. 

Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om je ideale zoekterm te verwerken in een merkwaardige naam voor je online cursus die je ideale klanten direct begrijpen en onthouden. 

Dan sla je twee vliegen in één klap: op basis van SEO-data weet je dat je doelgroep op zoek is naar informatie en inspiratie rondom die zoekterm én je verhoogt daarmee direct je kans op conversie optimalisatie! 

Reacties
Categorieën